Annons

Kondensation, filter och solskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Cabaooman

Medlem
Tja på er! Jag är helt färsk här, jag har beställt en Nikon D40 DSLR kamera och skulle behöva ha svar på ett par frågor.

1. Ett UV filter är värt att investera i som skydd och så att bilderna blir bättre? Eller kan de bli sämre av det också?

2. Extrem eller lagom kyla, cirka minus 10 är det farligt? Kan kondensation uppstå? är det farlig för kameran? Kan man komma runt det?

3. Många kameror har galet snygga solskydd längst fram på linserna, kan man få tag på ett sådant som passar mitt standardobjektiv på 52mm? Var och vad kostar det i så fall?

:) Ha det bra!

1. Ett UV kan inte förbättra bildkvalitén på en DSLR utan bara försämmra. Dock kan det vara trevligt med ett extra skydd för frontlinsen. Räkna med en lågn debatt.

2. Extrema kyla är inget problem i sig förutom att batteriet inte räcker lika länge. Dock bör man låta kameran värmas upp långsamt när man tar in den igen. Låt kameran ligga kvar i väskan en stund tills den har blivit varm igen annars bildas det kondens med en gång.

3. Ett motljusskydd kostar 350kr på scandinavian photo. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7382876
Fick du inte med ett till objetivet?

Zotamedu skrev:
1. Ett UV kan inte förbättra bildkvalitén på en DSLR utan bara försämmra. Dock kan det vara trevligt med ett extra skydd för frontlinsen. Räkna med en lågn debatt.

2. Extrema kyla är inget problem i sig förutom att batteriet inte räcker lika länge. Dock bör man låta kameran värmas upp långsamt när man tar in den igen. Låt kameran ligga kvar i väskan en stund tills den har blivit varm igen annars bildas det kondens med en gång.

3. Ett motljusskydd kostar 350kr på scandinavian photo. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7382876
Fick du inte med ett till objetivet?

Tack för svar :) Om jag ska spinna vidare på det med filter. Jag har sett att det finns något som kallas skylightfilter, vad är skillnaden mellan ett UV-filter och ett sådant? Vad bör jag köpa? Jag är i första hand ute efter skydd för objektivet.

Kan kondesation förstöra kameran, och om det uppstår bör man låta kameran ligga tills det har försvunnit innan man använder den igen?

Ang. motljusskydd, jag har ingen aning faktiskt, inte fått kameran ännu. Men jag skulle gärna ha ett vågigt skydd om det går att få tag på. De ser bättre ut ;)

Cabaooman skrev:
Tack för svar :) Om jag ska spinna vidare på det med filter. Jag har sett att det finns något som kallas skylightfilter, vad är skillnaden mellan ett UV-filter och ett sådant? Vad bör jag köpa? Jag är i första hand ute efter skydd för objektivet.

Kan kondesation förstöra kameran, och om det uppstår bör man låta kameran ligga tills det har försvunnit innan man använder den igen?

Ang. motljusskydd, jag har ingen aning faktiskt, inte fått kameran ännu. Men jag skulle gärna ha ett vågigt skydd om det går att få tag på. De ser bättre ut ;)
1. Ett skylight är svagt rosatonat för att ge bättre färg på himlen när man fotar med film. Det saknar helt värde på en digitalkamera utan kan tvärt om störa vitbalansen. Ska du bara ha skydd så ska du se om du hittar ett skyddsfilter med multicoating. Finns ett par och de är enbart till för skydd. Annars funkar ett dyrare UV.

2. Vet faktiskt inte hur stor risken är men för ett tag sedan fotade jag inne i Universeum där det är 26 grader varmt och 80% luftfuktighet. Kameran kom var ca noll grader och resultatet var stora mängder imma. Tog en halvtimme innan objektivet värmts upp så kameran gick att använda igen. Känns dock lite långsökt att det skulle bli så mycket imma att det blev faktiskt kondens. Du sak nog ut i mer extrema väder än en svensk vinter för att det ska vara ett reellt problem.

3. Kan inte hitta något vågigt motljusskydd till 18-55.

1. Låter bra, jag gick in på Hoyas hemsida och läste på mer om vad de har att erbjuda. Makrofilter verkar suveränt kul, inte alls dyrt om man bara ska köpa ett lågbuddjetfilter :) Du kanske inte har koll på det men om det står en trea eller en fyra efter ett sådant, syftar de på tre gånger extra zoom då? Gör ett sådant filter att man kan hålla kameran närmare objektet, eller är det bara att man kommer närmare?
Känns som att jag kommer satsa på ett UV-filter med MC (multicoating) Om jag känner att det försämrar bilden eller något i den stilen får jag köpa något nytt, bara det skyddar tills vidare :)

ND filters verkar roliga att hålla på med. Undra om det bara kommer kännas övedrivet... (Filter som får det utan fokus att se suddig ut)

2. Okej, men då kan jag nog släppa det :)

3. Okej, men tack för att du försökte, har själv inte hittat något. Får se om det följer med ett vanligt runt eller inte.

För det första är det förstoringslinser och inte makrofilter då de inte filtrerar ljuset utan bara är förstoringsglas. Jag kan inte så mycket om närbildslinser förutom att de har en förmåga att kraftigt försämra bildkvalitén. Det det billigaste sättet att fota närbilder men också det sämsta.
ND (Neutral Density) blockerar lika mycket ljus i alla väglängder så de agerar solglasögon för kameran. De används för att få längre slutartider i olika sammanhang. De har alltså inget med att få saker som inte är i fokus att se suddiga ut att göra. Dock kan man ta riktigt roliga bilder med långa slutartider mitt på dagen med dem.
Här är ett par exempel på effekten man kan få med ND:
http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/DSC_4154.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/PICT3787.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/PICT3271.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/PICT3221.jpg

Haha jaha :) Jag hade visst missuppfattat en hel del där märker jag. Snygga foton du länkade till, ska nog inte skaffa ett sådant filter i första taget, något man får leka med i framtiden. Jag har nog slut på frågor nu, men tack ska du ha för alla svar! Känns bra att kunna få snabb bra info från kunnigt folk!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar