Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konsertfoto. tips och råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Darktrace

Medlem
Hej på er.

Häsla mej hjärtligt välkommen hit då jag öppnade mitt konto idag och av anledningen att jag vill utvecklas som fotograf.'

Mina erfarenheter är tyvärr inte så stora. har inte pluggat media på nått håll och har bara fotat för skojs skull förr. Då även bara på känsla o inte på teknik. Men nu är det dags för att ändra på det då jag tänkt fota kommande events/konserter.

Jag har köpt ny utrustning. Har nu en Canon eos 450d, Efs 18-55, Uv filter och en speed lite 430 ll kommer förmodligen att dimpa ner i lådan imorrn =] Har tyvärr inget stativ ännu men köper det så fort ekonimin tillåter.

Till topic. Hela den här satsningen som jag gjort på fotoprylar är för att jag har tänkt börja fota events som jag och mina vänner far runt på och behöver hjälp då jag känner mej lite lost inom kamerateknik. Så om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mej med följande aspekter blir jag oerhört tacksam.

1. Vimmel - Vimmel bilder på diverse karraktärer och framför allt vänner är ju ett måste. Men vilket program och varför? Har bouncer till min blixt och vad jag läst mej till är en 45 graders vinkel på blixten ett knep för att ge många bra förutsättningar. Sen när det kommer till sync på andra rid´ån så välkommnas tips inom det också

2. Artisten - När jag armbågat mej fram så att jag kan fota artisten vad ska jag har för inställningar då och varför?

3. Spots, lasrar, miljö osv - Jag har ett uv filter då jag läst att det ska vara bra vid den här typ av foto. Men mer? Jag känner mej ganska lost här och vill inte exprimentera väl på plats utan vill gärna ha lite koll på läget i förväg.

Ursäkta att det kanske är lite svamligt. Men jag har satsat ganska mycket på det här och vill gärna att det blir bra bilder. Tänk på att jag inte har så mycket skillz när det kommer till kamera teknik utan enbart i photoshop. Ta gärna en titt i mitt galleri här på fotosidan.

Tackar extremt på förhand!

Mvh Kevin
 
skippa uv-filtret på konserter, köp ett 50/1.8, och sök rätt på några av de otaliga trådar som tagit upp konsertfoto :)

när det gäller konsertfoto brukar jag dra upp iso så pass mycket så jag kan ta bilderna, hellre en brusig bild än en suddig bild oftast. jag har kört med auto-iso på mina nikon-kameror som haft det.
blixt är svårt att bemästra tycker jag, men jag hör till den kategorin som tycker att konsertfoto med blixt är tråkigt. det går att få till bra resultat har jag märkt, men det blir en del testande å trixande innan man får till det oftast. men jag tycker inte om blixt så mycket, så jag har inte testat tillräckligt kanske.
 
Första bästa tipset är forumtrådarna. Du kan lika gärna börja fota på en gång, för trots en massa tips så är det erfarenhet och din egen stil som ger bilderna.
 
skippa uv-filtret på konserter, köp ett 50/1.8, och sök rätt på några av de otaliga trådar som tagit upp konsertfoto :)

när det gäller konsertfoto brukar jag dra upp iso så pass mycket så jag kan ta bilderna, hellre en brusig bild än en suddig bild oftast. jag har kört med auto-iso på mina nikon-kameror som haft det.
blixt är svårt att bemästra tycker jag, men jag hör till den kategorin som tycker att konsertfoto med blixt är tråkigt. det går att få till bra resultat har jag märkt, men det blir en del testande å trixande innan man får till det oftast. men jag tycker inte om blixt så mycket, så jag har inte testat tillräckligt kanske.

I vilken situation föreslår du att jag ska höja iso:n? Blixten hade jag tänkt mej använda för vimmelbilderna. Vad jag hört så får man typ inte använda den inbyggda enligt en oskriven regel
 
Senast ändrad:
Första bästa tipset är forumtrådarna. Du kan lika gärna börja fota på en gång, för trots en massa tips så är det erfarenhet och din egen stil som ger bilderna.

Det kommer jag. När jag fått blixten. Vill dock inte börja på ett event som betyder mycket för mej, Och det är tyvärr inte så långt kvar tills det drar igång.

Din reaktion är inte oväntad. Det finns tonvis med trådar över hela nätet. Men jag har inte hittat nån som täcker dom situationer jag skrivit i denna tråd. Visst jag kanske är lite lat eftersom jag inte råpluggar igenom 50 trådar i hopp om att finna svar på mina 3 frågor. Men det gör jag i hopp om att någon vänlig själ (finns många) som utan att anstränga sej speciellt mkt kan ge mej tips på inställningar o teknik, osv
 
I vilken situation föreslår du att jag ska höja iso:n? Blixten hade jag tänkt mej använda för vimmelbilderna. Vad jag hört så får man typ inte använda den inbyggda enligt en oskriven regel

Blixt på konserter brukar vara ett stort "nejnej", och kanske även ett "hejdå" för både kvällens och kommande konserter.

Det är antagligen rätt störande för artisterna =)



Jag har visserligen bara fotat en konsert, men jag kan säga att bruset knappt syns bland alla lampor. Gå därför gärna upp högt i iso. Brus går ju dessutom att ta bort. Det gör inte rörelsoskärpa.

UV-filter kommer antagligen ge en massa reflexer som du inte vill ha.

EDIT: Såg nu att du skulle fota från publiken. Därifrån är det nog inga problem med blixt, men det blir säkerligen lite "finare" bilder utan blixt. Den inbyggda räcker antagligen in ända fram hur som helst.
 
Senast ändrad:
Blixt på konserter brukar vara ett stort "nejnej", och kanske även ett "hejdå" för både kvällens och kommande konserter.

Det är antagligen rätt störande för artisterna =)



Jag har visserligen bara fotat en konsert, men jag kan säga att bruset knappt syns bland alla lampor. Gå därför gärna upp högt i iso. Brus går ju dessutom att ta bort. Det gör inte rörelsoskärpa.

UV-filter kommer antagligen ge en massa reflexer som du inte vill ha.

EDIT: Såg nu att du skulle fota från publiken. Därifrån är det nog inga problem med blixt, men det blir säkerligen lite "finare" bilder utan blixt. Den inbyggda räcker antagligen in ända fram hur som helst.

Japp det är ett dance event så det är inga sittplatser på läktare precis. I sånna fall hade tom jag kunnat räkna ut att man inte ska dynga iväg en blixt ut i ingenstans.

Vad är det uv filtret kommer reflektera?

Och hur menar du med finare bilder utan blixt? när jag fotar vimmel så är la blixt ett måste? :/
 
Japp det är ett dance event så det är inga sittplatser på läktare precis. I sånna fall hade tom jag kunnat räkna ut att man inte ska dynga iväg en blixt ut i ingenstans.

Vad är det uv filtret kommer reflektera?

Och hur menar du med finare bilder utan blixt? när jag fotar vimmel så är la blixt ett måste? :/

Om du fotar mot starka ljuskällor när det är mörkt kan det bli speglingar. Lite svårt att förklara.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102973
Kolla på den översta bildlänken. Så kan det bli.

"Finare" bilder utan blixt är väl lite av en smaksak. Ofta kan det lätt bli lite blixtkänsla i bilderna. Det blir liksom mer naturligt utan blixt.
Visst, är man duktig med blixt går det ju att få till snyggt.
Det få man avgöra själv. Testa lite, om du får använda blixt.
 
Blixt på konserter brukar vara ett stort "nejnej", och kanske även ett "hejdå" för både kvällens och kommande konserter.

Det är antagligen rätt störande för artisterna =)



Jag har visserligen bara fotat en konsert, men jag kan säga att bruset knappt syns bland alla lampor. Gå därför gärna upp högt i iso. Brus går ju dessutom att ta bort. Det gör inte rörelsoskärpa.

UV-filter kommer antagligen ge en massa reflexer som du inte vill ha.

EDIT: Såg nu att du skulle fota från publiken. Därifrån är det nog inga problem med blixt, men det blir säkerligen lite "finare" bilder utan blixt. Den inbyggda räcker antagligen in ända fram hur som helst.

På lördagskvällens konsert med Laleh på Cirkus i Stockholm så bad hon mycket vänligt om att man inte skulle fotografera under första låten som var väldigt finstämd. Vad hon menade var förstås att hon upplevde fotoblixtarna som störande. Både för henne och för publikens stämning. Yrkesfotograferna, som nog inte körde med blixt i alla fall, hörsammade hennes stillsamma begäran. Värre var det med publiken i övrigt. Jag gissar att 97,5% inte vet hur man stänger av blixten men de har väl provat förr så de borde ju veta att det liksom blixtrar av sig själv. Ohyffsat och okänsligt. Under resten av konserten spelade det inte lika stor roll att det blixtrade iögonvrån mest hela tiden.
 
Om du fotar mot starka ljuskällor när det är mörkt kan det bli speglingar. Lite svårt att förklara.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102973
Kolla på den översta bildlänken. Så kan det bli.

"Finare" bilder utan blixt är väl lite av en smaksak. Ofta kan det lätt bli lite blixtkänsla i bilderna. Det blir liksom mer naturligt utan blixt.
Visst, är man duktig med blixt går det ju att få till snyggt.
Det få man avgöra själv. Testa lite, om du får använda blixt.

Tack ska du ha. Tror jag förstår vad du menar med uv filtrets refektion. Lägger det åt sidan med glädje. Men när det kommer till blixten så tänkte jag bara ha den när jag fotar vimmel och kanske om jag kommer nära inpå artisten. då i form av en extern blixt med bouncer i 45 graders vinkel. Sen får man la känna efter lite antar jag,

Men gott folk program!? Har fått en del tips o råd som jag uppskattar mycket men inte hört ett knyst om program. Det enda jag känner till är typ att programmet TV erbjuder en väljbar slutartid. Help? =S
 
På lördagskvällens konsert med Laleh på Cirkus i Stockholm så bad hon mycket vänligt om att man inte skulle fotografera under första låten som var väldigt finstämd. Vad hon menade var förstås att hon upplevde fotoblixtarna som störande. Både för henne och för publikens stämning. Yrkesfotograferna, som nog inte körde med blixt i alla fall, hörsammade hennes stillsamma begäran. Värre var det med publiken i övrigt. Jag gissar att 97,5% inte vet hur man stänger av blixten men de har väl provat förr så de borde ju veta att det liksom blixtrar av sig själv. Ohyffsat och okänsligt. Under resten av konserten spelade det inte lika stor roll att det blixtrade iögonvrån mest hela tiden.

Det är klart blixten måste vara på. Annars blir det ju för mörka bilder ;)
Fast sen blir dom mörka iaf. Hmmmm....

Det är hur som helst lustigt/sorgligt att folk inte kan låta bli när hon har bett om det.
 
På lördagskvällens konsert med Laleh på Cirkus i Stockholm så bad hon mycket vänligt om att man inte skulle fotografera under första låten som var väldigt finstämd. Vad hon menade var förstås att hon upplevde fotoblixtarna som störande. Både för henne och för publikens stämning. Yrkesfotograferna, som nog inte körde med blixt i alla fall, hörsammade hennes stillsamma begäran. Värre var det med publiken i övrigt. Jag gissar att 97,5% inte vet hur man stänger av blixten men de har väl provat förr så de borde ju veta att det liksom blixtrar av sig själv. Ohyffsat och okänsligt. Under resten av konserten spelade det inte lika stor roll att det blixtrade iögonvrån mest hela tiden.


Är väl lämpligt att nämna att dom events jag tänkt fota på inte bryr sej om blixtar and what not. Det är artister som står bakom mixerbord och dunkar för fulla muggar.

Tackar ändå för att du skänte min tråd en tanke
 
Det kommer jag. När jag fått blixten. Vill dock inte börja på ett event som betyder mycket för mej, Och det är tyvärr inte så långt kvar tills det drar igång.

Din reaktion är inte oväntad. Det finns tonvis med trådar över hela nätet. Men jag har inte hittat nån som täcker dom situationer jag skrivit i denna tråd. Visst jag kanske är lite lat eftersom jag inte råpluggar igenom 50 trådar i hopp om att finna svar på mina 3 frågor. Men det gör jag i hopp om att någon vänlig själ (finns många) som utan att anstränga sej speciellt mkt kan ge mej tips på inställningar o teknik, osv

Bättre att börja med ett event som inte betyder så mycket, för det blir få bra bilder, även när man har erfarenhet. Sedan kommer du få så många svar men den enda som kan ha ett svar är du, beroende på din fotostil och teknik. Man måste prova sig fram helt enkelt... Det första tipset har du redan fått, 50/1.8, fullt öppen bländare, och anpassa slutartid, dock ej till för långa tider.
 
Men gott folk program!? Har fått en del tips o råd som jag uppskattar mycket men inte hört ett knyst om program. Det enda jag känner till är typ att programmet TV erbjuder en väljbar slutartid. Help? =S

Det hade jag missat.

Tv. Du väljer tid, och kameran anpassar bländaren efter det. I vissa kameror kan man ställa in så att även ISO anpassas.

Av. Du väljer bländare. Kameran resten.

P. Kameran väljer allt, men du kan tvinga den att ändra sig lite.

M. Du får ställa in allt själv.

Kör på Av och välj största bländaren. Välj ISO så att du får en ganska snabb tid. Minst 1/(brännviddenx1,6).

Sen brukar det vara lite svårt med ljusmätningen. Du får testa dig fram.
 
Bättre att börja med ett event som inte betyder så mycket, för det blir få bra bilder, även när man har erfarenhet. Sedan kommer du få så många svar men den enda som kan ha ett svar är du, beroende på din fotostil och teknik. Man måste prova sig fram helt enkelt... Det första tipset har du redan fått, 50/1.8, fullt öppen bländare, och anpassa slutartid, dock ej till för långa tider.

Tackar för ditt tips. ska bara försöka tolka det. 50/1.8, fullt öppen bländare är grekiska för mej. Kan inget om kamera teknik då jag bara skapat konst på känsla. Vilket program som canon har erbjuder dom inställningarna du föreslår? Och hur fungerar det?
 
Är väl lämpligt att nämna att dom events jag tänkt fota på inte bryr sej om blixtar and what not. Det är artister som står bakom mixerbord och dunkar för fulla muggar.

Tackar ändå för att du skänte min tråd en tanke
Jag tänkte bara att det kan ju vara bra med ett tips om hur andra upplever det med blixt. Om det är stroboskop som kör för fullt hela tiden så kan du väl också kosta på dig en liten blixt :)
 
Det hade jag missat.

Tv. Du väljer tid, och kameran anpassar bländaren efter det. I vissa kameror kan man ställa in så att även ISO anpassas.

Av. Du väljer bländare. Kameran resten.

P. Kameran väljer allt, men du kan tvinga den att ändra sig lite.

M. Du får ställa in allt själv.

Kör på Av och välj största bländaren. Välj ISO så att du får en ganska snabb tid. Minst 1/(brännviddenx1,6).

Sen brukar det vara lite svårt med ljusmätningen. Du får testa dig fram.


Det här inlägget ska jag bearbeta =] Tack ska du ha. Inte lust att säga vilket av inställningarna som passar till olika situationer? usch vad lat jag känner mej. Får kompensera med ett löfte om att visa att jag tar vara på den info ni ger mej i form av bilder sen när det är klart

tack på förhand
 
Tackar för ditt tips. ska bara försöka tolka det. 50/1.8, fullt öppen bländare är grekiska för mej. Kan inget om kamera teknik då jag bara skapat konst på känsla. Vilket program som canon har erbjuder dom inställningarna du föreslår? Och hur fungerar det?

En kommentar till. Det känns som det är på grekiskan du skall lägga ner jobb. Jag menar alltså lära dig hur du tar kontroll över ditt verktyg. Program i all ära men det är du som skall bestämma inte kameran.
Grekiska för fotografer: Vad betyder fullt öppen bländare för bilden? Vad betyder kort eller lång slutartid för bilden.
Det finns grundläggande fotoskola här på FS.
Bara välment. Lycka till på riktigt. jag tror du får kul.
 
En kommentar till. Det känns som det är på grekiskan du skall lägga ner jobb. Jag menar alltså lära dig hur du tar kontroll över ditt verktyg. Program i all ära men det är du som skall bestämma inte kameran.
Grekiska för fotografer: Vad betyder fullt öppen bländare för bilden? Vad betyder kort eller lång slutartid för bilden.
Det finns grundläggande fotoskola här på FS.
Bara välment. Lycka till på riktigt. jag tror du får kul.

Mmm frågan börjar sakta transformeras från hur jag ska göra till hur jag tar reda på hur man ska göra. Men men tackar för all info ni givit mej hitills och välkommnar givetvis mer.

Skicka gärna länk till den där grundläggande fotoskolan så ska jag plöjja igenom den. lovar =]

Kul kommer det bli!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.