Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta Dynax 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

nodda

Ny medlem
Hejsan, tänkte bara fråga om det är värt att köpa Konica Minolta Dynax 5D med ett 18-70mm objektiv & ett 75 - 300mm objektiv och lite andra tillbehör för 2,800kr?

Detta är min första SLR kamera så har inte mycket kunskap, det jag vill att min kamera ska kunna leverara är kvalité, bilder utan kornighet, bildutskrifter a4 eller mindre, färgrikhet.

Hur är det med service och dyl nu när Konica Minolta lagt ner sin kamera tillverkning?
Är detta köpet bra?
Andra tips på kameror i prisklassen 3-4000?
 
Givetvis under förutsättning att den fungerar som den skall, så är detta klart under marknadsvärdet för denna utrustning. Jag har hittills aldrig sett ett så låg pris någonstans!

De krav du anger uppfyller den. Du skriver bl.a. att den ska leverera bilder utan kornighet. Nu är det så att digitalkameror producerar inget korn (tråkigt, tycker vi gamla stötar!), men däremot genererar de alltid ett visst brus. För denna kamera är det normalt inte synbart om du håller dig inom ISO-område 100-400. Vid ISO 800 är det inte heller särskilt störande, men vid ISO 1600 kan det vara det i vissa fall. Ju högre ISO-värde du ställer in, ju känsligare blir kameran (dvs du kan använda den i svagare ljus utan blixt), men ju brusigare blir bilderna också. Gör du kraftigare beskärningar (delförstoringar) så syns förstås bruset mera (då får du sänka ISO-värdet).

Kameran i sig är kapabel att leverera bilder av mycket hög kvalitet. Minoltas kameror anses ha marknadens bästa färgåtergivning, liksom såväl deras lite dyrare objektiv som deras äldre (och därmed billiga) objektiv har. Det som begränsar kvaliteten i början kommer inte att vara kameran utan att du inte har så mycket kunskaper. Du behöver en inlärningsperiod för att lära dig dels fotograferande och dels kamerateknik samt efterbehandling (det sistnämnda motsvarar mörkrumsarbetet vid användning av analoga kameror).

Servicen har övertagits av Sony som köpte Minoltas hela kameraavdelning. I Sverige är det Zieger Teknik AB som kontrakterats av Sony för att utföra servicen på Minolta och Sony (som kamerorna kommer att heta i fortsättningen). Den första kameran med Sonys namn på kom år 2006, och den var delvis byggd på denna Dynax 5D. Sonys andra kamera kom i höst (en semi-pro kamera) och den tredje kommer vid nästa månadsskifte. Ytterligare tre nya kameror kommer senare i år (varav en fullformatare, för krävande bruk). Både Minolta och Sony tillhör Alpha-systemet, dvs samtliga tillverkade Minolta och Sony AF objektiv passar på samtliga Minolta och Sony kamerahus. Du behöver alltså inte oroa dig för att Alpha-systemets framtid inte skulle vara säkrat, för det är det. Sony är ju en gigant.

Dynax 5D är en i väldigt många avseenden mycket bra kamera, och till det priset är det ett synnerligen bra köp.


PS Skulle du INTE vilja köpa den, kan du låta mig göra det då? Seriöst menat.
 
Senast ändrad:
FlyerOne skrev:
Givetvis under förutsättning att den fungerar som den skall, så är detta klart under marknadsvärdet för denna utrustning. Jag har hittills aldrig sett ett så låg pris någonstans!

De krav du anger uppfyller den. Du skriver bl.a. att den ska leverera bilder utan kornighet. Nu är det så att digitalkameror producerar inget korn (tråkigt, tycker vi gamla stötar!), men däremot genererar de alltid ett visst brus. För denna kamera är det normalt inte synbart om du håller dig inom ISO-område 100-400. Vid ISO 800 är det inte heller särskilt störande, men vid ISO 1600 kan det vara det i vissa fall. Ju högre ISO-värde du ställer in, ju känsligare blir kameran (dvs du kan använda den i svagare ljus utan blixt), men ju brusigare blir bilderna också. Gör du kraftigare beskärningar (delförstoringar) så syns förstås bruset mera (då får du sänka ISO-värdet).

Kameran i sig är kapabel att leverera bilder av mycket hög kvalitet. Minoltas kameror anses ha marknadens bästa färgåtergivning, liksom såväl deras lite dyrare objektiv som deras äldre (och därmed billiga) objektiv har. Det som begränsar kvaliteten i början kommer inte att vara kameran utan att du inte har så mycket kunskaper. Du behöver en inlärningsperiod för att lära dig dels fotograferande och dels kamerateknik samt efterbehandling (det sistnämnda motsvarar mörkrumsarbetet vid användning av analoga kameror).

Servicen har övertagits av Sony som köpte Minoltas hela kameraavdelning. I Sverige är det Zieger Teknik AB som kontrakterats av Sony för att utföra servicen på Minolta och Sony (som kamerorna kommer att heta i fortsättningen). Den första kameran med Sonys namn på kom år 2006, och den var delvis byggd på denna Dynax 5D. Sonys andra kamera kom i höst (en semi-pro kamera), den tredje kommer vid nästa månadsskifte. Ytterligare tre nya kameror kommer senare i år (varav en fullformatare, för krävande bruk). Både Minolta och Sony tillhör Alpha-systemet, dvs samtliga tillverkade Minolta och Sony AF objektiv passar på samtliga Minolta och Sony kamerahus. Du behöver alltså inte oroa dig för att Alpha-systemets framtid inte skulle vara säkrat, för det är det. Sony är en gigant.

Dynax 5D är en i väldigt många avseenden mycket bra kamera, och till det priset är det ett synnerligen bra köp.


PS Skulle du INTE vilja köpa den, kan du låta mig göra det då? Seriöst menat.


Tack för alla svaren, är ganska inställd på att köpa denna kamera nu. Ska kolla upp extra noga så att det fungerar fullt ut innan jag köper den bara. Om jag inte får något hjärnfel och ändrar mig till Canon EOS350D igen.

Om jag inte köper den så skickar jag ett privat meddelande.
 
Ett fullödigt och bra svar från Gunnar.

Själv har jag varit mycket nöjd med min Dynax5D under de 2,5 år jag haft den. Kommer du från kompakt kommer du att märka att dun ev behöver skärpa dina bilder lite i efterhand. Bildfilen från en system är inte så hårt bearbetad i kameran som från en kompakt. Anledningen är att inte "förstöra" bilden för mycket utan ge fotografen mer utrymme att sätta sin personliga prägel i efterhand. Om man vill kan man dock ändra inställningar i kameran så att bilden skärps mer direkt i kameran om man vill det istället för att göra det själv. Detta gäller generellt för alla systemkameror. Om du blir riktigt intresserad kan du dessutom plåta i RAW och göra alla justeringar själv i efterhand.
 
Se dock min gamla tråd för lite andra erfarenheter av Dynax 5D:

Mystiskt fel på min Dynax 5D

I tråden finns en länk till en annan person här på Fotosidan som haft problem.

Ett annat problem som drabbade min kamera finns beskrivet på Dyxum.com:

First frame black issue

Det senare sägs vara ett problem som sannolikt kommer att drabba alla Dynax 7D och 5D förr eller senare (läs i tråden).

Nu vill jag inte måla fan på väggen, som sagt alla har ju inte drabbats av detta. Och priset som du angav var ju synnerligen tilltalande. Jag vill önska dig lycka till med allt vad du företar dig i fotoväg!
 
mr.b skrev:

Det senare sägs vara ett problem som sannolikt kommer att drabba alla Dynax 7D och 5D förr eller senare (läs i tråden).

Sannolikt kommar allting att gå sönder förr eller senare, det är inget som är unikt för KM.
Så är det också alltid olyckskorparna som syns och hörs mest. Få skriver om hur nöjda de är med sina välfungerande kameror. De som skriver är de som stött på patrull och genast drabbas alla av hybris och tror att deras prylar måste drabbas av all världens jävlighet, vilket självklart inte är fallet.
 
Black frame-problemet avhjälptes snabbt och kostnadsfritt av Zieger pâ familjens 5D/7D-uppsättning.
Inget att oroa sig över alltsâ.
 
Senast ändrad:
Köpte i höstas en digital kompaktkamera på rea för 2500:- till dottern.
Att få tag på en systemare + 2 gluggar för 2900:- är osannolikt billigt. Är den hel så köp!
Förra veckan blev jag kär i min 7D igen efter att ha skickat in lite bilder för framkallning hos crimson. Även om bruset syns på skärmen vid ISO 800 så syntes det inte på papper i A4. :O)
 
Björn Larsson skrev:
...
I tråden finns en länk till en annan person här på Fotosidan som haft problem.

Ett annat problem som drabbade min kamera finns beskrivet på Dyxum.com:
...
Alla dessa rapporter om diverse fel på kamerorna, gör i alla fall att jag blir än mer bergfast i min övertygelse om att jag aldrig kommer att köpa den kameramodellen - :D
 
tannler skrev:
Alla dessa rapporter om diverse fel på kamerorna, gör i alla fall att jag blir än mer bergfast i min övertygelse om att jag aldrig kommer att köpa den kameramodellen - :D
Jaså du, Lennart, det säger du... :)

Är det inte på det viset att du själv redan har köpt inte bara en utan t.o.m. två stycken Dynax 7D:eek:r, som du har sagt att du anser har sådana kvaliteter att du inte har för avsikt att byta ut dessa ens mot den pinfärska Sony A700?

Här måste ligga en hund begraven!

Aha! Jag tror jag förstår...

Jag har det! Du försöker naturligtvis psyka trådskaparen, mig och alla andra till att droppa detta Dynax 5D-paket, så att du kan kapa åt dig det för egen del och billigt få en backup-kamera till dina 7D:eek:r! :)
 
Rätt tänkt - men fel slutsats.

Jag bara raljerade över domedagsprofeterna som skriver ner "allt", bara för att det har EN skavank, och glömmer bort alla förtjänster.

Jag skulle aldrig köpa en KM D5D - jag har ju två KM D7D - :D
 
Det är du inte alls! Klart du fattade att min logiskt synnerligen välgrundade och mycket intelligent motiverade "slutsats" var skriven med glimten i ögat...

Men för att alla andra också säkert skulle fatta detta, så slängde jag även in två styck Smileys (inlindad humor är MYCKET svårare att uppfatta förmedlad via skrift än via mänsklig röst). Åtminstone än med min sonora och välljudande stämma...

Men skämt åsido. Det du syftade på med ditt raljerande är väsentligt.

När det gäller kamerors driftsäkerhet så upphör aldrig heller jag att konstant förvånas över de slutsatser som somliga drar av sina egna singulära erfarenheter, som t.ex. Björn Larsson ovan verkar göra(?) (och framförallt de som läser det lär komma att göra). Jag har sett att många som läser denna typ av inlägg drar slutsatsen att (i det här fallet) Minolta måste vara marknadens sämsta kamera, och att ifall de väljer t.ex. Canon eller Nikon istället, så kommer deras kamera aldrig att gå sönder... Faktiskt!

*************************************************
Verkligheten borde vara helt uppenbar för alla,
men så är otroligt nog INTE ALLS fallet:
ALLA tekniska prylar kan paja! Juh!
*************************************************

Minoltas kameror är DEFINITIVT INTE av undermålig kvalitet. Jag har ägt många under lång tid, och äger väl just nu närmare 10 st av olika generationer (varav de fyra äldsta av dessa har hängt med mig under hela 40 år...). Personligen har jag hittills under denna tid ALDRIG NÅGONSIN upplevt något som helst mankemang med någon Minolta-kamera.

Självfallet går det att hitta drivor av trasiga kameror från SAMTLIGA existerande märken! Denna uppenbara insikt tycks vara tämligen okänd här inom fotovärlden... Jag har under åren träffat massor av folk med trasiga Canon, Nikon, Yashica etc., t.o.m. en massa Leicor. Och då är ju de gamla Leica-kamerorna ohyggligt driftsäkra jämfört med de kameror som dominerar marknaden idag. Det finns beräkningar på att en gammal Leica normalt ska hålla i över 1.000 år vid ordinärt amatörbruk, bortsett från ren åldringsdegradation (mina är knappt mer än ett halvt sekel gamla, så jag tror inte jag behöver känna mig speciellt orolig)...
Fast nu måste jag låta dem gå. *snyft*

När det gäller krånglande utrustning, så har ju f.ö. Minolta/Sony en stor fördel i jämförelse med Canon eller Nikon: objektiven. Denna gång syftar jag inte på att Minoltas kvalitetsobjektiv har bättre färgåtergivning än några andra (bevisligen) eller på deras 3D-återgivning, utan på pålitligen i användning. Jag har för egen del aldrig stött på vare sig några nya eller gamla icke-fungerande Minolta-gluggar. Vilket det trots detta självfallet finns. Jag har läst om det... Däremot finns det väldigt gott om både Canon och Nikon-objektiv, även ganska nya, med pajade fokusmotorer (har även själv träffat på åtskilliga genom åren). Den ena typen, med mikromotor, borde enligt min mening inte få användas till objektiv överhuvudtaget (Sigmas HSM-motorer tycks ju vara speciellt usla, även om de som kallar dessa gluggar för "engångsobjektiv" kanske överdriver en anings liten smula...). Ringmotorer är avsevärt mycket bättre, men jag har sett en del pajade sådana också. Betydligt fler pajade dylika än kamerahus-motorsystem (Minoltas), vilket uppenbarligen är ett klart mera driftsäkert system.
 
FlyerOne skrev:
När det gäller kamerors driftsäkerhet så upphör aldrig heller jag att konstant förvånas över de slutsatser som somliga drar av sina egna singulära erfarenheter, som t.ex. Björn Larsson ovan verkar göra(?) (och framförallt de som läser det lär komma att göra). Jag har sett att många som läser denna typ av inlägg drar slutsatsen att (i det här fallet) Minolta måste vara marknadens sämsta kamera, och att ifall de väljer t.ex. Canon eller Nikon istället, så kommer deras kamera aldrig att gå sönder... Faktiskt!

Jag har inte dragit någon särskild slutsats, ej heller påstått något av det du antyder. Om du orkade läsa hela mitt inlägg så hade du till och med förstått att jag önskade trådskaparen lycka till med sitt fotograferande.

Man kan dock inte bortse från det som står i framförallt tråden från Dyxum.com (länk i mitt ovanstående inlägg) om man ska köpa en begagnad Dynax 5D eller 7D. Läs gärna vad som står där - om man ska köpa begagnat, så rekommenderas att man undviker exemplar som ligger tidigt i produktionscykeln. Hur man tar reda på det vete gudarna - kanske står det också i tråden.

Jag tror heller inte att vare sig Canon eller Nikon är särskilt mycket driftsäkrare. Det finns alltid risker när man köper begagnat. Det kan finnas fel som har med tillverkningen att göra. Man vet heller inte om kameran åkt i golvet en eller flera gånger. Så lite gambling är det alltid, men oftast är det nog ett relativt säkert köp ändå.

För övrigt lämnade jag tillbaka min Dynax 5D, och ersatte den med en Sony A100, eller rättare sagt en Minolta med Sonylogga. Häpp!
 
Och min D7D har gått 67694 exponeringar utan att byta slutare. Den har heller inte drabbats av "Black Frame" syndromet, trots tidigt exemplar. Så kan det också vara... Inget är för säkert det kan man konstatera.

Så - fortsätt gnabbas ni så går jag och fotograferar med min arbetshäst ;0)

mvh/Ove (som siktar på 100 000 exponeringar med sin D7D)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.