ANNONS
Annons

Konsertfoto. Slutartider, skakningsoskärpa mm. Hjälp snabbt!

Produkter
(logga in för att koppla)

- Andreas

Aktiv medlem
Jag fotograferar på en festival i helgen och har testat ISO 800-1600 men 1600 fungerar nog bäst antar jag även om det innebär en del brus. Jag kör också med spotmätning vilket ger en bra balans mellan motiv och scenljus.

Problemet är att jag fortfarande får för många oskarpa bilder. Jag har jobbat mycket med full bländaröppning och varierat mellan tiderna 60-100 mestadels.

Skall jag upp eller ner i slutartid för att få bättre resultat och fler skarpa bilder?

Att använda full bländaröppning för ljuskänslighetens skull är ju en sak men riskerar jag inte att få för kort skärpdjup och därmed oskärpa på grund av det?


Det skall nämnas att det mestadels är rockband vilket innebär mycket rörelse på scen. Jag har också möjlighet att komma ända fram till scenkant vilket ger lite bättre förutsättningar än om man står längre bak i publiken. (Använder Nikon D70 med 18-70mm. 3,5-4,5)

Tacksam för snabb hjälp - jag skall fota ikväll igen.
 
Jag är ingen expert, men jag svara så gott jag kan och sen får du se om du får bättre råd.
Är bilderna oskarpa så kan det vara tre saker: motivet som rör sig, kameran rör sig,eller att kameran inte hittar fokus(på rätt objekt).
Att objektivet skulle vara oskarpt bortser jag från.

Om kameran inte hittar fokus kan du försöka slå om till manuell fokus, beroende på artistens rörelse så kan detta vara en mer eller mindre lyckad lösning.

Oskarpa bilder genom rörelse kan man nästan alltid få bort genom fota bilderna med ännu kortare slutartid eller också kan man ta bort rörelsen. Att ta bort motivets rörelse är nog inte att föredra i det här fallet men kamerans rörelse kanske kan tas bort med ett stativ(jag vet inte om den möjligheten finns för dig).

Om du inte kan ta bort rörelserna så måste slutartiderna ner, detta genom höja ISO, bättre objektiv eller tillföra mer ljus(blixt).
Eftersom du redan har maxat ISO så finns bara de andra två alternativen kvar, blixten kan ju vara spännande för det är inte alltid trevligt för motivet att få upprepade blixtar i ansiktet. Blixten är även starkt beroende av avståndet till motivet, är motivet långt bort måste du ha en kraftig/dyr blixt.
Så kvar blir då bara(det ständigt återkommande) objektivet, ett objektiv som är ljusstarkt är guld värt. Tyvärr är det många som inte har stora mängder guld, ett bland de billigaste ljusstarka objektiven som kanske kan funka för dig inom 18-70 området är Nikon AF 50/1,8D, hyffsat bra till ett pris strax under 1500 spänn. Detta objektiv är ett som många använder till porträttfoto så det är nog inte helt bortkastade pengar efter festivalen om du skulle köpa det.
Observera att det INTE går att zooma med det.
 
- Andreas skrev:
Jag fotograferar på en festival i helgen och har testat ISO 800-1600 men 1600 fungerar nog bäst antar jag även om det innebär en del brus.
Beror på fortsatt hantering och vad bilden ska användas till

(Det är alldeles för fint väder för att man ska hinna koncentrera sig på att skriva)

- Andreas skrev:

Jag kör också med spotmätning vilket ger en bra balans mellan motiv och scenljus.


Spotmätning säger ingenting i sig. Det kräver mer. Men visst, har du verkligen mätt riktigt är det bara låsa kameran på bländar- och slutarvärde så är det bara att köra sen och slippa tänka på exponeringen

- Andreas skrev:


Skall jag upp eller ner i slutartid för att få bättre resultat och fler skarpa bilder?


Oskärpa kan bero på många saker och de vanligaste: .

Skakoskärpa. Du skakar, alltid. Men hur mycket vet bara du själv efter att ha testat dina gränser Motmedel är stöd mot något, vad som helst. I värsta nödfall på fri hand så håll i riktigt, vrid vänstra handen så tummen pekar framåt och låt kameran/objektivet vila i den kupade handen.
70 mm och 1/60 del låter vanskligt i dåligt ljus. Kombinationen att söka motiv i den där lilla pyttesökaren (och samtidigt hålla still kan vara svårt. ursäkta alla Nikonlovers men liten är den)

Röresleoskärpa. Motivet/modellen rör sig. Slutartid efter behag och önskad effekt. Fota en kolibri med en 1/30 sek ger nog disiga vingar

(En liten putsduk kostade 35 kr senast jag köpte. Den kan göra underverk på sktigt objektiv)
- Andreas skrev:


Att använda full bländaröppning för ljuskänslighetens skull är ju en sak men riskerar jag inte att få för kort skärpdjup och därmed oskärpa på grund av det?

"Riskerar jag inte" ???

Hade du sagt "riskerar jag att få oskärpa" så blir svaret JA. Helöppen bländare ger kort skärpedjup
 
Du har inte funderat på att panorera några bilder, typ med kroppen, så att kroppen är skarp, och t.ex armarna är suddiga (möjligheterna är många). Alla bilder gör sig ju såklart inte bra så men det kan definitivt vara idé att testa.

Sen så tycker jag ibland att bruset och det smått suddiga (skitigheten) kan göra många konsertfoton bra. Tänk över vilken känsla du vill fånga. Titta på andra konsertofoton, gärna okonventionella sådana.
 
Jag har fotat lite konserter under sommaren och det jag skyller vissa av mina bilders suddighet på är att artisterna faktiskt rör väldigt fort på sig! Den vanliga tumregeln att slutartiden ska motsvara brännvidden (70mm = 1/70 sek) inte fungerar riktigt. Skaffa ljusstarkare optik, det är mitt tips!

Kolla gärna in de bilder jag lagt upp här på fotosidan, de flesta är fotade med objektiv som har fastbrännvidd, bland annat Canons motsvarighet till Nikons 50/1.8
 
Om du skulle ha 50/1.8 istället så skulle du kunna ha slutartider(om jag räknat rätt) som är 4 till 8 ggr snabbare mot vad du har nu, vilket säkert ger stor skillnad.
 
Fast optik

Jag skulle rekommendera ett objektiv med fast brännvid. De är oftas betydligt mer ljusstarka än zoom-objektiven.

Jag använder alltid fasta objektiv vid fotografering på konsert. 24 mm/2.0, 35 mm/1.4 eller 85 mm/1.4 har jag till min Nikon. Sedan har jag några gamla mätsökarkameror med ljusstyrkor på 1.5, 1.7 och 2.8. De duger fint allihopa.

Högre ljusstyrka kostar mer men ett normalobjektiv (motsvarande 50 mm på analog kamera) kostar nog inte så mycket och är säkert ett par steg ljusstarkare än din zoom. Istället för 1/60 så kan du fotografera med 1/125 eller 1/250.

Sedan kan det vara snyggt med en medveten skakningsoskärpa men det är en annan historia. (Prova 1/8 sekund).
 
Det är ett alldeles för ljus-svagt objektiv du använder till den sortens fotografering.
Håller med om att du ska köpa ett billigt 50mm som är mycket ljus-starkare.
 
Tack för era snabba svar! Nu skall jag snart iväg och får försöka ta till mig era tips under kvällen.

Jo, en ljusstarkare glugg bör det nog bli framöver. Begränsningarna i nuvarande objektiv upplevde jag rätt fort.

Ang. skärpdjup mm.
-------------------------------------------------
Mitt Citat.
Att använda full bländaröppning för ljuskänslighetens skull är ju en sak men riskerar jag inte att få för kort skärpdjup och därmed oskärpa på grund av det?
-------------------------------------------------
Svar:
"Riskerar jag inte" ???

Hade du sagt "riskerar jag att få oskärpa" så blir svaret JA. Helöppen bländare ger kort skärpedjup
-------------------------------------------------

Ovanstående baseras på svaren i från många tidigare trådar om konsertfoto där de flesta rekommenderar full bländaröppning. Det var utifrån det jag ifrågasatte om det verkligen är att föredra överlag eftersom det istället kan resultera i oskarpa bilder pga. skärpdjupet.
 
I brist på ett ljusstarkare objektiv så kan du ju pröva att pressa för att få snabbare slutartid (när det behövs): Sätt kameran på ISO1600 + RAW och välj ett eller två steg kortare slutartid än ljusmätaren säger. Det underexponerade resultatet korrigerar man sen när man framkallar RAW-filerna. Metoden leder till betydligt mer brus än korrekt exponerad ISO 1600 men om alternativet är oskärpa så är det värt ett försök. (Väldigt brusiga bilder går ibland att rädda i svart/vitt.)

/Anders
 
Jag har både sett och sjælv tagit fina musikbilder med 18-70 så det fungerar før konsertfoto, men det har begrænsningar. Om du inte har mycket bra ljus så måste du kunna komma vældigt næra bandet och utnyttja vidvinkeln. Kolla vilken/vilka brænnvidder du brukar anvænda och køp ljusstark fast optik.
 
jag fotar mycket spelningar och slutartider på 1/60 del eller snabbare låter ju som guld. jag fotar ofta på ställen där man har kanske 1/15 slutartid och det funkar fint för det mesta är bandet lite röjigare så går det för det mesta bra med 1/30 sek. med 1/60 borde man kunna fota det mesta förutom headbangs för det kräver ofta lite snabbare tid.

men fotar du utomhus på festival är det ju nu så ljust under sommaren att bara det gör att man lätt får tider snabbare än 1/200 på typ 400 iso och dessutom brukar ljusriggen på festivalcener vara något mer påkostad än vad den är på den lilla intima klubben i en mindre stad och bara det gör ju en hel del för ljusförhållandena.

jag har inga objektiv med 1.4 eller 1.8 i ljusstyrka, jag har ett 2.8 men annars har jag precis som du 3.5-5.6 och sånt och det har ju funkat bra för mig hitills.

jag tycker inte man skall hänga upp sig så mycket på att vara något teknikfreak, det är inte den fotografen som har dyrst, bäst eller mest utrustning som tar bäst bilder utan det är helt andra saker som spelar in och jag tycker det låter som om du har tillräckligt bra förutsättningar för att kunna lyckas.

det är ju en träningssak också, jag känner själv att man blir mer säker på alla slags ljusförhållanden under en spelning ju mer man fotar och jag vet att även om det är dåligt ljus så kommer jag få bra bilder fast än jag bara har 1/15 sek i slutartid för om man bara är fokuserad och med under spelningen så hittar man tillfällen då man har möjlighet att få skarpa bilder i alla fall.

testa också att flytta runt lite, hitta en vinkel där ljuset faller så du får de bästa slutartiderna. jag rekommenderar inte blixt för det blir så trist ljus och platt och tråkigt eller så är det för att jag inte kan fota med blixt som det blir så..

vet inte om du ställt in skärpan på al focus men det kan vara bra för annars kan det vara lätt att man glömmer ställa skärpan när motivet rör på sig mycket och det ger ju suddiga bilder. att träna på att hålla kamera + objektiv still gör också stor skillnad när det kommer till skakningsokärpa men jag tycker att de som släpar med sig enbensstativ till en spelning har ju missat helt vad konsertfoto går ut på :) det har du ju ändå ingen användning av i fotodiket, bandet kommer ju röra sig lika mycket ändå och du står ändå så nära att du inte kan använda obejktiv som behöver stativ. om du står långt ifrån med ett 400 mm eller liknande behöver du ju det men hur mycket rock'n'roll är det att fota en spelning på det sättet? nu kommer jag få massa upprörda pressfotografer efter mig men jag förstår verkligen inte hur man kan ställa sig längst bak med värsta telet och enbensstativ och fota en spelning, det är ju ingen fotbollsmatch man fotar liksom.. sorry men det är bara min åskit :)

jag tror bara du får träna lite på det så kommer du inse hur det funkar, lycka till!
 
Tack för alla informativa svar! Det som först var en förfrågan om fotopass från mig och en annan fotograf resulterade i att arrangören ville att vi skulle dokumentera festivalen åt dem.

Det innebar att i stället för att enbart bli ett tillfälle att öva på konsertfoto så fick man lite press på sig att prestera ett bra resultat.

Nu är allt över och så här 1600 RAW bilder efteråt (på två dagar) känns det som om man har tagit ett rejält kliv framåt. Nu är det bara att gå igenom allt och ta lärdom av informationen från de bilder som blev bra.

Hälsningar: Andreas
 
blixt

synka in en blixt med lång slutartid, plåta med vidvinkel nära och du kan få riktigt grymma effekter som passar rockband perfekt.
 
Re: blixt

raskolnikov skrev:
synka in en blixt med lång slutartid, plåta med vidvinkel nära och du kan få riktigt grymma effekter som passar rockband perfekt.

Problemet med blixt, är att det inte är tillåtet att använda på de allra flesta konserter.

Här gäller ljusstarka gluggar i kombination med höjt ISO-tal. 800ASA är inget ovanligt.
 
Undvik blixt helt tycker jag. Konsert är en väldigt levande miljö som lätt kan bli stel med blixt. Jag har testat med blixt men blivit mer nöjd med bilder utan. Jag kanske är dålig med blixten ;)
 
Stellan har helt rätt - blixt förstör ofta mer än förbättrar. Hellre lite oskarpt än blixtljus tycker jag
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar