ANNONS
Annons

Konica Autoreflex T

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias A

Avslutat medlemskap
Tänkte "hotta upp" en Konica Autoreflex T med nytt objektiv och ny film. Vilken objektivstandard stöds av denna kamera? Rekommendationer? Skall mest plåta semesterbilder, naturbilder och människor.

Tacksam för svar!
 
Tyvärr kan jag inte ge något förslag på objektiv. Men, Konica har en egen objektivstandard, som heter "Konica Bajonett (47mm diameter)". Tror de är ganska ensam om den.

/Pingo
 
Konica har sin egen bajonettfattning, som inte används av några andra kameratillverkare så vitt jag vet.
Konicas Hexanon- eller Hexarobjektiv kan användas liksom tredjepartstillverkares objektiv med Konicafattning.

För att svara på din andra fråga vore det bra att veta vad du har för objektiv idag?

Olle
 
Konica har egen fattning för objektiv, jag tror den kallas K/AR (Konica Autoreflex). Konicas objektiv heter antingen Hexar eller Hexanon med tilläggsbenämningen AR.

Konica upphörde med tillverkning av SLR 1983-84, om jag inte missminner mig.

När Konica startade tillverkningen av sina Autoreflex -kameror hade de inte speciellt brett utbud av objektiv. Därför tänkte de åka snålskjuts på andra tillverkares utbud och gjorde sin SLR -kropp väldigt tunn (avstånd mellan filmplan och objektivinfattning). Detta för att med hjälp av en adapter kunna använda andras objektiv.

En Konica Autoreflex kan alltså i princip ta manuella objektiv från vilket märke som helst, tyvärr endast med en lämplig adapter.

Absolut vanligaste adaptern är Tamrons Adapt-all / Adapt-all/2 för manuella Tamronobjektiv. Konica - Nikkor/Nikon lär också vara vanlig, själv har jag aldrig sett någon.
 
barba skrev:
När Konica startade tillverkningen av sina Autoreflex -kameror hade de inte speciellt brett utbud av objektiv. Därför tänkte de åka snålskjuts på andra tillverkares utbud och gjorde sin SLR -kropp väldigt tunn (avstånd mellan filmplan och objektivinfattning). Detta för att med hjälp av en adapter kunna använda andras objektiv.

En Konica Autoreflex kan alltså i princip ta manuella objektiv från vilket märke som helst, tyvärr endast med en lämplig adapter.

Nog hade dom ganska brett utbud av objektiv på sjuttiotalet, när jag fotade med Konica.
Det speciella med Konica Autoreflex T var, så vitt jag minns, att den var den första systemkameran med exponeringsautomatik (bländarautomatik). Med adapter för att använda objektiv med andra fattningar tror jag inte att automatiken fungerar. Med undantag förstås av Tamron Adaptallobjektiven, som alltid skall användas med adapter.

Olle
 
Konica T

Snyft, min första fina kamera.
Jag har en hel del objektiv som passar till den
och skulle nog kunna sälja ett av dem för en hyfsat billig penning. Det är jag dock inte ensam om.
Kolla på www.blocket.se eller på begagnat avdelningar på andra fotosidor. (titta efter hexanon) sigma har konica bayonett objektiv också). Ska du ta semster, natur och folk låter det som du behöver ett 30-70mm zoom plus kanske nått enkelt tele.

/Henrik
 
Tack för alla era svar! För några var det tydligen en nostalgi-tripp... Är det någon som har några bild-exempel tagna med denna kamera med olika objektiv/filmer?
 
Bilder

Alla bilderna som finns på min hemsida är tagna med min gamla konica T.

http://figge.apsnack.net

Jag är dock väldigt photoshop intresserad:) så jag vet inte om du får ut så mycket av det. Nackdelen med kameran enligt mig är att sökaren är väldigt mörk så det är svårt att sätta skärpan. Fördelen är ju dock alla sköna rattar och knappar samt att en direktträff av en mindre atombomb inte skadar den märkvärt.
 
Har bara haft en T3 som är en uppdatering av T men båda är mycket gedigna kameror. Skulle jag vara du så skulle jag enbart satsa på Konica orginalgluggar Hexanon och Hexar. Dessa är riktigt skarpa (helt i klass med Nikkor och Canon FD). Ett par bra objektiv som inte kostar mer än ca. 300kr/st är 28mm 3.5 50mm1.7 och 135mm 3.5 Köp inte några zoomar då dessa är ganska kassa. Sök lite i forumet så hittar du mer om Konica.Lycka till!
MVH Erik Å
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.