ANNONS
Annons

Konsertbilder inomhus...

Produkter
(logga in för att koppla)

pergardebrink

Aktiv medlem
Hallå!

Har fått frågan från min musiker-bror om inte jag kan fota lite på deras spelningar och det tycker jag vore jättekul. Dock känner jag att plånboken tryter lite för att skaffa en riktig extern blixt (typ speedlite 430 eller nåt sånt) för den inbyggda blixten på EOS 300D är ingen höjdare tycker jag.

Har ni några knep att dela med er av för att få så bra bilder som möjligt i dålig belysning (med eller utan inbyggda blixen) för att få så bra bilder som möjligt. Naturligtvis får jag skruva upp ISO ganska högt och ha största bländare m.m.... men vad finns det för knep för att slippa dom där tråkiga "blixtkorten" där fronten är alldeles kontrastig och ljus medan bakgrunden blir mörk och trist och konsertens ljussättning försvinner helt... Om man är stadig på handen kan iofs en lång slutartid generera fräcka bilder där musikernas rörelser syns men jag är nog lite för skakis för det så allt blir oskarpt ;)

Finns det kurser i "konsertfotografering"? ;)...

Nu var det ju det med plånbok.. ;)...
De objektiven jag har är nog inte direkt de ljusstarkaste som finns direkt ("orginalobjektivet" och ett Sigma 70-300mm f4.0-f5.6)

Jag får nog prova mig fram helt enkelt med stadig hand och justera slutare/bländare/ISO...
Jag är ju inte "anlitad" på det sättet att jag får betalt så om det inte blir bra får jag göra ett försök nästa gång dom spelar istället.. ;)...

Om jag inte tröttnar på att fotografera ska jag nog uppgradera kameraväskan och titta på "storebrorsorna" vad gäller kamera, blixt och objektiv.. men det dröjer nog...

Bästa knepet e nog ändå ett ljusstarkt objektiv. Du kommer riktigt långt med ett EF 50/1.8 i kameraväskan som komplement till de där objektiven du redan har.

Finns för runt 1100:-, t.ex.på cyberphoto. Och e ett kul objektiv även till annat än konsertfoto. Rekommenderas starkt om du hittar utrymme i budgeten för det!

thodan skrev:
Bästa knepet e nog ändå ett ljusstarkt objektiv. Du kommer riktigt långt med ett EF 50/1.8 i kameraväskan som komplement till de där objektiven du redan har.

Finns för runt 1100:-, t.ex.på cyberphoto. Och e ett kul objektiv även till annat än konsertfoto. Rekommenderas starkt om du hittar utrymme i budgeten för det!

Hur stor skillnad gör ett objektiv som har så mycket större bländare? Alltså, märks det väldigt väl eller är det bara en gradskillnad i ljusstyrka?

Någon som har sett nån bra site på nätet som visar tester med olika objektiv så man kan bilda sig en uppfattning om det är värt dom pengarna (pengarna har jag egentligen, det är mer motiveringen hemma som är problemet ;)

Per, det är ju inte så att du får ljusare bilder i sig, utan att du kan ha kortare slutartid, vilket gör att du får skapare bilder.

Jag brukar räkna fel med ljussteg, men 1.8 borde vara 2 steg större än 4.0, vilket kan vara skillnad mellan ISO1600 och 1/30 och ISO800 och 1/60.

50mm 1.8 ger också häftigt kort skärpedjup, vilket kan ge schysta effekter, och effektivt ta bort oönskade bakgrunder.

Till sist får du en ljusare sökare också, vilket även det är trevligt vid mörka konserter.

/Björn

Dykbjörnen skrev:
Per, det är ju inte så att du får ljusare bilder i sig, utan att du kan ha kortare slutartid, vilket gör att du får skapare bilder.

Jag brukar räkna fel med ljussteg, men 1.8 borde vara 2 steg större än 4.0, vilket kan vara skillnad mellan ISO1600 och 1/30 och ISO800 och 1/60.

50mm 1.8 ger också häftigt kort skärpedjup, vilket kan ge schysta effekter, och effektivt ta bort oönskade bakgrunder.

Till sist får du en ljusare sökare också, vilket även det är trevligt vid mörka konserter.

/Björn

Jo, det är klart att dom inte blir ljusare... jag vet inte riktigt hur jag tänkte mig vad jag sökte för jämförelse egentligen.... ;)... Mer typ nått test av hur mörkt kan det vara innan slutartiden blir så lång att man skakar bort skärpan... ;)

Får helt enkelt fråga frugan om jag får använda mina egna pengar till att köpa lite fler grejjer.. så är det att vara gift.. ;)

Jag har tagit en del konsertbilder, och här är lite tips.
ta många bilder. det blir förhoppningsvis nån som är bra.
prova olika inställningar i kameran. testa olika ISO-tal, får du inte tillräckliga slutartider på största bländare så kan du slå över till bländarautomatik, alltså att du ställer in en slutartid som ger dig tillräckligt skarpa bilder, men som kanske underexponerar.

köp ett ljusstarkt objektiv, 50 mm är billigt och bra optiskt, men om det är en liten scen så kan man bli sugen på mer vidvinkel.
då finns ju t.ex sigma's 20/24/28 mm f/1.8. jag har ett 20/1.8 till min nikon D50, och det är ett trevligt objektiv både till småkonserter där du kan komma nära bandet, men även för allmän inomhusfotografering och liknande.

en del föreslår att man ska köra i RAW-format för att slippa pilla med vitbalans och sånt. själv har jag inte pillat med raw alls än, så jag vet inte riktigt där.

jag har tagit lite konsertbilder dels med skolans samsung gx-1s å kitobjektiv, samt med min Nikon D50 med ett 24-85/2.8-4. bilderna därifrån kan du se här:
nikon:
http://www.umemetal.com/view_live.asp?id=506
samsung:
http://www.umemetal.com/view_live.asp?id=481
fler 1
fler 2

Kunde inte hålla mig längre. Var nere på stan och köpte ett Canon 50mm f1.8 II.... Tyvärr kom jag hem sent så det har hunnit bli mörkt.... MEN... vad gör det... nu kan jag ju testa det på riktigt!.. ;)

Re: Konsertbilder

Wortexwoman skrev:
Här finns en massa bilder som jag har tagit med bla 50mm/1,8
Dock till Nikon men ändå.
Jag använder aldrig blixt men är nöjd ändå :)

http://www.lindahelsing.blogg.se/

Hej!

Det är precis den här typen av bilder jag vill få (med "orginalobjektivet" 18-55 f/5.6 så blir det bara gegga om man kör utan blixt även med full bländare eftersom slutartiden måste hållas så lång).

Men du har alltså tagit alla dessa bilder med ett 50mm/1.8 utan blixt?

Iso-tal??

Ja, de flesta har jag använt 50mm till.
men jag kör även med orginalobjektivet 18-55.
Ingen blixt på någon av dem.

Men vilken ISO kör du på då? har du koll på det?Jag vrider upp min till 800 oftast.Då kortar man av slutartiderna jättemycket.
1600 ISO blir för mycket för min kamera, då blir bilderna alldeles för brusiga, det passar bra till svartvitt men inte färg.
men 800 tycker jag är lagomt.

Jag har provat att dra upp ISO till ganska högt (800 och 1600) när jag använde orginalobjektivet men precis som du säger så tycker jag det blir för brusigt vid 1600 men det blev alldeles för långa slutartider med det objektivet (vissa bilder kan bli bra om ljuset är hyfsat).

Jag hoppas mycket på mitt 50mm/1.8 (ska fota lite konsertbilder om två veckor) för då (enligt det lilla jag har testat det) ska man kunna bibehålla korta slutartider även vid "rimliga" ISO-tal (400 och 800)

Raw-format

Jag tror det kommer att gå skitbra :)

Ett sista tips OM det mot förmodan skulle bli för långa tider är att:

1, köra i råformat

2, ställa kameran på slutarprioriet, dvs du har en fast slutartid på t ex 1/80 eller 1/100 så får bländaren ändra om sig som den vill.
oftast står den då på högsta bländare ändå dvs 1,8 och bilderna blir lite för mörka.
(kom ihåg ISO ca 800)

...men här kommer trixet, eftersom du plåtar i råformat kan du göra om exponeringen i datorn och göra bilderna ljusare.
Och vips så har du en bild utan ofrivillig oskärpa...fast du får ju ingen tokskärpa med bländare 1,8 ändå.
Men du slipper i alla fall få en massa misslyckade bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar