Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kondens droppar på CCDn.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej men det måste ju vara fullt möjligt att få det om kameran kommer från en miljö med tilräckligt hög fuktighet innan nedkylningen. Har däremot lyckats få andra droppar på CCDn som gick att rengöra med rysligt dyra "pads"

berätta mer om dessa "pads"? kan man köpa, kan man göra själv? min ccd har fått skit på sig som jag inte kan blåsa bort, och alternativet att lämna in på Nikon service i Upplands väsby är både dyrt och långsamt. någon som testat detta btw?

/peter

Det är på glasbiten (som innehåller antialias filter och ir-cut filter) som allting hamnar (ok, ok, det KAN hamna mellan glasbiten och ccdn också men det är jätteovanligt) så det är inte överdrivet kännsligt att rengöra.

så... hur gör ni för att rengöra? jag blåser med högtrycksluft på burk, men håller än så länge tops borta. hur?
tack,
peter

Sök på sensorrengöring i forumet, finns massor. Tryckluft på burk är väl inget som rekommenderas iaf.

Mvh,

Morten

Nä tryckluft tycker jag verkar vara helt fel - det trycker ju bara in ännu mer damm. Jag kör med dammsugaren.

dkmj skrev:
berätta mer om dessa "pads"? kan man köpa, kan man göra själv? min ccd har fått skit på sig som jag inte kan blåsa bort, och alternativet att lämna in på Nikon service i Upplands väsby är både dyrt och långsamt. någon som testat detta btw?

/peter

Jag köpte mina på Kameradoktorn och det medföljde en bra instruktion. Om jag minns rätt gick pads och rengöringsvätska på knappt 1000 kr. Rätt dyrt men det räcker nog ett bra tag.

... och jag beställde från den tyska butiken som en tidigare skribent tipsade om. betalade 35 euro för ett paket som jag ännu inte fått. återkommer med leverensbesked och recension.

/p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar