** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Konica Autoreflex T4

Produkter
(logga in för att koppla)

M-Wiklund

Medlem
Hej !
Lite köpråd om en Konica Autoreflex T4 skullen önskas.
Går det att hitta batteri till en sådan ?
Kan man se vilken bländare man har i sökaren ?
Är ljusmätningen något att ha sett med dagens mått ?
Finns det några nackdelar med kameran ?
600kr för hus med 50/1,7Hexanon och 28/2,8Hexanon allt i mer eller mindre nyskick. Hur verkar det?
Tacksam för alla tipps om kameran.
(inte för att jag vet vad jag ska ha den till då jag redan har 2 kameror sen tidigare, men det är väll så med prylar)

Om jag inte minns fel så ska den ha PX-13 eller PX-625. Det är kvicksilverbatterier med 1,35 V spänning, och får inte säljas längre. Den enda möjligheten, såvitt jag ser det, är att skaffa en adapter:

http://www.classic-cameras.com/MR-9.htm

Är det värt besväret för en 30 år gammal kamera? Jag har själv en Canon FX och en FT som ska ha detta batteri. Ingen av dem har använts på många år.

steinick skrev:
Om jag inte minns fel så ska den ha PX-13 eller PX-625. Det är kvicksilverbatterier med 1,35 V spänning, och får inte säljas längre. Den enda möjligheten, såvitt jag ser det, är att skaffa en adapter:

http://www.classic-cameras.com/MR-9.htm

Är det värt besväret för en 30 år gammal kamera? Jag har själv en Canon FX och en FT som ska ha detta batteri. Ingen av dem har använts på många år.

Ja, om det är värt besväret är ju subjektivt. Jag skulle säga att 30år är ju ingen ålder på en häst, eller kamera.
Men till saken LP-foto i Stockholm säljer, om jag inte minns fel, ersättningsbatterier till de gamla kvicksilverbatterierna.
www.lpfoto.se

Fördelen med en gammal kamera är ju bland annat att man som dödlig har råd att köpa lite rolig optik oxå, det är väl lite dåligt på Konica fronten dock.

Ronald
(Spotmatic & PK freak)

Låt mig komplettera med ännu en länk:

http://www.acecam.com/magazine/battery1.html

Ronald: 30 år är väldigt mycket för ett objektiv (det är ju där bilden görs, kameran är bara en filmhållare). Det har hänt väldigt mycket på objektivfronten de senaste 20 åren och det finns inga objektiv från den tiden som kan jämföras med dagens. Det är framför allt antireflexbehandling, tillgången till nya glassorter och avancerade datorberäkningar där man har gjort enorma framsteg.

Konica T4 är en bra kamera. Hyfsat robust med helmekanisk slutare av god kvalitet som dock låter en hel del. Tider 1s - 1/1000 + B. Bländarautomatik eller manuell. Du ser en bländarskala i sökaren men inte inställd tid. Den har exponeringslås genom att trycka ner till hälften - mycket praktiskt. Ingen kopplad manuell mätning. Mätaren är mycket kraftigt centrumvägt med vidvinklar och mindre centrumvägd med tele. Fungerar perfekt för negativ färg. Kräver lite tanke för dia. Konicaobjektiven är mycket bra - i klass med Nikon/Canon från 70-talet. 600:- för hus, 50 och 28 är ett mycket bra pris.

steinick skrev:
[Ronald: 30 år är väldigt mycket för ett objektiv (det är ju där bilden görs, kameran är bara en filmhållare). Det har hänt väldigt mycket på objektivfronten de senaste 20 åren och det finns inga objektiv från den tiden som kan jämföras med dagens. Det är framför allt antireflexbehandling, tillgången till nya glassorter och avancerade datorberäkningar där man har gjort enorma framsteg. [/B]

Jovisst är det så men sedan slutet på 70-talet har man ändå haft multicoating och lite sånt så så fruktansvärt stor skillnad är det inte men visst har det gått framåt. Vad jag vill framhålla är att genom att satsa på ett äldre system så får man råd att köpa fler objektiv (eller några objektiv över huvud taget) vilket inte är att förakta. För oss vanliga dödliga (ensamstående föräldrar mfl) är det kanske enda chansen att kunna köpa ett 400mm tele och jag för min del skulle inte vilja ha ett Flashigt autofocus system som jag inte skulle ha råd att växa och utveklas i. Man kan väl också konstatera att den mekaniska uppbyggnaden av objektiv inte blivit bättre på 20år i många fall tvärtom.

Om det är samma batterier som i min T3 så är det LR44. Dessa är på 1,5 volt och kan göra att man får kompensera lite mot ljusmätaren men det lär man sig nog..Förövrigt tycker jag absolut att du skall slå till, min Konica har hittills kännts som en mycket robust och härlig pjäs. Jag personligen tycker inte att det verkar vara några problem att få tag på tillbehör och dessutom så är dom tokbilliga!
Lycka till MVH Erik

Tack för alla tipps och synpunkter men jag tror att jag hoppar över den åndå. Den kommer förmodligen bara att ligga och skräpa i väskan eller värre ändå i någon garderob, 2 kameror får räcka......fast ändå.......eller...

Jag har också en T3 som överexponerar. Det är alltså batterispänningen som orsakar detta, om jag har förstått det rätt. Jag som trodde det var fel på kameran.
Min fråga i såfall...Kompenserar du med ASA inställningen, i såfall hur mycket?

Bengt Arne: Ska jag vara riktigt ärlig så har jag bara haft kameran i ca. 1 mån och det är min första systemkamera så jag kan inte skryta med någon djupkunskap i ämnet men jag skulle snarare tro att man kan dra ner ett eller ett halvt bländarsteg. Man kan också anväda hörapparatsbatterier som ligger något närmare i spänning. Förövrigt så upptäckte jag precis att min kamera gått på ett väldigt dåligt batteri så det finns risk för att rullen som är hos labbet nu är löjligt överexponerad :(

En mycket bra dikussionsgrupp för alla Konica frågor:http://groups.yahoo.com/group/konicaslr/

Alla är mycket hjälpsamma och svarar gärna på mina idiotfrågor..

Malaka skrev:
Bengt Arne: Ska jag vara riktigt ärlig så har jag bara haft kameran i ca. 1 mån och det är min första systemkamera så jag kan inte skryta med någon djupkunskap i ämnet men jag skulle snarare tro att man kan dra ner ett eller ett halvt bländarsteg. Man kan också anväda hörapparatsbatterier som ligger något närmare i spänning. Förövrigt så upptäckte jag precis att min kamera gått på ett väldigt dåligt batteri så det finns risk för att rullen som är hos labbet nu är löjligt överexponerad :(

En mycket bra dikussionsgrupp för alla Konica frågor:http://groups.yahoo.com/group/konicaslr/

Alla är mycket hjälpsamma och svarar gärna på mina idiotfrågor..

Hej Erik!

För att kompensera för hög batterispänning på Konica T3, med flera!!!!
Jag hittade informationen jag behövde på länken du tipsade mig om.
En 100 ISO film, ställ in kameran på 40 ISO. En 200 ISO film, ställ in kameran på 80 ISO.

Om det är samma batterier som i min T3 så är det LR44. Dessa är på 1,5 volt och kan göra att man får kompensera lite mot ljusmätaren men det lär man sig nog..Förövrigt tycker jag absolut att du skall slå till, min Konica har hittills kännts som en mycket robust och härlig pjäs. Jag personligen tycker inte att det verkar vara några problem att få tag på tillbehör och dessutom så är dom tokbilliga!
Lycka till MVH Erik

Kan du förklara kompenseringen? Visar ljusmätaren för högt tal? 11 istället för 8 tex eller är det tvärt om? Menar alltså mer generellt vad som händer med ett 1.5V batteri istället för 1.3V.
Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar