ANNONS
Annons

Komprimerade bilder i portfolion

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har som "tack för lite hjälp" fått guldmedlemsskap av redaktionen, och jag tänkte nu försöka utnyttja möjligheterna med en portfolio. Tyvärr går det inte så bra.
För det första så visas bilderna bara i förminskat läge (max 640x640), vilket innebär att de får fula komprimeringsartefakter. Vad jag förstår så går det heller inte att förstora dem, såsom man kan göra i "vanligt" album. Ska det vara så?
För det andra känns det lite märkligt att bildbeskrivningen hamnar direkt under bilden. Jag förstår att de flesta nog inte kommer att skriva något om bilderna eftersom de visas i ett annat syfte än i vanliga album, men om man ändå vill lägga en liten förklaring så borde den väl kunna öppnas med en "flik" eller liknande? Annars måste jag ta bort alla beskrivningar, och det är ju tråkigt.
För det tredje så fattar jag inte hur man som utomstående hittar portfolion via medlemsprofilen. Man vill ju fortfarande att bilderna ska synas för fotosidans medlemmar som klickar sig runt! Klickar man på "bilder" så står det att jag har 46 stycken, men de syns inte.

Jag har säkert missat något, annars får jag väl hålla mig till ett vanligt album, antar jag.

Tillägg: Sen undrar jag vad en "kollektion" är. Det framgår inte av albumtypbeskrivningarna.

Tillägg 2: För det fjärde så borde inte epostadressen stå utsatt eftersom man oundvikligen kommer att få massa skräppost. En kontakt-länk utan utskriven adress borde vara en självklarhet.

Nu ser jag också den fjuttiga länken till portfolion på profilen, men den ser man ju inte i första taget.

Senast ändrad:
Håller med dig i mycket! Portfoliolänken borde t.ex kunna gå att få tydligare på profilsidan. Har påpekat det förut och efterlyst möjlighet att kunna göra den i annan färg t.ex.

Även möjlighet att kunna få portfoliobilder synliga på profilsidan önskas, men det har jag tagit upp i en annan tråd. Tycker det vore beklagligt om inte de här förbättringarna kan göras?

Håller med dig i mycket! Portfoliolänken borde t.ex kunna gå att få tydligare på profilsidan. Har påpekat det förut och efterlyst möjlighet att kunna göra den i annan färg t.ex.

Även möjlighet att kunna få portfoliobilder synliga på profilsidan önskas, men det har jag tagit upp i en annan tråd. Tycker det vore beklagligt om inte de här förbättringarna kan göras?
Man får väl i värsta fall ha två album med samma bilder i; en som visas på FS och en som är ens portfolio. Men det verkar väldigt onödigt. Hur som helst är komprimeringen av bilderna inte acceptabel tycker jag.

Man får väl i värsta fall ha två album med samma bilder i; en som visas på FS och en som är ens portfolio. Men det verkar väldigt onödigt. Hur som helst är komprimeringen av bilderna inte acceptabel tycker jag.

Men komprimeringen tror jag du har fel om? Klickar man på dom visas dom i originalstorlek, precis som i de vanliga albumen väl?

Förstora-knappen är ett tillval

Ang storleken så är Förstora-knapp avstängd i grundinställningen. Om du redigerar din portfolio-profil hitta du en kryssruta för detta under Inställningar
"Visa Förstora-knapp (stor bild kan visas, max 1024x1024) "

Epost-adressen är "halvskyddad"

Portfolion är ju primärt tänkt för att visa sig för kunder och andra, så därför finns en epostadress synlig så en presumptiv köpare lätt kan få kontakt.

Däremot är den utlagd mha Javascript så en spam-robot suger inte in den lätt. Du kan specificera en alternativ epostadress i Portfolio-profilen om du inte vill exponera din personliga.

Förtydligad Portfolio-länk

Ja den kan ju göras tydligare. Kom gärna med förslag på hur ni skulle vilja att den visades. Räcker det med att den kommer högre upp, eller skall den "vissla och blinka" rejält?

Det är en bra idé att man även skall kunna se ens Portfolio-album via vanliga bildfunktionerna på Utsidan, det skall vi kika på.

Bildbeskrivningen

Jag har inte hört den synpunkten förut, men vi tar den till oss;en omdesign/uppfräschning av Portfoliodesignen är planerad

Ja den kan ju göras tydligare. Kom gärna med förslag på hur ni skulle vilja att den visades. Räcker det med att den kommer högre upp, eller skall den "vissla och blinka" rejält?

Det är en bra idé att man även skall kunna se ens Portfolio-album via vanliga bildfunktionerna på Utsidan, det skall vi kika på.

För min del räcker det med att den ska kunna visas i annan färg (alltså att man ska kunna skriva HTML-kod) precis som man kan göra i presentationstexten.

Ang storleken så är Förstora-knapp avstängd i grundinställningen. Om du redigerar din portfolio-profil hitta du en kryssruta för detta under Inställningar
"Visa Förstora-knapp (stor bild kan visas, max 1024x1024) "
Utmärkt, jag såg precis det. Men, jag fattar inte varför inte bilderna visas i fullt format direkt. Det har jag alltid tyckt är vansinne även i de vanliga albumen. Finns det någon som inte vill se bilderna i tänkt format direkt? Varför ska man behöva se en ful komprimerad variant först?

Portfolion är ju primärt tänkt för att visa sig för kunder och andra, så därför finns en epostadress synlig så en presumptiv köpare lätt kan få kontakt.

Däremot är den utlagd mha Javascript så en spam-robot suger inte in den lätt. Du kan specificera en alternativ epostadress i Portfolio-profilen om du inte vill exponera din personliga.
Jo, jag förstår det, men det är ändå lite känsligt att ha sin adress utskriven så att alla besökare kan se den. Det vore bättre om man kom till ett kontaktformulär (eller åtminstone att man hade möjlighet att välja detta istället) som inte avslöjar adressen innan fotografen själv har svarat.

Själva länken är inte så noga egentligen. Det bästa vore väl om man kom till portfolion när man klickade på "bilder", precis som man kommer till vanliga album. Huvudsaken är att besökaren hittar till bilderna, vilket inte är fallet nu. Några tumnaglar mitt på profilsidan borde kunna skicka en vidare till portfolion.

Tillägg: Eller, under fliken "bilder" borde man kanske se en lista med album, varav portfolion listas också.

För min del räcker det med att den ska kunna visas i annan färg (alltså att man ska kunna skriva HTML-kod) precis som man kan göra i presentationstexten.

Ok. Men att bara kunna sätta färg på den ger väl inte någon större exponering? Vill man pusha den stort kan man ju redan nu lägga in länk till den själv i sin presentationstext - mha HTML

Nu lade jag iallafall till en länk till Portfolio under "Bilder"-fliken. som tar en direkt till bilderna, för de som har Portfolio. Kan ta några minuter innan den blir synlig.

Senast ändrad:
Ok, Men att bara kunna sätta färg på den ger väl inte någon större exponering?

Vill man pusha den stort kan man ju redan nu lägga in länk till den själv i sin presentationstext - mha HTML

Jo, har just därför gjort precis det du skriver. Har lagt länk i texten till portfoliopresentationen och portfolioalbumen. Men det skulle inte skada om även den fasta länken till portfolion gick att få i annan färg. Och har man mycket text hamnar den längst ner, utanför det man ser direkt. Kanske vore det därför bättre att ha den långt upp på sidan. Nu spelar just det mig personligen ingen större roll då länken syns ändå utan längre scrollning (planerar inte några längre utläggningar i medlemsprofilen). Men andra skulle kanske se det som en förbättring?

På fliken som heter "bilder" i profilen: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=59503
Nu ser jag att det står "0", så det var tydligen en fördröjning av mina val. Det betyder att jag inte längre har några bilder publicerade på FS, utan bara i den externa portfolion.
Ja du har inga bilder på Fotosidan, så då visas ju inga heller.

Hela idéen med Portfolion från början är ju att den skulle vara skyltfönster ut åt kunder mm, och det ligger till grund för att den är så pass separerad från övrig FS-funktionalitet.

Numera har vi ju dock startar Imagedesk för de som bara vill ha en hemsida och sälja bilder och inte är så aktiva på Fotosidan, så tanken är att skruva om Portfolio till att kunna funka mer som "hemsida", tex att kunna välja till att man vill ha gästbok, kommentarsfunktion etc tex för vänner och bekanta.

Okej, då är jag med. Då återstår bara frågan om varför bilderna måste behöva förstoras, samt hur man på bästa sätt exponerar sin portfolio på Fotosidan;-)

......Numera har vi ju dock startar Imagedesk för de som bara vill ha en hemsida och sälja bilder och inte är så aktiva på Fotosidan, så tanken är att skruva om Portfolio till att kunna funka mer som "hemsida", tex att kunna välja till att man vill ha gästbok, kommentarsfunktion etc tex för vänner och bekanta.

Men den funktionen är väl huvudsakligen tänkt för yrkespraktiserande fotografer, som tycker det är värt att betala minst 3.600kr årligen för att visa upp sig? Vi som enbart har sporadiska inkomster via vårt hobbyfotande nöjer oss med portfolion som "bara" kostar 500 kr. Fast då får man givetvis räkna med mindre funktioner, det förstår jag. Tycker dock personligen att det som tagits upp är sådant som bör kunna ingå i de 500 kr man betalar. En extra flik uppe på sidan (för portfoliobilder) utöver den för fotosidesbilder, tycker jag skulle vara bra.

Okej, då är jag med. Då återstår bara frågan om varför bilderna måste behöva förstoras, samt hur man på bästa sätt exponerar sin portfolio på Fotosidan;-)
Att vi inte visar 1024-bilder direkt beror på att alla inte har så stora skärmar; det skulle göra Fotosidan mycket bredare än övriga webbsajter.

På Portfolion skulle man kunna vara mer flexibel, det är ju upp till en själv hur mycket man vill anpassa sig till sina besökare. Så det kan vi ha med oss i tänket runt omdesignen, att ha det stom tillval.

För att göra en direkt länk till Portfolion i din beskrivning, använd HTML
<a href="länken">Kolla in min Portfolio</a>

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar