Annons

Komponera direkt i sökaren eller beskära efteråt på dataskärmen???

Produkter
(logga in för att koppla)
Förhållandet mellan höjd och bredd avslöjar väl en del, utan att man säger nåt.

paco skrev:
Förhållandet mellan höjd och bredd avslöjar väl en del, utan att man säger nåt.

Gör det? Bilderna ovan har i princip samma förhållande mellan höjd och bredd. Den beskurna bilden har förhållandet 1,508547..medan originalbilden har 1,509434. Ganska marginellt.. ;=)

Försöker i möjligaste mån komponera bilden i sökaren, mest för att möjligheten till riktigt feta pappersbeställningar möjliggörs då. 70-100 o uppåt... =)

paco skrev:
Jesper, bra idé det där med autofokuspunkterna. Även om de inte delar upp bilden exakt (har inte kollat iofs), så kan man ju ha dem som riktmärke.

Den blir 2048x2048 mellan mitten på de yttre AF-punkterna på 10D.. feltoleransen lär inte vara större än de flesta sökares vanliga 96% visning..

Jonas.. lite konstigt exempel tycker jag.. beskärningen tillför inte bilden något, den är ju bar som den är ;)

Jeppe skrev:
Den blir 2048x2048 mellan mitten på de yttre AF-punkterna på 10D.. feltoleransen lär inte vara större än de flesta sökares vanliga 96% visning..

Jonas.. lite konstigt exempel tycker jag.. beskärningen tillför inte bilden något, den är ju bar som den är ;)

Hehe..jo exemplet var dåligt ur den synvinkel. Det håller jag med om! :=). Men det jag ville visa var inte att just denna bilden blev bättre som beskuren utan att man som betraktare har väldigt svårt att avgöra om en bild blivit beskuren eller ej.

Om jag enbart visat min beskurna bild skulle betraktaren förmodligen tro att jag på plats hade komponerat den på det viset. Och det känns ju inte riktigt rätt tycker jag.

Att beskära något runt kanterna för att man kanske råkat få med en störande gren eller liknande..det kan jag väl tycka är helt okej. Så länge inte den ursprungliga kompositionen totalförändras vill säga. Men när bilden blir en helt annan (som i mitt exempel ovan) då tycker jag att man åtminstone här på fotosidan bör poängtera beskärningen i samband med att bilden laddas upp för kritik. Men jag kanske är för hård och konservativ nu..!? :=)

Din slutgiltiga bild är ju den du visar upp. Spelar ju mindre roll hur du kommit fram till den?

Förtstår inte ens att folk tänker på sånt och känner dåligt samvete för någonting sånt.

"Så länge inte den ursprungliga kompositionen totalförändras vill säga."

Varför får den inte ändras? Jag fattar inte :)

Zamn skrev:
Din slutgiltiga bild är ju den du visar upp. Spelar ju mindre roll hur du kommit fram till den?

Förtstår inte ens att folk tänker på sånt och känner dåligt samvete för någonting sånt.

"Så länge inte den ursprungliga kompositionen totalförändras vill säga."

Varför får den inte ändras? Jag fattar inte :)

För mig spelar det faktiskt en viss roll hur fotografen har kommit fram till det slutliga resultatet. Inte visuellt..men dock känslomässigt. Och när man granskar bilder gör man ju det både objektivt och subjektivt, dvs med en del känsla inblandat.

Visst..det man inte vet har man inget ont av. Så om jag inte vet att en bild är kraftigt beskuren gör det ju heller ingenting. Men om jag har bedömt en bild utifrån tron att bilden ej är beskuren..och sedan i efterhand får reda på att bilden faktiskt ser helt annorlunda ut i original..ja då skulle jag nog känna mig rejält lurad på konfekten faktiskt.

När jag kritiserar bilder så är det inte bara själva bilden jag kritiserar..utan också upphovsmannens skicklighet/kunnande som fotograf. Men om bilden är ett utsnitt är det inte upphovsmannen som FOTOGRAF som ska ha credit utan i så fall upphovsmannen som BILDBEHANDLARE. Och för mig är det en stor skillnad. Inte kanske just för den enskilda bilden..utan för mitt framtida förtroende gentemot personen i rollen som fotograf.

Senast ändrad:
Om man har skrivit en text och sen går tillbaka och skriver om den innan man publicerar, har man då lurat läsaren att man är en bättre skribent än man egentligen är?

Om man har spelat in en låt och kommer på att gitarren skulle ha spelat annorlunda på ett ställe, lurar man lyssnaren då om man gör om det?

Jag förstår inte varför det skulle vara fel att beskära...

/Pia

Fast nu går vi över till frågeställningen OM man ska beskära.. Vi försöker återgå till huvudfrågan som var, beskära i datorn, eller komponera i sökaren..

Hängbjörk skrev:
Vad säger ni som plåtar digitalt om detta? Är det strunt samma när och hur utsnittet komponeras?
Digitalt eller inte spelar väl ingen roll. För mig beror en eventuell beskärning på tillfället. Har jag möjlighet att beskära i kameran så gör jag gärna det. Annars beskär jag i efterhand. Det är inte konstigare än så.

forstheim skrev:
För mig spelar det faktiskt en viss roll hur fotografen har kommit fram till det slutliga resultatet. Inte visuellt..men dock känslomässigt. Och när man granskar bilder gör man ju det både objektivt och subjektivt, dvs med en del känsla inblandat.

Detta visar att man kan göra bilder med olika mål. Vissa fotar för sig själva, andra för andra fotografer, en tredje för allmänheten och en fjärde för gud vet vad. Beroende på våra syften jobbar vi på olika sätt och accepterar olika arbetssätt. Inget konstigt med det.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto