Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kondensorlinser kombination durst m601

Produkter
(logga in för att koppla)

P.D

Aktiv medlem
http://www.youtube.com/watch?v=SV2htK03UnA&feature=youtube_gdata_player

Såg detta och tänkte på varför han tar ut en kondensor för mellanformat. Jag har läst lite trådar på nätet för att komma underfund med hur de/den ska sitta. Jag har en durst m601 för svartvitt med tre tillhörande kondensorlinser. En 50 och två 80. (Vet inte varför den kom med två 80) Hur som helst. Det verkar som att man kan/ ska kombinera 50 och 80 enligt folk på nätet. Jag kör kust nu 35mm film och har testat med 80 och 50 både upp och ner och det spelar inte jättestor roll men för 6x6, hur ska jag sätta ihop linserna då? Folk verkar ha olika uppfattning. Vet någon här bergsäkert de två kombinationerna för 35mm vs 6x6?
 
Hittade lite info ändå. Någon som kan bekräfta det som står
Nedan:

03-26-2011, 01:52 AM
Some info on photo.net here (http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000slK):

Just to clarify, the 'square' condensor is called a "Sivocon 80" (it's written on the side). The 'round' one is a "Sivocon 50" and has the same square frame as the 80.

For 6x6 you use two 80's, with the curved surfaces facing each other. For 35 mm you use one 80 and one 50, again with the curved surfaces facing each other. I actually put the 50 on the bottom, not the top, which gives you a little bit more light, but the illumination is even whichever way up you have them.

You can use the 6x6 setup for 35 mm, but the light level will be lower and you'll have longer printing times. The 35 mm setup leaves the corners of a 6x6 frame very dark.
 
Jag har kört både småbild och 6x6 i 601:an med samma kondensor. Har gått bra. Men föredrar att använda den till 4x4 och 6x6. Det är ett pill att byta masker i negativhållaren. Det är enklare att använda en annan apparat till småbild. Använder i regel en Leitz Valoy och en Durst M305 till detta.
 
Jag har kört både småbild och 6x6 i 601:an med samma kondensor. Har gått bra. Men föredrar att använda den till 4x4 och 6x6. Det är ett pill att byta masker i negativhållaren. Det är enklare att använda en annan apparat till småbild. Använder i regel en Leitz Valoy och en Durst M305 till detta.

Då undrar man förstås vad du har för kondensorkombo till 601an :) själv har jag inga problem med att byta masker, om jag bara hade fler. Letar efter 6x6. Likaså mellanformat optik.
 
Jag har givetvis mellanformatskombinationen. Då jag ofta kopierar negativ av olika storlek under samma kväll är det smidigt att slippa mixtra med negativhållaren samt att byta optik. Annars är är 601an stabil och trevlig att jobba med. Den glasade negativhållaren har dessvärre en förmåga att samla damm.
 
Jag har givetvis mellanformatskombinationen. Då jag ofta kopierar negativ av olika storlek under samma kväll är det smidigt att slippa mixtra med negativhållaren samt att byta optik. Annars är är 601an stabil och trevlig att jobba med. Den glasade negativhållaren har dessvärre en förmåga att samla damm.

Tack Urban. Ja, kanske ska dra på den kombon direkt då, trots småbild. Då får man ju längre exp tider också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.