Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KonicaMinolta 5D/7D vs. Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

annwa

Medlem
Funderar på att köpa en digital systemkamera och känner mig lite osäker på vilket märke jag ska köpa. Har sedan tidigare en Minolta 135mm och tänkte därför att det kunde vara smart att fortsätta med detta märke då jag alltid varit nöjd med det och att man dessutom kan använda samma gluggar - såvida man inte köper de nya som endast funkar till de digitala kamerahusen.
Alla tips och råd välkomnas!

Eller kanske en begagnad Canon 20D för samma (lägre?) pris som nypriset på en 350D. Om du får tag på ett fint exemplar så är det nog ett väldigt prisvärt alternativt i dessa dagar.

Tänk också på att Konica-Minolta sålt sin kameratillverkning till Sony, och nån gång tar ju de tillverkade 5D och 7D slut, så om du absolut vill ha en sån kan det kanske vara läge att slå till inom inte allt för många månader. (Läs tråden om 7D för 5995:- också.)

Men å andra sidan är snabba beslut inte lätta och inte heller alltid så bra, så även om jag själv har en D5D och gillar den skarpt så kan jag inte odelat rekommendera dig att springa ut och skaffa en.

Alltså: om det någon gång är värt att vänta en liten tid med att köpa Minolta så är det nog nu.. :) (Det är lite ironiskt eftersom det är väldigt bra kameror.)

Om jag visste att Sony skulle börja bygga *bra* kameror med Minoltas objektivfattning skulle jag verkligen insistera på att köpa, men som sagt..

Vänta tills på måndag, Sony kommer ha preskonferens på PMA i helgen och då kommer vi förhoppningsvis att veta hur de kommer att förvalta "minolta-arvet".
Annars är ju Experterbjudandet lockande. Man köper en en-gångskamra och "byter in" den när man köper en D7D ;)

Tänk dock på att D7D är ganska stor, gå och känn på en D7D innan du bestämmer dig, storleken har ju faktiskt betydelse ;)

Och Sony kom inte med någon dslr-information alls, så det gjorde inte Minolta/Sony-kortet starkare.
Men det är fortfarande en bra kamera.

Tack för alla inläggen. Kan dock säga att jag inte direkt känner mig mycket säkrare på hur jag ska göra men, men...
Någon som vet vad som sades på den där presskonferensen som skulle hållas i måndags?

Sony presenterade ett par nya kompakter och lite annat. Tidigare är det sagt att KM lämnar över till Sony 1 april och att Sony siktar på att lansera två nya systemkameror till sommaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar