Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komprimering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

gofex

Medlem
Hej! jag har en liten fråga, hur får man ner en jpeg fil till 300 kb och 1024 x 1024. ?? (Mac annvändare). Jag är inte så värst Hi-Tec på datorer :p
 
Vilken version av Photoshop? Om du sparar en JPG med Spara som.. får du inte upp en ruta där du får ställa in kvalitet från skalan 1-12?

Tycker du komprimeringen ger fula "artefakter" så är det bättre med färre pixlar och mindre komprimering.

Personligen föredrar jag att ladda upp bilder med max 640 pixlar på bredden vilket är max om man vill ha full kontroll över hur bilden ser ut på bildens egna sida (innan man förstorar den).
 
Smaken är olika, jag tycker att man bör ladda upp med den maximala storleken, 1024x1024 pixels, för att den som tittar ska få "maximal upplevelse".
 
Jag hittade ett gratis programm som heter ImageWell som är väldigt lettanvänt och till för bilder som man ska ladda upp på forum etc. Men tack för uppmerksammheten :) M.V.H Helge
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.