Glöm allt vad blixt heter - blixt är i stort sett bannlyst att använda på konserter (jag förstår varför). Blixt förstör stämmningen i konsertbilder också.
Finns flera saker man måste tänka på när man går på en konsert.
- Som oftast är det befintligt ljus.
Inte helt sällan varierar ljuset från becksvart till extremt motljus. (Om man nu inte går på Thåström inomhus, där det var i stort sett KOLSVART hela konserten
.
- På konserter kan ett ljussvagt objektiv fungera, men oftast inte. Så varför chansa. Bildtillfället kanske aldrig återkommer och då står man där med taskiga bilder.
- Man skapar en förutsättning för att fotografera en konsert med ett ljusstark objektiv. På så sätt minimerar man risken att komma hem med dåliga bilder.
- Dagens nyare, modernare, digitalkameror klarar ett högt ISO utan att bilderna blir allt för gryniga. 1000,1200,1600-ASA kan man använda om man tycker att det är OK. Högre iso-tal ökar chansen att komma upp i tid = minimerar risken för skakningsoskärpa. Men se upp ! På en del digitala kameror, när man drar upp iso runt 1600-asa, så avtar svärtan rätt markant. Regel är, ju högre ASA, ju sämre svärta. Jag brukar använda MAX 800, och i extrema fall 1600 ASA.
- Enbensstativ, mycket användbart hjälpmedel som jag använder ofta. Många bilder som jag inte kunnat ta på frihand, har räddats av stativet.
Visst kan jag handhålla mitt 400 2,8 (närmare 6kilo), men efter ett par min så ger VEM-SOM-HELST upp
Lycka till !