Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konstig digital ice!!

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
Hej!
Jag har ganskqa nyligen införskaffat en filmscanner (nikon coolscan 50 v-ed, eller vad den heter) och upptäckt trollerikonst hos digital ice funktionen. Men idag, nyss, när jag skulle scanna in ett svart-vitt negativ beter sig funktionen mycket konstigt (se bildexempel). Jag har inte fixat med några inställningar förutom att ställa in högsta upplösning, ändra till neg (mono) och till gråskala. Dessutom har jag ice aktiverat och då blir det såhär. När jag stänger av ice utan att röra några andra inställningar blir det normalt igen...hjälp!!

Bilagor

• image6.jpg
    image6.jpg
    28.5 KB · Visningar: 212
Det hela är mycket enkelt: ICE kan INTE användas på svartvita negativ, det går helt enkelt inte! Det har med filmbasen att göra. Bara negativ och diapositiv fungerar med ICE alltså!

Det är lite surt - eftersom ICE rockar så fullständigt på neg och dia. Man får pilla bort dammet manuellt istället på de svartvita! :) Jag köpte Coolscan V för 2 veckor sen - jag är grymt nöjd!

I svartvita negativ är det silverkorn som ger svärtan (silvret bleks bort för färgnegativ och dia där det istället är pigment som ger svärtningen).

Scannrar med ICE har en infraröd ljuskälla som till stor del tränger igenom pigment och filmbas men dämpas av småskräp och damm. Således får man en bild av negativet som enkelt beskrivet kan trösklas till en mask och där masken är giltig interpoleras den med vanligt ljus skannade bilden utifrån hur bilden ser ut i området strax runt om skräpet.

IR ljuset tränger dock inte igenom silverkornet i någon större utsträckning vilket gör trösklingen svår/omöjlig (silvret uppfattas som skräp) och en snygg interpolering blir omöjlig då det endast går att göra för mindre områden.

ICE fungerar dock på svartvit film som framkallats i C-41 process (på samma sätt som färgnegativ) iom att där är silvret bortblekt och svärtan utgörs av pigment. Kodaks T400CN är en sådan film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar