Annons

Konsertfoto (amatör nivå)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingboper

Ny medlem
Hej alla! Jag är helt ny här och det är ett stort forum att leta i, jag kollade runt lite snabbt och hittade ett par trådar om det jag letar efter men det var på en helt annan nivå än där jag befinner mej.
Om jag valde fel forum så får jag hoppas moddarna är snälla och flyttar tråden.

Till saken! Jag är total amatör, fotar egentligen inte speciellt mycket alls förutom när jag går på konserter. Det brukar bli mellan 150 och 400 bilder per spelning och tyvärr så blir endast ett fåtal användbara. Prisa herren för digital kameran! Skulle bli dyrt med film annars.

Jag använder naturligtvis helt fel grejer för att fota på konserter, har en 2 år gammal Sony DSC-P72 som är alldeles för seg i fokusering mm.
Det största problemet är att den har väldiga problem med ljuset, ofta mörkt där man befinner sej själv och starkt ofta snabbt växlande motljus på scenen.
Utomhus på Svenska sommarkvällar brukar det gå hyffsat, men inomhus arenor är betydligt svårare.
Kör alltid utan blixt både för respekt mot artisten och det faktum att kameran skulle ge upp efter alldeles för kort tid.

Av självklara anledningar kan jag ju inte använda avanserade systemkameror med diverse tillbehör eftersom dom sällan är tillåtna på konserter utan särskillda tillstånd, mindre kompaktkameror brukar i många fall inte vara några större problem.

Dags för ny kamera tycker jag, och här kommer frågan, vad?!?

Vad ska jag rätta mej efter? Jag är dålig på "facktermer" och jag är ganska (mycket) oerfaren med foto.

Hade tänkt mej typ och prisläge som Minolta Z3 ungefär. Vad behöver jag tänka på för viktiga egenskaper/parametrar och inställnings möjligheter?
Mycket tacksam för tips och åsikter av alla det slag, utom kanske att jag är knäpp som sysslar med det jag gör, för det vet jag redan.
 
Mitt svar är nog inget du uppskattar. Enligt mig är det inte möjligt att ta bra konsertbilder med de kameror man får ha med sig utan att vara ackrediterad.

Blixtar tror jag egentligen inte artisterna märker (åtminstone inte i större sammanhang när blixten ändå inte gör någon nytta). Utan blixt behöver man en kamera som går att ställa in på en hög känslighet (1600 ISO+), där bilderna inte bara består av brus och dessutom har ganska ordentligt långa teleobjektiv.

På klubbar och dylikt där man är nära scenen kan man klara sig med betydligt enklare utrustning, men där brukar det å andra sidan inte vara några problem att ha med systemkameran heller.

Kort sagt, som normal konsertbesökare på stora konserter kan man inte ta bra bilder (tycker jag alltså).
 
Jag har aldrig testat Minolta Z3, men jag tror den kan fungera för konsertfoto. Jag fotade på en tysk festival för tre år sen med Z3:ans äldre kusin 7i, och det gick ganska bra. Visserligen var det från fotogropen (eller vad heter det på svenska?), men även bilder från lite längre avstånd fungerade.
Och dessutom är den kameraserien väldigt enkel att handhålla vid långa brännvidder.
 
Jag uppskattar alla svar och jag tål kritik så va inte oroliga.

Det finns naturligtvis inga enkla lösningar på problemet, det förstår jag, tänkte bara att med tips coh kunskap från flera så kanske man kommer ett steg närmare lösningen.

Dom konserter jag fotat mest på har varit Shania Twain och för dom som inte visste det så hade hon en rund scen mitt i arenan under senaste turnen plus att man fick gå fram till scenkanten för att få prylar signerade eller för att ta kort mitt under spelningen, i måttliga mängder naturligtvis, hysteriska fans blev tillbaka motade.
Det var där jag slutade med blixt för att smälla av en blixt 1.5 m framför Shania när hon står på huk för att signera åt någon annan och samtidigt försöker sjunga, det är inte så snällt.
Underbar artist för övrigt.

Annars har det blivit en och annan Jill Johnson spelning och där ser man till att vara på första eller andra rad för att det ska vara någon idé, hamnar man på nogon större spelning en bit tillbaka i publiken då blir kameran nog kvar i väskan, kanske ett par överblicks bilder som minne.

Så helt enkelt är det relativt korta avstånd jag talar om.
Jag har med erfarenhet och jämförelse med en polares kamera (någon Nikon coolpix) kommit på att det är snabbhet det hela handlar om. Min slöa Sony lyckas alltid hamna fel i tajmingen medans han som har möjlighet att ta bilder i serie alltid lyckas att någon av bilderna i serien exponerades rätt precis när den där starka spotlighten svängde undan eller liknande, ni fattar, ögonblicken.

Har läst en hel del om Z3 och tycker den verkar snabb och effektiv och den där bild stabilisatorn verkar trevlig. Dom där problemen med bildtagning i svagt ljus verkar ju vara något man får leva med i digital världen, det verkar ju dom flesta lida av.
 
Vad ska man ha för objektiv om man vill ta lite bilder på en klubb. Finns det nått specielt man ska tänka på. Har funderat på att skaffa mig ett Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro till min 350D vore det ett bra objektiv eller behöver man mer zoom?
 
Oi, oi..

Whatever you photograph with a compact camera in a concert will always be beyond your dream pictures. It simply doesn’t work in my opinion. But everything depends on your level of demand.

To take pictures with flash gives boring colours. To take without you will need a higher ISO, from 400 up to 1600.

If you want a picture with great image quality and colours you need a system camera and preferably a good and light objective. I take many concert pictures with a Canon 28-135/3,5-5,6 and it works well, but a 2,8 all the way is better.

Again, like Anders said, in most concerts you need accreditation to get in with a system camera. Or a friend that lets you in :)

/Sofia
 
Jag har själv fotat på konserter med en Dimage 5... Gammal som gatan nu men den funkade bra då. Nu kör jag med KonicaMinolta Dynax 7D och ett Sigma 70-200/2,8 och det brukar man få ha med sig på alla konserter jag varit på. Utom på Ulf Lundell som infört fotoförbud på sina spelningar nu för tiden. Men på festivaler och så är det nog bara att fota på, till och med på Lundell...
 
Per,

Först, det är bra att du är inne på att inte använda blixt. På de allra flesta konserter är detta ändå bannlyst att använda. Blixt blir enligt mig ändå inte bra på konsertfoton, utan det är det naturliga ljuset man vill eftersträva.

Sedan talar jag av egen erfarenhet. Jag har varit på ett par hundra konserter - ingen är den andra lik. Konserter är oftast (inte alltid), synonymt med blandljus. Allt från kraftigt motljus till dunkelt ljus

Ibland är det så svagt att man blir illa tvungen att använda ett högt ISO-tal i kombination med en förhållandevis ljusstark glugg. ISO 800-1600 är inget ovanligt ihop med min 70-200 f/2,8 eller 24-70 resp 17-35, även dessa f/2.8.

Om du inte vill lägga för mycket pengar på dyr, ny, optik och en bra kamera, så finns det otroligt mycket fin begagnad fotoutrustning till rena vrakpriserna. Man kan göra fina fynd här på fotosidans annonstorg.

Risken minskar att du kommer hem med dåliga, oskarpa bilder, ju bättre grejer du införskaffar.

Här finns ingen genväg dessvärre :)
 
Wesley skrev:
Vad ska man ha för objektiv om man vill ta lite bilder på en klubb. Finns det nått specielt man ska tänka på. Har funderat på att skaffa mig ett Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro till min 350D vore det ett bra objektiv eller behöver man mer zoom?

Den har jag tagit extremt många konsertfoton med. Fungerar utmärkt, och är ljusstark och skarp även vid f/2.8
 
Peter.H skrev:
Per,
Om du inte vill lägga för mycket pengar på dyr, ny, optik och en bra kamera, så finns det otroligt mycket fin begagnad fotoutrustning till rena vrakpriserna. Man kan göra fina fynd här på fotosidans annonstorg.

Something to think about anyway: compare the prices for the best compact cameras at the moment (something like Panasonic Lumix DMC-FZ5 and Canon Pówershot S2 IS I would guess) and you'll see that for a little bit more than that you can buy a good used camera and an objektive (analog or digital).

Im my opinion is absolutelly worth while.

Once again not to forget that a system camera is often not a welcome guest in concerts. But, all the rules have execptions and SOME stupid rules are to be broken. :)

/Sofia
 
för min del så vid iso 1600 behöver jag bl 2,8 eller mindre för att komma ner i rätt tider, det kan vara riiiktigt mörkt ibland.

annat tips är att underexponera och fotografera i RAW om du har möjlighet.

står du ända framme är 50 mm (1,6x) lagom för helkroppsbild, men vill du fylla ut bilden med ansiktet behövs mer, 85-130 (1,6x) kanske.


kortfattat: ljusstark optik (2,8 eller mindre), mer åt telehållet (50+ vid 1,6x) och möjlighet till hög brusfri iso (1600+).

jag säger systemkamera och ljusstarka (fasta) telen.
 
mill skrev:

jag säger systemkamera och ljusstarka (fasta) telen.

Then we all agree!

Per, get yourself a systemcamera and an objektive. You will not be able to photograph all the concerts you will see. But those that you can photo you will be happy with the result. Better quality than quantity.

Sofia
 
jag är i samma sits som dig. Vet att det inte går med dåliga kompaktkameror...men om det trots allt är det man har råd med så är detta mina tips...

små klubbar och spelningar där man kan stå längst fram vid scenen...

använd en högtalare eller nåt som stativ...

försök att tänka på rörelseoskärpan när artisten för sig och jobba med den medvetet, och på så sätt fånga stämningen i musiken.

Har man tur kan man lyckas få lite fina annorlunda bilder som ändå duger.
 
Oj, jag har inte varit här på ett tag, man tack för alla intressanta svar.

Jag var till Kanada i ett par veckor och dagen före innan jag åkte så köpte jag en begaganad Canon S1IS för en rimlig penning av en tjej.
Kanada resan fick bli min inkörnings period på den kameran och jag måste säga att jag gillar den. Har naturligtvis inte lärt mej mycket än eftersom det mest handlade om turist-fotografering och så. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa någon konsert är men det jag har testat hittills i konstiga ljus förhållanden så märker jag mycket större potential för att lyckas med bilden.

Någon system kamera tror jag inte att det kommer att bli för mej eftersom jag inte har tillräckligt intresse, jag kommer att ha full skubb att lära mej S1an

:
använd en högtalare eller nåt som stativ...

Maria, inte för att klaga, men tänkte du verkligen på vad du skrev här, :) Det räcker ju med att stå framför högtalaren så skakar man ju, än mindre om man ska ta stöd på den :p

Sofia, I find it interesting that you seems to understand Swedish but still choose to post in English, maybe you are well known around here but since I´m new I haven´t noticed your posts before. Cool, and thanks for the advice! :)
 
Ingboper skrev:

Sofia, I find it interesting that you seems to understand Swedish but still choose to post in English, maybe you are well known around here but since I´m new I haven´t noticed your posts before. Cool, and thanks for the advice! :)

Hej Per!
Jag kan faktiskt svenska (har bott här i tre år så är det min plikt att kunna) :)
Men man blir ibland trött i huvet och engelska kommer mer naturligt, särskilt när det gäller tekninska ord. Jag jag skäms lite grann ibland också....
Lycka till med nya kameran!
 
ssilva skrev:
Hej Per!
Jag kan faktiskt svenska (har bott här i tre år så är det min plikt att kunna) :)
Men man blir ibland trött i huvet och engelska kommer mer naturligt, särskilt när det gäller tekninska ord. Jag jag skäms lite grann ibland också....
Lycka till med nya kameran!

Ok, men vad skäms du för? Din svenska är ju perfekt! Mycket bättre än många, många svensk födda som skriver på olika forum.

Jag vet precis vad du menar ändå, jag är i samma sits fast tvärt om, 90% av det jag skriver (på nätet) är på engelska, och min engelska är bra mycket sämre än din svenska, och ja, dom tekniska termerna är alltid dom svåraste.

Mej gör det inget att du skriver på engelska dock, Keep it coming! :)
 
Ingboper skrev:
Oj,

Maria, inte för att klaga, men tänkte du verkligen på vad du skrev här, :) Det räcker ju med att stå framför högtalaren så skakar man ju, än mindre om man ska ta stöd på den :p


Jag vet inte vad du lyssnar på för musik ;) men när jag har gjort så har det funkat. Klart att det rör om lite i magen av basen, men om det är sånna där jättestora som står direkt på golvet så brukar de inte skaka. Jag har fotat Logh och Switchblade så och de är ganska högljudda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.