Annons

Konica FC-1

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieZ

Medlem
För ett par år sedan köpte jag en Konica FC-1 och fick med dessa objektiv:

Hexanon AR 135mm F3.5 (det låter som att det ligger sand eller någonting liknande i den när man rör på den, men det kanske det ska?)
RMC Tokina 80-200mm 1:4
Sigma Zoom-Master 35-70mm 1:2.8-4 Multi-coated

Fick även med blixten Braun Hobby 280BC (tror den heter så) och Stjärnfiltret Hoya Star-six 55mm

Jag har aldrig använt den men tänkte att det är dags nu, förhoppningsvis funkar den.
Det jag undrar är om det är nånting att ha, om någon har testat nåt av objektiven tillsammans med kamerahuset och har lite tips till en nybörjare som jag och tips på andra tillbehör samt vilka batterier som är bäst till och vart jag kan få tag på film till den till ett vettigt pris (har försökt leta runt lite på internet men blir inte klokare av det), tror det ska vara 35mm.

Tacksam för svar!
 
Lättast är att köpa film och framkallningspåsar från Lofoto. Om det är "färgkort" du vill ta. Om du har kunskap och utrustning för att framkalla svartvitt har Photax det mesta du kan tänkas behöva. Batterier till kameran finns på närmaste varuhus.
 
Okej tack så mycket, ska kolla där! Angående batterier så kollade jag runt lite i butiker idag, men ingen verkade veta vad det var för några jag behövde. I manualen står det såhär; 1.5V alkaline battery cells LR-44 eller silver oxide battery cells SR-44 (Eveready S-76, Mallory MS-76). Så jag vet inte om dom batterierna heter så längre eller om personalen bara var okunnig, tar gärna emot förslag på en affär där det bör finnas och personalen vet vad man pratar om så man slipper känna sig som en idiot haha.
 
För ett par år sedan köpte jag en Konica FC-1 och fick med dessa objektiv:

Hexanon AR 135mm F3.5 (det låter som att det ligger sand eller någonting liknande i den när man rör på den, men det kanske det ska?)
RMC Tokina 80-200mm 1:4
Sigma Zoom-Master 35-70mm 1:2.8-4 Multi-coated

Fick även med blixten Braun Hobby 280BC (tror den heter så) och Stjärnfiltret Hoya Star-six 55mm

Jag har aldrig använt den men tänkte att det är dags nu, förhoppningsvis funkar den.
Det jag undrar är om det är nånting att ha, om någon har testat nåt av objektiven tillsammans med kamerahuset och har lite tips till en nybörjare som jag och tips på andra tillbehör samt vilka batterier som är bäst till och vart jag kan få tag på film till den till ett vettigt pris (har försökt leta runt lite på internet men blir inte klokare av det), tror det ska vara 35mm.

Tacksam för svar!

Nej, det är ingenting att ha idag om du vill fotografera på riktigt.
Det är inte heller något större penningvärde i tyvärr.

Objektivet Hexanon 135/3,5 har dock ett visst värde om det är i bra skick för att det fungerar utmärkt att använda på NEX och m4/3-kameror med adapter.

Stjärnfiltret är ju lite kul och passar på objektiv med 55mm gänga.

I övrigt så dräller det av såna kameror för nästan ingenting på tradera. Jag har köpt på mig en hel massa fina Hexanon-objektiv och fått med kameror på köpet, har två FS-1, en FC1, två T , två T3 och en TC - mycket kameror blir det.

Braun-blixten är svag och manuell och värd noll idag. Sigma zoom-objektivet är också så att det lämpar sig för att hamna i återvinningen.

Ett problem med de här kamerorna är att de använder automatik med slutarprioritet där slutaren ställs in på kameran och bländaren justeras automatiskt och visas med en analog mätare i sökaren i form av en nål som rör sig upp/ner på högersidan.

För at exponeringen ska funka krävs att rätt sorts batterier sitter i och det ska vara två stycken knappcellsbatterier med kvicksilver. Dessa celler är förbjudna numera och går inte att få tag på. det finns batterier i samma dimension, men de ger inte samma spänning och då blir exponeringen fel.

Jag är inte 100% säker å att det gäller FC-1. Den har ju ett löstagbart grepp som innehåller 4 1,5V AA-batterier. Vet inte riktigt om dessa bara är till för windern, eller om också exponeringsmätaren sköts av dessa. Det är helt vanliga batterier som finns överallt, men om det behövs andra vet jag inte riktigt. Silveroxid säger du. I så fall kanske det finns lite hopp. Teknikmagasinet är rätt bra på sådant och har allt möjligt i den vägen, men det är inte lönt att gräva mer i tycker jag.

Om du vill komma igång och fotografera är det nog bättre att köpa sig en digitalkamera idag. Typ och modell finns det mycket att välja bland. Vill man fotografera analogt av nån anledning så finns det bättre saker för typ inga åpengar alls att investera i.

Som sagt, Hexanon-objektivet kan vara värt några hundringar om det är i bra skick. Är det trasigt med grus i så är det inte mycket att ha. Resten har inget värde vare sig som fotograferingsverktyg eller pengamässigt tyvärr.

Min åsikt alltså, inte objektiva fakta, bäst att tillägga. Andra kan tycka annorlunda.

Vet att det finns folk som fortfarande använder sån här utrustning till sitt fotograferande och det är ju inget fel i det, men analog utrustning har nästan noll värde idag och om man vil fotografera analogt är det då bättre att köpa bättre grejer för en spottstyver. Lite fånigt om en filmrulle kostar mer än hela fotoutrustningen och det inte blirr bra efter allt besvär.


/Mats
 
Plockade fram kamerorna för att kolla batterierna.
Jag hade fel, jag har ingen FC-1, utan en FS-1 och två FT-1.

FC-1 ska visst vara samma kamera i grunden som FS-1, fast utan winder.

Om man är intresserad och vill veta mer om Konica AR-systemet finns all information här:
http://www.buhla.de/Foto/Konica/eKonicaStart.html

Googlar man på batterityperna ska det visst finnas ersätningsbatterer, men om det inte är samma spänning (vilket är troligt att det inte är om det är annan kemi) så blir exponeringen som sagt fel.

Tokina 80-200/4 kan nog förresten vara intressant för NEXare.


/Mats
 
Lr 44 är inte kvicksilverbatterier. De är mycket vanliga och lätta att få tag på. De säljs på Ica. det betyder att detta med felexponering p g a ersättningsbatterier inte är ett aktuellt problem för dig.
 
Varför vara så negativ när hon inte bett om det? Jättekul att börja plåta med en gammal analog kamera igen , borde uppmuntras, hejja.
 
Ok, det var inte meningen att vara negativ eller nedslående mot att börja fotografera analogt. Däremot en reality-check att alla gamla grejer inte alltid är så bra och om man vill börja fotografera så finns det alternativ som inte kostar så mycket och vill man börja fotografera idag kanske en digitalkamera är mer gångbart. Risken finns att man provar åp en hobby som kan vara väldigt givande, men sen tappar sugen för att man använt gammaldags grejer som inte funkar så bra idag.

Blandade ihop kameramodellerna. Om LR-44 är lätta att få tag på och det bara är de som behövs så finns ju inget att förlora. Kör på bara.


/Mats
 
Nej, det är ingenting att ha idag om du vill fotografera på riktigt.
Det är inte heller något större penningvärde i tyvärr.

Objektivet Hexanon 135/3,5 har dock ett visst värde om det är i bra skick för att det fungerar utmärkt att använda på NEX och m4/3-kameror med adapter.

Stjärnfiltret är ju lite kul och passar på objektiv med 55mm gänga.

I övrigt så dräller det av såna kameror för nästan ingenting på tradera. Jag har köpt på mig en hel massa fina Hexanon-objektiv och fått med kameror på köpet, har två FS-1, en FC1, två T , två T3 och en TC - mycket kameror blir det.

Braun-blixten är svag och manuell och värd noll idag. Sigma zoom-objektivet är också så att det lämpar sig för att hamna i återvinningen.

Ett problem med de här kamerorna är att de använder automatik med slutarprioritet där slutaren ställs in på kameran och bländaren justeras automatiskt och visas med en analog mätare i sökaren i form av en nål som rör sig upp/ner på högersidan.

