Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig effekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiddan

Aktiv medlem
Tjäna
Jag fotade min kära arbetes kamrat när han svettsade och fick en ganska så konstig effekt.Det kanske inte är konstigt när man fotar en svetts låga att det kan bli problem kan jag tänka mig..
men detta är bild nr4 av 13 bilder och bara denna fick detta fenomennet.

Kamera Canon Eos 400D
Objektiv Ef-s 10-22

Bilden är uppförstorad till 100% och beskuren.
Det som är så synd är att denna bilden blev bäst och att jag måste lägga 2 timmar med clonings stämpeln :(

mvh Fredrik

Bilagor

• IMG_5512.jpg
    IMG_5512.jpg
    8.9 KB · Visningar: 392
  • IMG_55122.jpg
    IMG_55122.jpg
    14.8 KB · Visningar: 393
Senast ändrad:
Det är jag iof inte, så motorer och sådant kan ge sådana här effekter?
är det elektromagnetisk strålning då eller någonting liknande som kan ge liknande effekter?

Okey så det är svetsningen som stör då.
då har jag fått det bekräftat så det inte bara vart en slump fast det känns ju så lite ändå när jag har 12 andra bilder utan sådana här effekter på..

Finns ju många sådana här problem knutna till starkt ljus. Bleeding mfl. Jag skulle tro att detta är ungefär samma.
Ibland när sensorn utsätts för starkt ljus blir de enskilda pixlarna överbelastade och "blöder" över till andra pixlar som då också tänds. Har för mig att enstaka pixelrader kan påverkas och bilda streck.

Finns tusen andra som vet bättre och jag har säkert blandat ihop begrepp här nu, så jag får reservera mig för det =)

Det måste inte vara den som stör, men visst är det sannolikt.
Sen kan det också vara ett optiskt fenomen. Svetsblänk i sensorn, så att säga.

Tur att det bara var en bild.

Jag börjar precis bli klar med en bild där jag tömt Times Square i New York på människor, släckt ner alla ljusen/neonrören och tagit bort all text i skyltarna, så dina streck ser inte så jobbiga ut =)

edit: ett tips är att du markerar strecken och justerar ner färgmättnad för grönt, blått eller vilken färg strecken nu kan ha. De ser redan ut som en del av bakgrunden så du kanske slipper klona/plåstra.

fan va häftigt hoppas vi får se resultatet.

Nä visst min kommer nog inte ta 2 timmar att reparera om den ens är värd de..
Tack för det underbara knepet!

Mvh Fredrik

fan va häftigt hoppas vi får se resultatet.

Nä visst min kommer nog inte ta 2 timmar att reparera om den ens är värd de..
Tack för det underbara knepet!

Mvh Fredrik

Jodå bilden kommer snart (till helgen kanske), det är ett par saker i bilden jag inte bestämt mig om än, men de sista gatulyktorna släcktes alldeles nyss =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar