Annons

Konica-optik på digitalt hus

Produkter
(logga in för att koppla)

wolfhorner

Medlem
Hej,

Har frågat och snokat runt för att hitta om någon tillverkare släppt ett digitalt hus som det går att köra gammal Konica optik på. Någon som vet?

Jag har för mig att detta ej existerar varken som hus eller som adapter.

Vill minnas att jag läst något om att en adapter inte går att konstruera eftersom avståndet till sensorn blir fel. De gamla Konicahusen var väldigt tunna sett till kroppen eftersom spegeln opererade på ett sätt som skiljde sig från andra kameror.

Om man däremot tänkt använda Konicaobjektiv, typ Hexanon och liknande, på kamerahus vars kropp är djupare blir avståndet för stort mellan filmplanet för att fokus till oändligheten ska kunna uppnås. Man måste alltså få in extra linser i en sådan adapter för att detta ska vara möjligt och då är frågan om det är värt det...sämre bildkvalitet, långsammare objektiv och manuell fokus. Kanske är det just därför som det inte finns (?).

Någon annan kanske har mer kunskap/andra uppgifter i ämnet...

http://ca.geocities.com/rohonczy/KonicaToFourthirds.html

På 4/3 systemet går det att få Konicas objektiv att passa, men till just Konica verkar det inte ens behövas nån adapter mer än till m4/3.

Trevligt...ska ju ersätta en död EOS 350D...skulle kunna välja hoppa in på tex Olympus E eller kanske EP-1 så kunde mitt Hexanon 40mm/1,8 komma till användning...
Just den faktorn lär inte spela största rollen, men kul vore det ju...beggade Konicagluggar fins ju en del och många är mkt skarpa saker...

Konica AR lens to Panasonic G1 GH1 micro 4/3 adapter

.
Jo, nu finns det en adapter för Konica Hexanon AR objektiven direkt till m4/3. Den kan hittas på eBay, om man söker på rubriken ovan.

Fördelen är att man inte behöver mekaniskt modda de gamla gluggarna, samt inställningsskalan för avstånd hamnar centrerat. För användning tillsammans med klassiska Four Thirds kameror, behöver man som tidigare dock modifiera bajonetten.

Ett problem med m4/3 är brännvidsförlängningen på hela 2x. Vilket einnebär att t.ex. ett 28mm-objektiv motsvarar 56mm. och ett 50mm = 100mm. Kanske inte så kul för vidvinkelobjektiv i första hand.

Ett problem med m4/3 är brännvidsförlängningen på hela 2x. Vilket einnebär att t.ex. ett 28mm-objektiv motsvarar 56mm. och ett 50mm = 100mm. Kanske inte så kul för vidvinkelobjektiv i första hand.

Det är ett aber, men det finns ju Panasonics 7-14mm f/4 som ju kostar en hel del.
Men utvecklingen har tagit ett kliv framåt i.o.m E-P1:ans lansering och jag tror att behovet och den underhaltiga tillgången idag kommer få tillverkarna att producera vidvinklar för formatet.

Sant, men snackar vi Konica Hexanon 40mm/F:1,8 "blir" den ju till en 80mm/F:1,8 på en mFT/4:3-kamera...

...vilket inte skulle vara så tokigt.Knökskarpt & ljusstarkt.
Men det är ju möjligt det skulle blir väl mkt begärt att det skall klara av att ge tillräcklig "upplösning per mm på sensorn" på en sådan sensorstorlek för att kunna användas till hyggliga förstoringar...då det ändå är beräknat för FF (24x36mm)

ANNONS