Annons

Komponera direkt i sökaren eller beskära efteråt på dataskärmen???

Produkter
(logga in för att koppla)

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej!

Har en fråga om både teknik och moral (kanske?)

Med min vanliga 801 med vanlig film i kameran gällde det självklart att komponera bilden i sökaren och se till att allt kom med som skulle med. Och självfallet också att beskära så att inte onödiga grejer störde motivet.

MEN - med en D70 är det mycket enklare att fuska och zooma ut lite extra för att ha reservutrymme runt huvudmotivet så att inte händer och fötter och hårtofsar blir kapade på mitten.

Och ingen kan ju heller se att bilden är skapad på dataskärmen.

Samtidigt är det en härlig känsla när bilden sitter där direkt och är högupplöst och inte blir beskuren alls i på skärmen.

Använder ni förresten hela den väldigt avlånga bredden på exempelvis 3100 pixlar mot höjden på bara 1500 pixlar?

Vad säger ni som plåtar digitalt om detta? Är det strunt samma när och hur utsnittet komponeras?

Med vänliga hälsningar
Fride
som hoppas att ämnet inte nyligen varit uppe i en annan tråd (letade men hittade ingen)

Det jag saknar när jag har gått över till digitalt från 6x6 är just det självklara kvadratiska formatet. Visst kan man anta en fyrkant i sökaren, men oftast blir det inte så. Jag tycker dock att formatet man har nu är alldeles för avlångt och jag beskär alltid efteråt. Dock försöker jag nog att komponera bilden fortfarande i sökaren.

/ Marcus

Hängbjörk skrev:
...Med min vanliga 801 med vanlig film i kameran gällde det självklart att komponera bilden i sökaren och se till att allt kom med som skulle med. Och självfallet också att beskära så att inte onödiga grejer störde motivet.

MEN - med en D70 är det mycket enklare att fuska och zooma ut lite extra för att ha reservutrymme runt huvudmotivet så att inte händer och fötter och hårtofsar blir kapade på mitten...
Detta förstår jag inte alls?

Att det skulle vara fusk att ta med lite extra för att kunna ha mån att beskära kan jag inte förstå. Fotografering är ju ingen tävling i att komponera i kameran. Kameran är ju bara ett mellanled på vägen till den slutliga bilden. Gör som jag: ös i lite extra om det behövs!

Jag försöker att få en så bra bild som möjligt redan vid fototillfället, men har märkt att de flesta av mina bilder blir beskurna. Jag försvarar mig dock med att jag inte har så värst mycket objektiv att leka med och därför måste ibland... =)

Jag tänkte till exempel på ett dia som ska visas i projektor. Då är utsnittet gjort en gång för alla.

En bild ur en digitalkamera går ju att beskära hur man vill efteråt. /Fride

Hängbjörk skrev:
...En bild ur en digitalkamera går ju att beskära hur man vill efteråt. /Fride
Vilket ju är alldeles underbart.

Förresten har beskärningen ingenting med materialet att göra utan visningen. En bild på en webbsida, utskrift, tryck eller på papper beskärs oavsett om det är från dia eller neg.

Hängbjörk skrev:
Jag tänkte till exempel på ett dia som ska visas i projektor. Då är utsnittet gjort en gång för alla.

Det är det väl ändå inte.. finns ju masker i alla upptänkliga former..

90% av fallen så komponerar jag i sökaren. I kanske 2-3% av fallen så beskär jag, då min sökare inte visar 100%. I resterande fall är det önskad beskärning.

Jag tänker nog inte ens tanken att, "det kan jag kapa i datorn sen", när man är ute med 300D'n.

Efter att jag skaffade mig en Holga och sen också en Hasselblad 500C/M, har jag försökt att komponera efter t.ex. vänstra halvan av sökaren på 300D'n. Då kan man beskära bilden till 2048x2048, så att det blir kvadratiskt som på mellanformat. Jag hade gärna velat ha ett tunnt streck i sökaren som visade var denna gräns gick.

paco skrev:
Jag tänker nog inte ens tanken att, "det kan jag kapa i datorn sen", när man är ute med 300D'n.

