Annons

Konstig ljusartefakt över bilden på min Sony A7II?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexanderJ

Medlem
Var och fotograferade solnedgången, utan några filter eller motljusskydd och märkte på vägen tillbaka hur en stor ring framträder i vissa ljusnivåer på kameran.

Jag använder en Sony A7II med ett Sony/Zeiss 55mm 1.8-objektiv.

Artefakten har inte försvunnit än och det är någon halvtimma sedan jag var och fotade och börjar bli lite nojig över att jag utsatt linsen eller sensorn på kameran för för starkt ljus eller någon skit. Känns märkligt med tanke på hur fina prylar det är och att jag aldrig vart med om det innan eller hört någon få några permanenta skador pga solen i denna bemärkelsen.

Den är väldigt lik ringen på denna bilden jag bifogat.

Någon som vet vad som hänt med min kamera?
Lenticular%20Halo.jpg

det kan vara skadligt att fota en stark sol rakt in i den dels för din syn o kamerans sensor. Däremot att fota en solnedgång eller soluppgång har jag aldrig varit med om några problem eftersom solen oftast är svagare då eller ljuset rättare sagt. Vad händer om du tar en bild nu syns det fortfarande på en fysisk bild?

det kan vara skadligt att fota en stark sol rakt in i den dels för din syn o kamerans sensor. Däremot att fota en solnedgång eller soluppgång har jag aldrig varit med om några problem eftersom solen oftast är svagare då eller ljuset rättare sagt. Vad händer om du tar en bild nu syns det fortfarande på en fysisk bild?

Jo alltså det är just detta som är lite skumt också. Det syns så väldigt mkt mindre på själva korten men det är inte helt borta. Det syns jättepåtagligt på displayen och i viewfindern men på korten ser man mer av en vinjettering med ett färgspektrum som en regnbåge ovanpå.

Jag kan inte se någonting fel med bilderna. Om man drar upp exponeringen så börjar man kunna se kvantiseringen av pixlarna där pilen finns. Men det är helt normala skiftningar som beror på dynamiska omfånget och hur ljuset är i den aktuella bilden.

Ser du verkligen något när du tittar på bilderna i datorn?
Det är inte så att du har fått fukt i sökaren? Eller att du misstolkar en dålig dynamik upplösning.

Syns tydligt

Det syns tydligt på 2 av mina 3 skärmar. Verkar inte så kul.

Ser det tydligast på de två första bilderna i inlägg 7

Det syns tydligt på 2 av mina 3 skärmar. Verkar inte så kul.

Ser det tydligast på de två första bilderna i inlägg 7

ser oxå det på det inlägget. Hur tog du bilden på solen? var det stark sol ej solnedgång eller soluppgång? visserligen så är det inget tele du tog med o en 55 mm kommer du inte så nära med så jag kan inte förstå hur det ska kunna skada sensorn? du får nog kontakta sony om det men om man inte kan fota med en 55 mm optik då är det sony som har något problem med sensorn.
Hade du haft en 300mm eller uppåt då är det typ handhavande fel men inte med en normaloptik.

ser oxå det på det inlägget. Hur tog du bilden på solen? var det stark sol ej solnedgång eller soluppgång? visserligen så är det inget tele du tog med o en 55 mm kommer du inte så nära med så jag kan inte förstå hur det ska kunna skada sensorn? du får nog kontakta sony om det men om man inte kan fota med en 55 mm optik då är det sony som har något problem med sensorn.
Hade du haft en 300mm eller uppåt då är det typ handhavande fel men inte med en normaloptik.

Alltså tog inte ens kort på solen direkt förrän det var väldigt orange/röd sol dvs den hade gått ner väldigt mkt, var mest i skenet jag tog kort på utsikten jag var på så det är väldigt skumt detta. Och som du säger så borde verkligen inte en kamera med ett 55mm prime på skadas av en solnedgång. Väldigt lustigt detta.

Någon som vet hur snabba Sonys support är? Ska resa iväg snart och hade varit trevligt att ha kameran då men antar att det inte kommer gå. Kan vara trevligt att ha ngt hum om hur länge man är kameralös iaf.

En irriterande sak till är att jag har ganska nyligen skaffat kameran så har enbart detta objektivet som är fullformat så kan inte testa med något annat än aps-c objektiv på kameran för att se om det är sensorn eller objektivet som tagit stryk. Vilket är problematiskt för cropen tar ju typ bort det mesta av ytan som är "utsatt". Känns väldigt mycket som sensorn men aldrig sett ett sånt här fel så man vet ju inte tänker jag.

Jag har tittat på bilderna och ser inget anmärkningsvärt. Bifogar ett utsnitt av en av bilderna där jag dragit upp kurvan in absrdum och den posterisering och det färgbrus som syns på väggen tv ovanför porträttet uppfattar jag som helt naturlig med tanke på den hårdhänta redigeringen som jag utsatt bilden för. Tvärtom, jag är imponerad av att det inte ser värre ut.

Bilagor

• unspecified_beskuren_höjd exp.jpg
    unspecified_beskuren_höjd exp.jpg
    194.5 KB · Visningar: 140
Jag har tittat på bilderna och ser inget anmärkningsvärt. Bifogar ett utsnitt av en av bilderna där jag dragit upp kurvan in absrdum och den posterisering och det färgbrus som syns på väggen tv ovanför porträttet uppfattar jag som helt naturlig med tanke på den hårdhänta redigeringen som jag utsatt bilden för. Tvärtom, jag är imponerad av att det inte ser värre ut.

Mjo men det där är ändå den bästa av bilderna, testa med de som är på en vägg enbart de ser ju betydligt värre ut.

Märker också att det är betydligt mer brus när man tittar på displayen och genom viewfindern. Ser ut som att ison är på 6400 när den är på 100,visar sig inte så mkt i bilderna heller dock

Hur jag än drar och sliter i dina bilder ser jag inget fel.

Hmm men ser du inte den tydliga vinjetteringen på bilderna? Den har aldrig varit där t.ex. Dessutom så måste du väl se regnbågseffekten på bilden jag skickade som är tagen av kameran? Något lurt är det ju tänker jag? Sen som sagt så är det helt plötsligt väldigt brusigt även vid låg iso när man har bländaren lite mindre, väldigt tydligt från 5.0 och neråt.

"tydliga vinjetteringen på bilderna" Menar du att du ser en vinjett på bilderna utan att dra upp exponeringen?

Det jag dock kan säga är lite konstigt är att det ser ut att finnas tre spikar i histogrammet.

"tydliga vinjetteringen på bilderna" Menar du att du ser en vinjett på bilderna utan att dra upp exponeringen?

Det jag dock kan säga är lite konstigt är att det ser ut att finnas tre spikar i histogrammet.

Ja precis det är ju väldigt mörkt i kanterna på korten jag tar, inte jättetydligt på de jag skickat upp här men testade att ta kort på en vit dörr med samma fokus och skillnaden mellan dörren exponering när den är i kanten av bilden och när den är i mitten är väldigt påtagbar

Och okej var i histogrammet? (är på arbetet så har inte möjlighet att titta nu)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar