ANNONS
Annons

Konstig plutt på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

KoDanne

Avslutat medlemskap
Hallo!

Är väldigt ny på systemkamera o har märkt att jag får en sådan här på alla bilder (se bifogad bild).

Va kan det vara har gnussat på objektivet som en galning men problemet består.

Lär man lämna in den splitt nya D70:in på rengöring redan!?, eller kan den vara trasig?

Någon Gävlebo som vet om det finns någon fotobutik kvar i Gävleområdet?

VH//NiDanne

Bilagor

• dsc_0002.jpg
    dsc_0002.jpg
    68.3 KB · Visningar: 418
KoDanne skrev:
får en sådan här på alla bilder (se bifogad bild).

På samma position i alla bilder? Då har du smuts på sensorn. Sök i forum här efter "sensorrengöring" eller liknande.

Noga räknat är det ju inte själva sensorn det handlar om, utan något filter (infrarött, lowpass...) som sitter framför sensorn och skyddar den.

Hoppsan

Det va ett snabbt svar! Tack!
Då är det en inlämning för rengöring som gäller då? lär ju inte klara det själv skulle jag tro! :D

Ps jo det är på samma ställe på alla bilder, syns bäst mot "ljusblått" motiv.

Det verkar komma en hel del frågor om just smuts på sensorn och lite överraskande verkar väldigt få nya DSLR-användare känna till problemet.

Dags för en uttömande artikel som får hänga på startsidan ett tag?

/Andreas

Nog klarar du det själv. Börja med att köpa en blåsbälg, antingen en t.ex. Hama i fotobutik eller en öronskölj på apoteket.
Jag rekommenderar en "riktig" blåsbälg för foto. Den har ett filter som hindrar att man suger in partiklar i bälgen och blåser in i kameran.

Läs sen här på forumet om lite tips och i kamerans manual och sen är det bara att köra! Var lite försiktig så ordnar det sig nog.

Fotobutik i Gävle... Mest välsorterad är nog Expert i Flanör, följt av Fotoquick och Westerlunds på Drottninggatan.

/Fredrik

Hej igen!

Tänkte bara Tacka för tipset om apotekets blåstuta, sprang iväg o köpte en sådan o låste spegeln.

Svepte 3 redbull o pumpa på som en tok, o nu är det inte en suddigplutt kvar på bilderna.

Den är som ny igen o det för en summa av 26:- de va lågt det.

//NiDanne

PS är det bara att stänga av kameran för att fälla ner spegeln eller lär man göra det mad någon annan knapp? (har en D70).

Kul att det löste sig!
De flesta sådana problem brukar det gå att blåsa rent. Håll kameran med öppningen neråt så att smutsen ramlar ut och blås ALDRIG med munnen så brukar det bli bra. Åtminstone har det funkat för mig.

/Fredrik

ANNONS