För at exponeringen ska funka krävs att rätt sorts batterier sitter i och det ska vara två stycken knappcellsbatterier med kvicksilver. Dessa celler är förbjudna numera och går inte att få tag på. det finns batterier i samma dimension, men de ger inte samma spänning och då blir exponeringen fel.

Jag är inte 100% säker å att det gäller FC-1. Den har ju ett löstagbart grepp som innehåller 4 1,5V AA-batterier. Vet inte riktigt om dessa bara är till för windern, eller om också exponeringsmätaren sköts av dessa. Det är helt vanliga batterier som finns överallt, men om det behövs andra vet jag inte riktigt. Silveroxid säger du. I så fall kanske det finns lite hopp. Teknikmagasinet är rätt bra på sådant och har allt möjligt i den vägen, men det är inte lönt att gräva mer i tycker jag.

Om du vill komma igång och fotografera är det nog bättre att köpa sig en digitalkamera idag. Typ och modell finns det mycket att välja bland. Vill man fotografera analogt av nån anledning så finns det bättre saker för typ inga åpengar alls att investera i.

Som sagt, Hexanon-objektivet kan vara värt några hundringar om det är i bra skick. Är det trasigt med grus i så är det inte mycket att ha. Resten har inget värde vare sig som fotograferingsverktyg eller pengamässigt tyvärr.

Min åsikt alltså, inte objektiva fakta, bäst att tillägga. Andra kan tycka annorlunda.

Vet att det finns folk som fortfarande använder sån här utrustning till sitt fotograferande och det är ju inget fel i det, men analog utrustning har nästan noll värde idag och om man vil fotografera analogt är det då bättre att köpa bättre grejer för en spottstyver. Lite fånigt om en filmrulle kostar mer än hela fotoutrustningen och det inte blirr bra efter allt besvär.


/Mats

Jag är van vid att fotografera med digital systemkamera så tänkte mest att det kunde vara en kul grej att testa när man ändå hade grejerna så några proffsbilder är det ju inte tänkt att jag ska ta. Lite längre fram i tiden planerar jag att införskaffa mig en bättre analog kamera och börja fotografera ordentligt men man lär ju börja nånstans.

Men alltså så kan jag likabra göra mig av med blixten och sigma-objektivet. Ska kolla upp om Hexanon objektivet är trasigt eller om det bara hamnat nåt skräp i den på nåt sätt, annars får jag klara mig med Tokina'n eller köpa en annan kamera som är bättre.

Finns det någon analog kamera du kan rekommendera istället som är värd att införskaffa?

Tack för att du gjorde mig lite klokare! :)
 
Eftersom jag känner Mats sedan åtskilliga år här på Fotosidan, så kan jag försäkra dig om att han absolut inte är negativ, utan har hjälpt många genom åren, både nybörjare och andra med råd och uppmuntran i en positiv anda. Jag skulle snarare säga att han för det mesta är en av Fotosidans absolut största optimister och positivister överhuvudtaget!

Men det blir lätt så när man svarar på någons frågor på nätet. Man försöker att ge saklig information och fakta, men detta kan då ibland se både hårt och negativt ut, trots att något sådant överhuvudtaget inte alls fanns i skrivarens sinne. Som inte blir medveten om det förrän någon påpekar det efteråt. Det har hänt mig själv ett flertal gånger, och när jag då går tillbaka och ser vad jag skrev, så finner jag att det ofta kan tolkas även på helt andra sätt och med bibetydelser som inte alls fanns i mitt huvud när jag skrev...

Med denna information så kan du lugnt gå tillbaka och läsa Mats information igen. Då ska du se att det enda han beskriver är den (något tråkiga) verkligheten, han försöker inte alls avskräcka dig från att börja fota analogt, utan han försöker tvärtom förhindra att du ska tappa intresset genom att grejerna kanske inte är så bra längre. Dessutom visste han ju inte att du redan hade erfarenhet av digitalkameror.

Sen ska du naturligtvis börja med att testa de grejer du redan har - det kostar ju bara ett par batterier och en rulle film. Men ge inte upp ifall du blir besviken, det kan som sagt bero på att grejerna inte är så bra längre, som Mats skriver. Hexanontelet är t.ex. mycket bra i sig (utan grus). Hade själv Hexanon 135/2,8.


Börja med att köra några olika exponeringar med samma motiv och ljus, förslagsvis -2, -1, 0, +1, +2 enligt exponeringsmätaren. Åtminstone dels ute i starkt ljus, dels i medelstarkt och dels i svagt ljus. Då får du en uppfattning om, och hur mycket, du behöver korrigera exponeringen vid olika ljusförhållanden (pga att det inte längre går att få tag i de gamla kvicksilverbatterierna, som hade korrekt spänning och därför gav rätt exponering).

Jag skulle hellre satsa på silveroxidbatterier än alkaliska, de senare har en brant urladdningskurva (de gamla kvicksilverbatterierna var det precis motsatta, de jag använde i dåtidens kameror brukade hålla konstant spänning i minst tre år). Numera finns det hörapparatbatterier i dessa storlekar också. De förefaller vara väldigt billiga, men eftersom så fort man har aktiverat dem så tar de slut på tre månader, vare sig de används eller ej, så blir de dyra.


Lycka till med det analoga fotograferandet!

Det är inte lika bekvämt som det digitala, men det finns en liten klick entusiaster som gärna tar det besväret för känslan både i fotograferandet och i bilden. Det analoga fotot är idag ointressant för de allra flesta av världens fotografer. Vilket fullständigt saknar betydelse för den enskilde entusiasten, bara det finns tillräckligt många kvar så att det fortfarande tillverkas film. Och det gör det, även om man naturligtvis inte alls har tillgång lika många varianter att välja på som tidigare när den analoga teknologin var allenarådande.
.
 
Bara för säkerhets skull, ifall detta skulle förefalla lite kryptiskt:
"...-2, -1, 0, +1, +2 enligt exponeringsmätaren..."

Jag menar alltså att mittvärdet, 0, är den exponering som mätaren visar, och de övriga är 1 och 2 EV lägre respektive högre än detta.

Kallas för "gaffling" eller alternativexponeringar (bracketing på engelska). Kan göras automatiskt med ett enda tryck på slutaren på vissa lite modernare kameror.
.
 
Jag är van vid att fotografera med digital systemkamera så tänkte mest att det kunde vara en kul grej att testa när man ändå hade grejerna så några proffsbilder är det ju inte tänkt att jag ska ta. Lite längre fram i tiden planerar jag att införskaffa mig en bättre analog kamera och börja fotografera ordentligt men man lär ju börja nånstans.

Men alltså så kan jag likabra göra mig av med blixten och sigma-objektivet. Ska kolla upp om Hexanon objektivet är trasigt eller om det bara hamnat nåt skräp i den på nåt sätt, annars får jag klara mig med Tokina'n eller köpa en annan kamera som är bättre.

Finns det någon analog kamera du kan rekommendera istället som är värd att införskaffa?

Tack för att du gjorde mig lite klokare! :)

Ska du använda kameran o h fotografera med så kan du ju lika gärna använda objektiven och blixten.

Jag backar lite från tidigare då zet kommit fram nya saker.
Konica är ett trevligt system. Jag är uppväxt med det o h lärde mig på den plattformen en gång. Om den här modellen funkar idag utan exponeringsstrul så är det bara att köra.

Lite begränsat med endast tidsförval.

Om du har en digital systemkamera och vill plåta a alogt kan du ju se dig om efter grejer som passar ihop. Om du använder Sonysystemet idag så känns deg rätt självklart att skaffa en av de senare modellerna av Minolta, eftersom du då kan Nvända samma objektiv och blixtaf mm och får en riktigt modern analog kamera.

Andra märken har ju inte kompatibilitet inom sitt eget system på samma sätt, så där får du fråga någon annan.

Efterso det enda som spelar roll för kvaliteten är filmen o h objektivet så blir det lika bra med vilken analog kamera som helst, så det är bara att sätta igång.

Ang Sigma 35-70 och Braun-blixten har de som sagt noll ärde idag, men om zu ska a vända ditt analoga system så kan zu såklart använda dem o kså.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.