Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

_pin

Aktiv medlem
Hej, i helgen så fastnade jag för konsertfoto, funkade hyffsat med mitt Nikkor 18-70 men det var långt mellan de skarpa fotona. Vad behöver jag för optik? ljusstyrka antar jag men vad kan man klara sig på? Hade tänkt köpa ett 50mm 1.8. men då måste man komma väldigt nära. Går det att få skarpa foton med säg ett 70-300 4-5.6?

Om du inte får skarpa bilder med ditt 18-70 så får du det inte med ett 70-300 4-5.6 heller. Är du säker på att det är nya objektiv du behöver? Lägg upp några bilder med info om iso, bländare och slutartid - ditt 18-70 kan ge riktigt bra konsertbilder om inte ljuset är för dåligt. Måste du stå längre från scenen är 85mm f1.8 ett trevligt objektiv. Eller ett begagnat 70/80-200 f2.8 från Nikon eller Sigma.

Det beror helt på var du står och plåtar. Står du precis framför scenen kan du ju knappast ha ett tele och tvärtom. Ljusstarka objektiv och hög ISO är det som gäller, sedan får man anpassa gluggen efter avståndet. En vidvinkel typ Sigma 18-50/2.8 om man står nära fixar biffen :)

Det som är viktigt är att du får upp slutartiden så pass att det inte blir rörelseoskärpa på bandet du plåtar..

Jag rekommenderar att jobba med optik som har inbyggd stabilisator i kombination med en bra blixt. (Förutsätter att det är ok att använda blixt vid konserten såklart.) Då kan du använda blixten för att frysa en hyggligt skarp bild och en slutartid på typ 1/10 för att få mer scenljus.

Canons 28-135 IS har jag använt ett antal gånger på just detta sätt.

Jag är väldigt förtjust i 85 mm f/1.8, även om man står nära så får man bra bilder genom att man kan fånga detaljer men står man längre bort så är det inte kört för det. Då slipper man blixt också, jag tycker man förlorar mycket stämning genom den. Alla bilder i min folder musik utom två som jag laddat upp är tagna med 85 mm. http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=117289

Glöm allt vad blixt heter - blixt är i stort sett bannlyst att använda på konserter (jag förstår varför). Blixt förstör stämmningen i konsertbilder också.

Finns flera saker man måste tänka på när man går på en konsert.

- Som oftast är det befintligt ljus.
Inte helt sällan varierar ljuset från becksvart till extremt motljus. (Om man nu inte går på Thåström inomhus, där det var i stort sett KOLSVART hela konserten :p.

- På konserter kan ett ljussvagt objektiv fungera, men oftast inte. Så varför chansa. Bildtillfället kanske aldrig återkommer och då står man där med taskiga bilder.

- Man skapar en förutsättning för att fotografera en konsert med ett ljusstark objektiv. På så sätt minimerar man risken att komma hem med dåliga bilder.

- Dagens nyare, modernare, digitalkameror klarar ett högt ISO utan att bilderna blir allt för gryniga. 1000,1200,1600-ASA kan man använda om man tycker att det är OK. Högre iso-tal ökar chansen att komma upp i tid = minimerar risken för skakningsoskärpa. Men se upp ! På en del digitala kameror, när man drar upp iso runt 1600-asa, så avtar svärtan rätt markant. Regel är, ju högre ASA, ju sämre svärta. Jag brukar använda MAX 800, och i extrema fall 1600 ASA.

- Enbensstativ, mycket användbart hjälpmedel som jag använder ofta. Många bilder som jag inte kunnat ta på frihand, har räddats av stativet.
Visst kan jag handhålla mitt 400 2,8 (närmare 6kilo), men efter ett par min så ger VEM-SOM-HELST upp :p

Lycka till !

sigma 18-50 2.8 tycker jag fungerar alldeles utmärkt vid större scener så behövs oftast mer tele men som oetablerad fotograf får man oftast nöja sig med att fota mindra spelningar

angående brus vid höga ison så skrev min vän precis ut sina konsertbilder tagna med d200 på iso 1600 på a4 och bruset störde inte någonstans

Nu har jag fixat upp lite av bilderna jag tog på The Sounds konsert i lördags på lundakarnevalen.
Dessa är tagna på frihand i publikhavet med Nikkor 18-70 f/3.5-4.5 i ISO 1000.

Jag antar att bättre ljusstyrka hade gett skarpare bilder eftersom jag kan minska slutartiden och ISOn.

Ge gärna lite kritik på bilderna, utsnitt osv.

http://pinny.zapto.org

_pin skrev:
Hej, i helgen så fastnade jag för konsertfoto, funkade hyffsat med mitt Nikkor 18-70 men det var långt mellan de skarpa fotona. Vad behöver jag för optik? ljusstyrka antar jag men vad kan man klara sig på? Hade tänkt köpa ett 50mm 1.8. men då måste man komma väldigt nära. Går det att få skarpa foton med säg ett 70-300 4-5.6?
Om du sitter nära orkesterdiket på en konsert eller opera kan du inte använda en DSLR den skramlar för mycket och stör bara genom sin storhet. Då kan du använda marknadens bästa skjortficks-RAW-kamera Canon S70.

RAW är nämligen ett MÅSTE för att du skall kunna justera EV och vitbalans i efterhand. Jag skickar länkar till bilder.

Den första tagen för hand ljudlöst med lilla kameran. Ljussättningen är stabil och skapar inga problem.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/647307.htm

Den andra och tredje bilden nedan var verkligen trickiga för ljussättningsdatorn som användes i produktionen ändrade hela tiden sekundsnabbt ljus och färg. Då går det bara att ta bilder i RAW så att EV och vitbalans kan separatjusteras på VARJE bild. Man kan få justera upp till 3 EV-steg.

Rawshootern är ett måste för Rawediteringen, för CS och CS2´s RAW-pluginer är alldeles för omständiga och långsamma att jobba med.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/686368.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/686394.htm

På den här sista föreställningen tog jag 116 RAW-bilder som sedan reducerades till 40.

Arbetsgången var RAW-bild >första urval och reducering i Canon Zoombrowser > Rawshooter-editering > batch-konvertering av RS till TIFF-bild > Noiseware Pro Plugin för balanserad SAMTIDIG brustvätt och uppskärpning > konvertering till JPG8 > Save. NW-processen gjordes i batch med funktionsmakro på dom kvarvarande 40 bilderna i CS och det gick åt cirka en timme datakraft i batch för arbetet.

Denna typ av bilder måste både brustvättas och skärpas i denna ordning och helst i samma program så att brustvätt och skärpning sker balanserat.

/

Jag glömde säga, höga ISO är ett måste 1600-3200 på DSLRer och 400-800 ISO på småkamerorna. Program som Noiseware plockar sedan bort bruset och skärper.

Det är otroligt vad dessa program kan göra på bilder idag. En person kan se ut att ha fläcktyfus i ansiktet före behandling och får en len och jämn hud efter behandling. Om det ändå var lika lätt i verkligheten att bli tillsnyggad.

Blixt är numera portförbjuden hos mig. Man får platta och intetsägande bilder. Mycket bättre att bränna på med så mycket ISO man kan.

Min erfarenhet är lik Christers.
Ljusstarka gluggar är en välsignelse, jag använder helst 50 1,4 och 85 1,8 och blixten går bort.
Det är också noga med ljusmätningen då det ofta ligger en spotlight på ansiktet på sångaren. Använd spot eller utsnittsmätning och mät mot det som är upplyst, annars blir det helt utbränt i bilden.
Kör du jpeg så ställ ner skärpningen så mycket som möjligt då den annars skärper och förvärrar bruset.
Har du inga tillräckligt snabba gluggar kan du bli tvungen att använda blixt, kör på lite längre slutartid så du får med en del av det naturliga ljuset också.
Jag kör hela mitt arbetsflöde inom CS2 men sekvensen motsvarar Christers.

Om vi bortser från vikten, skulle en 70-200/2.8L IS kunna vara nått för konsertfoto? Man behöver ju inte stå helt inpå då, och det sägs att man kan handhålla 200mm ner till 1/15 i vissa fall...vilket borde göra att man kan välja slutartid rätt fritt, beroende på hur mycket action eller fryst skärpa man vill ha i bilden? f/2.8 är ju även det hyffsat.

Ja, absolut om dom på scenen står still och t.ex. inte dansar och belysningen hygglig.
Det är bättre att underexponera upp till 1-2 EV och rätta till i Rawkonverteringen än att få rörelseoskärpa från kameran p.g.a. för lång tid.
Då ökar visserligen bruset men det fixar man lätt i efterbehandlingen.

det skär i mitt konsertfotohjärta när jag läser om 400 mm objektiv och enbenstativ..

jag har objektiv som bårde är 2,8 och upp till 5,6 och jag har aldrig misslyckats med att få bra bilder från en spelning och jag har varit på över 800 stycken. mest använder jag mitt 16-35 mm och det är även på stora scener.

jag brukar använda slutartider 1/10-1/125 beroende på hur mycket ljus det är på scenen. och iso 800-1600 men aldrig aldrig blixt!

så teknik är inte allt utan det handlar om mer än så för om jag lyckats få bra bilder trots jag inte har den dyraste och bästa utrustningen eller de ljusstarkaste objekiven så måste ju fler göra det också, lycka till allihop!

LostInSpace skrev:
det skär i mitt konsertfotohjärta när jag läser om 400 mm objektiv och enbenstativ..

Fast även Emma känner till den helt idiotiska regeln om att fotografera de 2 första låtarna, sedan hänvisas vi fotografer till att försöka göra vårat jobb bland publiken eller längst bak - då e man glad att man har en 400'a med sig.

Kontentan verkar vara att man ska ha lite ljusstarkare objektiv, tanken med att ha lite zoom är att man kanske inte får tillträde till tomrummet mellan scen och publik. På tal om det, hur går man tillväga för att få plats bland fotograferna? räcker det att prata snällt med vakten på plats? eller måste man snacka med arrangören?

Arrangören, och sedan scenshefen för din accreditering! Såfungerar det vanligtvis. Jag själv får oftast mitt tillstånd först från skivbolaget och har då inga problem med arrangören.

RE Konsertfoto

På store arrangement og når det er snakk om kjente artister er det ofte forhåndsakkreditering av fotografer og journalister.

Mitt tips er at du alltid tar kontakt med arrangøren på forhånd. Arrangøren ønsker som regel å få vite hvem du jobber for og hvor bildene skal publiseres.

Noen arrangører "siler" fotografene ved å gi bedre tilgang til presse med stort leserantall eller etter andre kriterier.

BugEyes skrev:
Jag kör hela mitt arbetsflöde inom CS2 men sekvensen motsvarar Christers.
Ja, men du har också skaffat en värstingdator och 2GB disk och då går det ju an att använda CS2.
Men för oss som fortfarande bara har 1GB och en ett år gammal CPU är det snabbare att köra i Rawshootern.

CS och CS2 RAW-pluginerna ger korrekt EXIFdata både från DSLRer och småkamerorna. RS gör det bara med DSLRer men lämnar inte ISO-värde om småkamerornas bilder i sin konvertering. Men man har lovat försöka fixa till det. Så jag måste brottas med CS2 med S70-bilderna.

Det är nämligen så att brus/tvättprogrammen måste kunna hämta bl.a rätt ISO-värde som sedan används för att ställa in tvätten bra.

Det är precis som när fruarna skall tvätta kläder. Dom vill titta på tvättmärkningen för att sortera rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar