Annons

Konica Minolta Dimage A200, prisvärd eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mae

Avslutat medlemskap
Hej

Är i köpastankar och hade i stort sätt bestämt mej för en A200. Men började då hitta negativ kommentarer om problem med fokusen på den.

Hur illa är det? Känns som fokus är en rätt vesentlig del lixom. Men är det så de stör mycke?

Hur är den för övrigt. Någon med egen erfarenhet av den kanske? Eller finns det något annat liknande allternativ som kan anses bättre?

Hoppas på lite bra tips i den här djungeln.
Tack/Marika
 
Fokusen är, precis som på majoriteten av heldigitala kameror, riktigt dålig i dåligt ljus som kvällstid eller inomhus. Räkna inte med att ställa fokusen själv, det är ruskigt omständigt (iaf på min förra Minolta A1)

Jag kommer väl få mothugg när jag skriver detta, men jag tycker att du ska kolla lite närmare på en begagnad Canon EOS 300D, eller ännu bättre en 350D med en bra normalzoom. Du får ungefär 11 ggr mer kamera för pengarna
 
Håller med föregående talare, hade själv A200 i tre månder innan jag sålde den och köpte 350D i stället mycket snabbare i allting uppstart focus mm. enda nackdelen lite större men det står man ut med + att det går att växa i den med bättre objektiv mm.
 
Ok. Låter i alla fall som de va bra att jag bromsade mej själv lite för ännu en funderare.

Men blir ju visserligen en hel del dyrare för en EOS 300 om man köper ny. Men vart kan man hitta sånt begagnat annas? Även om ja känner mej tveksam på begagnade köp i den prisklassen, då man inte har några garantier alls.
 
Hmm...men om man tittar mer på sånna kamror överlag och går upp ett snäpp från tankarna ja hade från början.
Vet ni något om minoltans dynax 7D?
Den är ju visserligen ännu dyrare :( Men jag har en analog dynax nu. O då kan man väl anävnda samma objektiv eller?
 
Hej Marika,
Självklart kan du använda dig av dina analoga Minolta objektiv på Dynax 7D. Jämfört med Canon 350 / Nikon D70 spelar 7D i en annan division rent ergonomiskt och materialvalsmässigt. Hela kamera huset andas kvalite in i minsta detalj. Därmed INTE sagt att varken Canon 350D eller Nikon 70D på något sätt tar sämre bilder.

Sök lite härute på formumet efter 7D så hittar du oerhört mycket matnyttigt om kameran.

Har du idag ett Minolta system och du är glad och nöjd med det. Finns det i mina ögon iget skäl alls för dig att byta märke.

//H
 
A200 är prisvärd...

Jo, visst tycker jag ätt den är prisvärd, A200:n. Under 6000 kr för en kamera med såpass ljusstark och omfattande zoom är ett mycket bra pris tycker jag.
Den tar välexponerade bilder, skärpan sitter där den ska vara tillfredställande ofta (så länge ljuset är hyfsat), och det finns rejält med manuella reglage att växa i. Den manuella, mekaniska zoomen är mycket lätthanterlig och exakt i känslan.

Det jag inte riktigt gillar med kameran är att den elektroniska sökaren inte är så högupplöst. Där är A2:ans mycket bättre (märks framför allt när man skall fokusera manuellt). Dessutom är kameran ganska rejält brusig över ISO 400 (men det är ju alla kompakter). A2 tar också batterigrepp, vilket inte A200 gör.
Funderade också på att köpa system när jag skulle byta upp mig från förra kameran (skulle ha köpt en A2 om jag då vetat vad jag vet idag), men kom fram till att fördelarna med en kompakt övervägde, framför allt vad gäller smidighet och mångsidighet för en relativt billig penning. Nu åker A200 med mig överallt, eftersom den inte tar så mycket plats, och jag behöver inte ta med mig flera objektiv för att under samma promenad fota fåglar och mossa.

Men, känn efter själv vad det är du vill få ut av ditt fotograferande, och om du tycker att den bättre bildkvaliteten från en DSLR motiverar att ha med dig en större utrustning (och att lägga betydligt mycket mer pengar på densamma) så skall du naturligtvis köpa en sådan. Köper du istället en A200 (eller kanske hellre en begagnad A2) så tror jag knappast att du kommer att bli besviken. Jag trivs bra med min, även om det är svårt att stå emot det (ibland hysteriska) teknikrace som förekommer här på FS med jämna mellanrum.

Det är ju du som skall fota med din utrustning, så därför är det ju viktigast att Du är nöjd med den (och använder den!). Att kameran ligger hemma för att du upplever den som för dålig (eller klumpig/omständig) är ju det sämsta som kan hända. Fundera igenom det hela och köp sen det du tror passar dig bäst. I värsta fall går ju grejerna att sälja igen...
 
Har inte koll men helt klart så stjäl DSLR idag mycket av den marknad detta segment haft i några år. Allra mest sedan formatet på flera av dem gått ned...

Vad det gäller Konica Minolta så kanske dom finslipar på en Dynax 5D ???

//Larsa
 
Hade A2 förut har idag bytt till Canon DSLR.
Det som var mest kass till A2:an var Minolta Viewer.

Canons Zoombrowser 5.2 är ljusår bättre. Även sånt räknas.
Man måste kunna jobba med grejerna inte fjutta runt som i datorns barndom.
 
ANNONS