Annons

konsertfoto! sigma, tamron, tokina eller nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
när jag i helgen gjorde ett fotojobb på en festival var scenvakterna väldigt hårda med att man inte fick använda sig av blixt.

Har däremot fotat mindre spelningar med blixt, till ett bra resultat. Så visst, blixt kan funka om man har tillåtelse. Har en sb-600 som jag är jättenöjd med!

Ja, motljus funkar kanske som stämningshöjjare, men för en fotograf är det inte så kul. I helgen fick dom ibland för sig att dränka hela scenen i rött motljus. Inte kul.

Ang blixt

...så är det förbjudet i vissa fall. Men pratar man med artisterna själva (och nu menar jag inte mindre kända band utan exempelvis W.A.S.P, DIO, Hammerfall etc) har de inget emot det.

Det är deras bolagsgubbar som själva vill sälja bilder tagna med perfekta förhållanden. Därför står det inskrivet i kontraktet med arrangör ibland att blixt inte får användas.

Ett annat vanligt argument är att blixtarna stör fotoceller som styr ljuset på scen. Men kollar man folket på andra sidan kravallstängslet så är det massor av små kompaktkameror och mobiltelefoner som blixtrar på hela tiden.

Bolagsgubbarnas fulaste grej är 2-3 låtars fototillstånde (utan blixt). Först efter de 2-3 låtarna sätts även frontljus in. Har upplevt det ofta.

Själv anser jag inte att en blixtbild är mindre värd än en i befintligt ljus om man uppnår det resultat man önskar. Man använder ju inte skruvmejsel för att slå in en spik utan använder så rätt verktyg som möjligt. Ligger en omvänd snobbism i att ALLTID köra utan blixt tycker jag. Ibland blir det snyggare utan, ibland är det nödvändigt.

Här är det ljus jag försöker uppnå med blixt och behålla stämning utan att förstöra någonting, men ändå slippa ifrån siluettverkan.

Lennart

Bilagor

• roq3.jpg
    roq3.jpg
    60.7 KB · Visningar: 127
ja, visst är det ofta de sk bolagssnubbarna som sätter reglerna för konsertfoto och användning av blixt, hur många låtar man får fota osv.

Men, det finns ju inte så mycket man kan göra? Det är ju bara att foga sig efter reglerna..

mattev skrev:
ja, visst är det ofta de sk bolagssnubbarna som sätter reglerna för konsertfoto och användning av blixt, hur många låtar man får fota osv.

Men, det finns ju inte så mycket man kan göra? Det är ju bara att foga sig efter reglerna..

Visst. De reglerna gäller och det är därför som konsertfoto inte är det lättaste att ge sig in på.

Ett annat alternativ är ju faktiskt at ställa sig i god tid på andra sidan kravallstängslet. Har aldrig blivit bortmotad därifrån utan kunnat plåta hela konserten om jag känt för det. Nackdelen är att folk tränger på och rycker i en.

Ibland försöker jag och lyckas ibland hitta en plats längre bak i högre position och använder ett 70-200/2.8 med bildstabilisator.

Det roligaste och tokiga är att så länge ett band/artist är på uppåtgående springer de efter fotografen. När de etablerat sig gömmer de sig för fotografen (oftast på bolagets order).

Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar