Resonera lite om det.
Jag vet inte vad för fall du tänker på med 'bekräftat', men det finns en stor skillnad mellan en DSLR och spegellös kamera. Vi tänker oss ett 50 mm med f/1.4 och ett 300 tele med f/4. Teleobjektivet ger då 6 ggr större linjär avbildning av solen och därför på en 36 ggr större yta. Om belysningen är samma, i.e. samma bländare & samma tid, = 36 ggr mer värmeenergi, så är ju situationen klart allvarligare med teleobjektivet.
Men i en spegellös kamera är ju sensorn exponerad hela tiden. Och med fullt öppen bländare. F/1.4 släpper in 8 ggr intensivare belysning än f/4. Det är visserligen 4.5 ggr mindre total värmeeffekt, men det är ändå fortfarande 8 ggr mer koncentrerad effekt på ytan, vilket betyder högre temperatur. Så frågan borde vara hur länge.
Nu har jag själv - liksom många antar jag - också fotograferat solen. I motljus när den står lågt eller är dämpad av tunna moln eller dis. Jag har också gjort det med spegellösa kameror. Och jag har aldrig lyckats se några skador efteråt (föralldel, jag kan ju ha tittat inte tillräckligt noga). Så, som TS beskriver det så låter det ju lite konstigt och tveksamt. Jag håller med om det.
(När jag gör det är jag försiktig dock. Med en spegellös kamera sveper jag bara snabbt upp med kameran och trycker av direkt, och så ner igen. För att exponera sensorn så kort som möjligt, naturligtvis. Jag har använt samma process för att fota personer som svetsar, också utan att kunna se skador efteråt.)