Efter att jag skaffade mig en Holga och sen också en Hasselblad 500C/M, har jag försökt att komponera efter t.ex. vänstra halvan av sökaren på 300D'n. Då kan man beskära bilden till 2048x2048, så att det blir kvadratiskt som på mellanformat. Jag hade gärna velat ha ett tunnt streck i sökaren som visade var denna gräns gick.

Man får väl hoppas att Wasia kan hacka dit det :)

/ Marcus

Jag beskär aldrig mina bilder i efterhand på ett sådant sätt att det kan "lura" betraktaren. Om jag beskär så är det i så fall en uppenbar förändring av originalbilden..tex till ett panoramaformat. Att göra en kraftfullare beskärning av originalbilden till en ny bild med samma proportioner (och inte ange detta) tycker jag på sätt och vis är att lura betraktaren.

Var och en gör förstås som den själv vill. Men personligen känns det inte rätt att sitta med en halvdålig originalbild i form av ett dia..och sedan här på fotosidan visa upp en kraftigt beskuren och mycket bättre variant av samma bild. Men det kanske är annorlunda om man rakt igenom jobbar digitalt eftersom man då inte har ett fysiskt original "att ta hänsyn till"!?

*host.. vi 10D ägare har ju redan en sådan markering.. Nämeligen rakt igenom de yttre fokuspunkterna. ;)

300D har ju lite sämre markerade fokuspunkter, så det kanske inte fungerar lika bra?..

Jag vet inte hur detta är på D70 heller.. Men som jag minns sökaren så är den full av streck och cirklar?

Bilagor

• crop-2048.jpg
    crop-2048.jpg
    47.6 KB · Visningar: 622
forstheim skrev:
Men det kanske är annorlunda om man rakt igenom jobbar digitalt eftersom man då inte har ett fysiskt original "att ta hänsyn till"!?

Nejdu Jonas.. Det är inte annorlunda.. Man har de pixlar man har.. Har man en 6MP DSLR och vill göra en 20x30 kopia så går det inte att härja loss med beskärningsverktyget hur som helst. Så jag skulle vilja säga att det är precis lika viktigt om man nu ska ha bilden i större format.

Hur gör dagspressens sportfotografer?

En liten följdfråga bara.

Dagspressens sportfotografer är fantastiska, det är jag övertygad om. Och inte skulle de bli ett dugg sämre om de beskar efteråt. Jag undrar bara hur de brukar göra helt enkelt. Har de inte råd att skära bort en del "säkerhetsmarginal" eller vad det kan kallas för att tajta sina bilder ? Upplösningen på tidningspapper är ju vad jag vet ofta 170 dpi.
Med vänliga hälsningar igen
/Fride

Jag fotar med D100. Jag har inga som helst moraliska betänkligheter mot att beskära bilder i efterhand. Dock är det väldigt sällan jag gör det numer eftersom jag är mån om att ha kvar så mycket pixlar som möjligt.

Jag har blivit smått förälskad i det kvadratiska formatet. Dom bilderna beskär jag givetvis.

Ang. sportfotografer så har ju många av de stackarna (;) lite begränsningar när det gäller kompositioner eftersom de ofta sitter med ett 600mm f/4 eller liknande. Då måste man nog räkna med att beskära de flesta bilderna lite i efterhand så de passar tidningen.

Senast ändrad:
Jesper, bra idé det där med autofokuspunkterna. Även om de inte delar upp bilden exakt (har inte kollat iofs), så kan man ju ha dem som riktmärke.

Ni som gärna tar till kniven.. ;=) ..skulle ni göra betraktaren här på fotosidan uppmärksam på att ni har beskurit om detta var er bild?

*Bara lite nyfiken* :=)

Exempel 1.

Bilagor

• morgonstund.jpg
    morgonstund.jpg
    22.1 KB · Visningar: 277
Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto