Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan Svärdh

Avslutat medlemskap
Hej,
En fråga/fundering om var man får fota. Det gäller framförallt konserter. Vi var på Lorensbergsteatern, och där stod skyltar mest överallt att det var fotoförbud. Är det så generellt? Måste man söka tillstånd från arrangör innan spelning? Hade tagit med kameran och tänkte ta lite bilder att ha som minne, men det blev det intet av. Jag har sett många konsertbilder här på fotosidan, så därav funderingen.

Bortsett från en del rent militära förbud så får du fota ungefär hur du vill på allmän plats.

En konsert är oftast inte på allmän plats. Den som släpper in dig där kan ställa nästan vilka krav som helst, t.ex. att du måste ha gula skor eller låta bli att fotografera.

Jag tror det finns en jättebra artikel här om vad som är lagligt att fotografera. Debatten om vad som är *lämpligt* att fotografera kan vi ju låta bli...

OK, men om jag nu ändå skulle vilja fota konserten, kan man ansöka hos arrangören om att få fotografera, eller är det bara att acceptera att dom inte tillåter fotografering?

Hej Dan.

Ja,ta kontakt med arrangören före konserten och berätta att du skulle vilja fotografera den.Du kan inte få mer än ett nej.Jag har själv gjort så vid ett par tillfällen och än så länge har det gått bra.
Lycka till.

Mitt tips är väl att fråga om det är ok, och i samband med detta meddela vad man tänker använda bilderna till. Privat bruk i ett fotoalbum, eller för publicering eller liknande.

Om man bara tar sig tid att fråga brukar det oftast gå bra. Om du däremot inte frågar först, och det sitter skyltar uppsatta med fotoförbud... Ja då kan det bli lite otrevligare och du kan bli illa behandlad om du har otur.

Så mitt tipps... Fråga först - Fota sedan!

Och fram tills dess så kan du läsa denna artickel här på fotosidan.

Vad får man fotografera? Av Mikael Pertmann
Klart värd att läsa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar