ANNONS
Annons

Konsertobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Reco

Medlem
Hejsan!
Jag har en Sony a300.
Jag fotar en hel del konserter och andra events på och vid scener med den sortens belysning. Det objektiv jag mestadels använder för nuvarande är ett sigma 70-300, 1:4-5,6. Detta tycker jag är bra för sitt låga pris.
Tyvärr behöver jag ett objektiv med mer ljusinsläpp, eftersom det ofta blir fotande i relativt mörka omgivningar.

Vad bör jag skaffa?
Priset bör vara lågt. Annars är tipsen meningslösa i kombination med min lön.
Det behöver ju vara en del zoom på, åtminstone uppåt 200 kanske.
Något annat tips än att tänka på stor bländare?

Tacksam för hjälp!

Ett Beercan (70-210/4) släpper in dubbelt så mycket ljus som ditt Sigma vid f/5.6 och är dessutom mycket skarpare med en prislapp på ca 2000.

Nästa steg upp i ljusstyrka borde väl vara Tamrons 70-200/2.8, mycket ljusstarkare men betydligt dyrare (ca 8000:). Annars finns ju fasta gamla M42-objektiv med hygglig ljusstyrka fast då är det manuella inställningar som gäller, antar att dessa borde gå att hitta till rimligt pris.

För övrigt så är det väl nödvändigt att bekanta sig med högre ISO-värden och fundera på var man tycker gränsen går innan det blir för brusigt.

Efterbehandling är A och O, det finns en hel del sofistikerade tekniker både för uppskärpning och brusreducering av hög-ISO-bilder. Dessutom är det en stor fördel att fota i RAW-format eftersom scenbelysningen ibland kan leda till under/överexponering.

Min sambo tog en hel del bilder på en dansshow för ett tag sedan, dock var hon nära scenen och kunde använda ett 50/1.4 nerbländat till f/2 vid ISO800 och ISO1600 vilket gav kanonfina bilder.

Manuella inställningar och höga ISOvärden är i sig inget problem att jobba med, det får jag ju göra redan nu, för att lyckas lura till sig lite ljus i bilderna.
Det för 2000:- låter ju bra, det ska kollas upp. Vart får man tag i ett sånt? Jag har nog aldrig hört talas om märket.
RAW är jag alldeles för obekant med, det borde jag ta tag i att lära mig ordentligt!
Nära scenen är ju även jag när jag fotar, men vill ändå kunna zooma in ordentligt för ansiktsuttryck och detaljer.
Tack!

"Beercan", som det kallas bland Minolta- och Sony-användare, är ett Minolta-objektiv från mitten av 80-talet. Det har ett väldigt gott rykte och den optiska konstruktionen har även sålts som "Leica" en gång i tiden.

Om du söker på "beercan" så hittar du nog en hel del här på fotosidan, här är produktlänken:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5893

Dessa finns ganska ofta till salu på Tradera och Blocket.

Manuella inställningar och höga ISOvärden är i sig inget problem att jobba med, det får jag ju göra redan nu, för att lyckas lura till sig lite ljus i bilderna.
Det för 2000:- låter ju bra, det ska kollas upp. Vart får man tag i ett sånt? Jag har nog aldrig hört talas om märket.
RAW är jag alldeles för obekant med, det borde jag ta tag i att lära mig ordentligt!
Nära scenen är ju även jag när jag fotar, men vill ändå kunna zooma in ordentligt för ansiktsuttryck och detaljer.
Tack!

ett alternativ om man vill komma undan riktigt billigt: "beercan light" minolta 100-200 f4.5(fast bländare i hela zoomomfånget) - kommer från samma tidsepok som "beercan" men är lite plastigare och lättare och med mindre zoomomfång såklart, kostar bara 4-600kr på tradera men ger i stort sett lika bra bilder som "beercan"

http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=60

Har själv fotat lite konsert och det funkar om det är bra scenljus och artisterna står skapligt stilla med iso 800.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar