Annons

Komradio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag är medveten om att detta har disskuterats tidigare, men tekniken går ju framåt i rasande fart...

Vilka skall man köpa? Skall använda dem uteslutande i fjällen för att kalla på mina motiv så jag behöver inga värstingar, men ändå något som tal stötar och kanske lite väta..

I dag används 155 MHz
27 MHz användes förut och är bra.
Väta är rellativt men jag har använt 27MHz länge utan problem med väta.
Ligger ute mycket gör jag både vinter och sommar.
iCOM är en 155:a som tål mycket väta.
Annars är 155:eek:r mer ömtåligamot väta.
Hitta gamla 27MHz aparater på blocket och köp billigt. Sök på Jaktprodukter.
Eller 31 MHz..funkar också bra.
Se till att kanalerna når varandra mellan aparaterna. Att dom har samma kanaler.
27:er och 31:er borde gå att få för nån hundring st.
155:eek:r används mycket nu och är dyrare.
Ska du ha flera apparater som når varandra så måste dom ha samma frekvens och samma MHz.
Hade du besökt fjällen i Arjeplogstrakten hade du fått låna av mig.
Mvh/-Anders

Det här kanske är helt fel för dig, men Elgiganten har en ganska enkel Walkie-Talkie (PMR 446.00625 MHz - 446.09375 MHz) som heter Cobra MT700. Räckvidden ligger på upp till 3 000meter beroende på terrängen och som ska vara hyffsat tålig för vatten.

Kostar 699:- för paret.

Men det kanske är lite för enkelt för dina ändamål?

/Anders

Det kan jag också rekomendera om man vill ha det billigaste som går att få tag på nytt.
Vet att en del hängflygare som använder den vid bogserstart..och tycker den funkar bra,
Kort räckvidd dock.
-Anders

Vi har köpt till hundträningen från Teknikmagasinet, Alan PMR451 som funkar toppen.
Nu är dom ersatta av en mindre modell men enda skillnaden är att våra drivs av 3st AA-batterier o i nya modellen är det 3st AAA.
Dom tål massor av stryk o går länge på en sats laddbara 1800mA GP-batterier.
Verkar hålla bra prestanda i kyla oxå.
Enda svagheten är de handsfree som vi har, med öromussla o mikrofon a la mobiltelefon.
Mikrofonen ramlar sönder, så en riktig Monofon är nog tåligare.

Provad räckvidd med våra över blandad teräng med tät skog och fält är drygt 2km med bra talkvalitet och ytterligare 500m med mer brus.
Tonsignaleringen hörs väl över 3km.

Tack för all hjälp!

Malm>
För mig duger kanske de på elgiganten.. Vet inte hur mycket stötar och vatten de tål?? Någon som testat?

Gunnar D>
Vad kostar dem? Vart köpte du dem? Hittade några på teknikmagasinet men den hete 421 eller något sådant.

Chano>
Är 3000 m kort räckvidd? Tack, men det är Sälen- och Årefjällen som gäller för mig:).

I Mitt paradis är 3000 meter en mycket kort sträcka.
Brukar prata med grannen fyra mil bort med 155:an.
Däremot fotar jag nästan aldrig nån annan människa som bär en annan appart som är så lång bort som 3 km.:0)
-Mvh/-Anders

Gunnar D> Är det den ni använder? Hittade den, men den heter ju Alan 421 PMR??

Chano> Känner ingen som bor 4000 meter bort, och jag har tänkt att ha den för att fota snowboard och skidor.. Om man räknar med 60% bortfall pga terräng så funkar det nog utmärkt änndå;-)

Fördelen med de billigare modellerna är att de kan du använda utan licens.

Dyrare modeller som är tätare mm kräver licens från PTS. Då får du en egen frekvens som säljaren programerar in i din komradio.

Nackdelen är att en sådan kan du bara använda i Sverige, de andra går i hela EU/EFTA.

Allt enligt information jag fick på LLB förra veckan av en insat försäljare.

Gunnar D> Men de är dyra.. 699 per styck!

berga> Var oxå där, men pratade väldigt lite komradio om jag skall vara ärlig! Känns inte som jag behöver någon egen frekvens eller något! Det gör inget om någon stör ibland..

Allt beror ju på ändamålet, men "PMR" som går på 400Mhz räcker för många, utmärkt för kortare avstånd. Tex för att säga "go" till någon i toppen av backen eller bakom hoppet.

Många av dem är ganska små/lätta och har lite "ruggade" skal så de tål en hel del. Fast man behöver inte prova med vinkelslipen eller ångvälten.

Vad gäller väta finns det enkla motmedel, plastpåse eller plastfolie. Ser man bara till att det är tätt kan man bada hela apparaten.

froz skrev:

Vad gäller väta finns det enkla motmedel, plastpåse eller plastfolie. Ser man bara till att det är tätt kan man bada hela apparaten.

Fast det är lite osmidigt i backen.. Packa upp ioch ner. man vill ju kunna ha den i fickan och snabbt få ut den..

Forslund skrev:

berga> Var oxå där, men pratade väldigt lite komradio om jag skall vara ärlig! Känns inte som jag behöver någon egen frekvens eller något! Det gör inget om någon stör ibland..

699SEK paret.

Det var som tusan.. Tolkade "Säljes endast i par" som att man var tvungen att köpa två. DÅ är ju den helt klart bättr eän Cobran? Verkar så om man läser om den!

Hur tolkar man effekten på dem? 0.5W? Hur är det?

Forslund skrev:
Det var som tusan.. Tolkade "Säljes endast i par" som att man var tvungen att köpa två. DÅ är ju den helt klart bättr eän Cobran? Verkar så om man läser om den!

Hur tolkar man effekten på dem? 0.5W? Hur är det?

Du måste köpa två!
Men det kostar 699:- för två.
0,5w är max effekt en PMR-radio får ha.
Men det skiljer mycket i räckvidd mellan olika modeller ändå, antennkonstruktion o sånt skiljer en del.

Forslund skrev:

Vi hittade företaget i en monter i hörn. Vi hade get upp hoppet om en trådlös kommunikationslösning efter att tittat in hos Sennheiser som ville ha 100 000 kr för en lösning. Nu får vi en lösning med komradio för mindre än 10 000 kr. Jippy.

Du kan ändra kanal även på de licensfria systemen vilket gör att du troligen inte blir störd.

De hade också lösningar för mindre än 1000 kronor per par. Sedan hade de tillbehör som handsfree och liknande. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de hette. De lovade att skicka info.

berga skrev:
Vi hittade företaget i en monter i hörn. Vi hade get upp hoppet om en trådlös kommunikationslösning efter att tittat in hos Sennheiser som ville ha 100 000 kr för en lösning. Nu får vi en lösning med komradio för mindre än 10 000 kr. Jippy.

Du kan ändra kanal även på de licensfria systemen vilket gör att du troligen inte blir störd.

De hade också lösningar för mindre än 1000 kronor per par. Sedan hade de tillbehör som handsfree och liknande. Tyvärr kommer jag inte
ihåg vad de hette. De lovade att skicka info.
Jag måste ha missat dem.. Det var ju ganska stort! Så sennheiser är så svinigt dyr..?

Kan du inte höra av dig när du fått broschyren, om vad det handlar om för företag? Det verkade vara i min prisklass (max 1000 för två apparater) eller?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar