Annons

konsertfoto v2

Produkter
(logga in för att koppla)

sespalan

Aktiv medlem
Tjena såg en forumtråd tidigare i veckan där det febrilt diskuterades om vilket som var det bästa kameraobjektivet för konsertfotografering.

Tråden spårade ur lite tyckte jag där alla bara slängde in tips utan att riktigt läsa hela tråden.

Hursom helst så fotar jag relativt små scener, om någon känner igen scenen från KB i Malmö så är det sådana jag arbetar med, fotograferar från scenkanten. I dagsläget kör jag med kitobjektivet till en 400d (17-55/3,5-5,6) och blir tvungen att köra med blixt till och från. Detta platar ut bilderna något och jag planerar att köpa antingen ett

50/1,4
/
30/1,4

Ett otroligt dilemma, gillar 30an för att 50 på en 400d ger ~85 bränvidd vilket är för mycket (tror jag?). Men å andra sidan har jag hört mycket negativt om 30an ang. dåligt fokus i mörker osv och jag vill gärna ha autofokus.

Så nu undrar jag, vilken av dessa är lämpade för min "stil"?

tacksam för svar
 
Det troligen mest använda objektivet för konsertfotografering, speciellt när man står alldeles vid scenkanten är Canons 16-35 f/2.8 enligt mig. Finns ju såklart billigare motsvarigheter också av sigma och tamron.

Detta var ju inte svaret på din fråga men.. Om scenen är relativt liten så är nog inte 50an tillräckligt vidvinklig, enligt mig, då jag tycker att 28mm ger för lite vidvinkel på min 30D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.