Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig svart remsa på bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
undrar lite vad detta är för svart remsa i kanten av bilden? Det är en 5D mkII kamera. Har den gått sönder eller vad, hände när jag tog kortet snett. Men var bara en bild som blev så, de andra är vanliga.

mvh Christian

Bilagor

• bilder.jpg
    bilder.jpg
    70.7 KB · Visningar: 304
Du har fotat i manuellt läge med för snabb blixtsynktid. Kolla vad din kamera klarar av 1/250 sek brukar vara det snabbaste på vanliga systemkameror. Om du har kameran ställd på 1/320 sek så kan bilden se ut som den du visar. Det är andra ridån du ser i bildens kant. Kameran är på väg att stänga sin slutare. God Whiskey förresten!

Du använde troligen blixt i kombination med en slutartid kortare än den blixtsynktid som stöds av kameran.

Ja de gjorde jag nog, hade blixten of camera. slutartiden var 1/250 tror att 1/200 är max va?

Blev livrädd först trodde att slutaren hade börjat ge sig redan... Hehe

mvh Christian

Senast ändrad:
Ja de gjorde jag nog, hade blixten of camera. slutartiden var 1/250 tror att 1/200 är max va?

mvh Christian

Kolla i kamerans manual vilken som är maximal blixtsynktid (tiden då hela slutaren är fullt öppen) och gör några tester. Det är inte viktigt på stillastående "modeller" hur snabb tid du har på kameran, det är blixtens brinntid som ger exponeringstiden. 1/1000sek är vanligt och på kamerablixtar ännu snabbare tid.

Batteri och sånt

Även om du håller dig till kortaste synktid eller tiden "under" är min erfarenhet att detta kan inträffa. Ibland har läst att batteri och annat kan påverka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar