För ett par år sedan köpte jag en Konica FC-1 och fick med dessa objektiv:
Hexanon AR 135mm F3.5 (det låter som att det ligger sand eller någonting liknande i den när man rör på den, men det kanske det ska?)
RMC Tokina 80-200mm 1:4
Sigma Zoom-Master 35-70mm 1:2.8-4 Multi-coated
Fick även med blixten Braun Hobby 280BC (tror den heter så) och Stjärnfiltret Hoya Star-six 55mm
Jag har aldrig använt den men tänkte att det är dags nu, förhoppningsvis funkar den.
Det jag undrar är om det är nånting att ha, om någon har testat nåt av objektiven tillsammans med kamerahuset och har lite tips till en nybörjare som jag och tips på andra tillbehör samt vilka batterier som är bäst till och vart jag kan få tag på film till den till ett vettigt pris (har försökt leta runt lite på internet men blir inte klokare av det), tror det ska vara 35mm.
Tacksam för svar!
Nej, det är ingenting att ha idag om du vill fotografera på riktigt.
Det är inte heller något större penningvärde i tyvärr.
Objektivet Hexanon 135/3,5 har dock ett visst värde om det är i bra skick för att det fungerar utmärkt att använda på NEX och m4/3-kameror med adapter.
Stjärnfiltret är ju lite kul och passar på objektiv med 55mm gänga.
I övrigt så dräller det av såna kameror för nästan ingenting på tradera. Jag har köpt på mig en hel massa fina Hexanon-objektiv och fått med kameror på köpet, har två FS-1, en FC1, två T , två T3 och en TC - mycket kameror blir det.
Braun-blixten är svag och manuell och värd noll idag. Sigma zoom-objektivet är också så att det lämpar sig för att hamna i återvinningen.
Ett problem med de här kamerorna är att de använder automatik med slutarprioritet där slutaren ställs in på kameran och bländaren justeras automatiskt och visas med en analog mätare i sökaren i form av en nål som rör sig upp/ner på högersidan.
För at exponeringen ska funka krävs att rätt sorts batterier sitter i och det ska vara två stycken knappcellsbatterier med kvicksilver. Dessa celler är förbjudna numera och går inte att få tag på. det finns batterier i samma dimension, men de ger inte samma spänning och då blir exponeringen fel.
Jag är inte 100% säker å att det gäller FC-1. Den har ju ett löstagbart grepp som innehåller 4 1,5V AA-batterier. Vet inte riktigt om dessa bara är till för windern, eller om också exponeringsmätaren sköts av dessa. Det är helt vanliga batterier som finns överallt, men om det behövs andra vet jag inte riktigt. Silveroxid säger du. I så fall kanske det finns lite hopp. Teknikmagasinet är rätt bra på sådant och har allt möjligt i den vägen, men det är inte lönt att gräva mer i tycker jag.
Om du vill komma igång och fotografera är det nog bättre att köpa sig en digitalkamera idag. Typ och modell finns det mycket att välja bland. Vill man fotografera analogt av nån anledning så finns det bättre saker för typ inga åpengar alls att investera i.
Som sagt, Hexanon-objektivet kan vara värt några hundringar om det är i bra skick. Är det trasigt med grus i så är det inte mycket att ha. Resten har inget värde vare sig som fotograferingsverktyg eller pengamässigt tyvärr.
Min åsikt alltså, inte objektiva fakta, bäst att tillägga. Andra kan tycka annorlunda.
Vet att det finns folk som fortfarande använder sån här utrustning till sitt fotograferande och det är ju inget fel i det, men analog utrustning har nästan noll värde idag och om man vil fotografera analogt är det då bättre att köpa bättre grejer för en spottstyver. Lite fånigt om en filmrulle kostar mer än hela fotoutrustningen och det inte blirr bra efter allt besvär.
/Mats