Annons

Komplettering av objektivsamlingen, åsikter kring 24/28mm objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

OSkar000

Aktiv medlem
I somras köpte jag mig en 35/2 AI-S vilket nu har blivit ett av mina favoritobjektiv som ofta sitter på kameran. Nu letar jag efter något med lite kortare brännvidd i samma klass. Kameran det ska sitta på är en D300 som kan tänkas uppgraderas till en D3 under nästa år.

Eftersom det finns en hel del olika 24or och 28or så vill jag förstås ha en som är riktigt bra. 28/2 AI-s ser riktigt fin ut enligt de tester jag läst. Skarp redan på 2,0 och bra kantskärpa från 2,8 (4,0 om man är petig) vilket gör att den framstår som ett lockande alternativ. Men även 28/2,8 ska vara ett riktigt fint objektiv om man tar den versionen som fokuserar ner till 0,2 meter vilket gör att det blir svårt att välja. Hur är 24mm objketiven i jämförelse? Dessutom finns det mer än skärpa att tänka på, hur är det med CA och motljusegenskaper?

Tanken är att framöver skaffa en "komplett" serie med AI/AI-S optik från 24/28mm upp till 200-300mm. En 35/2 och 105/2,5 samt ett 200/4 macro finns redan i samlingen och används flitigt men det är ju en del gluggar att fylla ut.
 
Som ägare av 28/2,8 AIS så kan jag bara rekommendera det. Jag har inte provat 28/2 (mer än flyktigt), men det är större och tyngre, samt enligt diverse tester inte lika skarpt vid f/2,8. De största fördelarna med 28/2,8 är att det är skarpt vid full glugg och dessutom ger det i stort sett noll distorsion.
På D300 är det nog roligare med 28/2, men på fullformat räcker 28/2,8 väldigt långt, och det är troligen bättre i kanten även nedbländat. Det har mycket kort närgräns och bra skärpa över hela fokusomfånget.
Man bör beakta att många ljusstarka objektiv ofta används lite nedbländade för att få bra skärpa, och då kan ett f/2,8-objektiv som är skarpt vidöppet vara ett bättre alternativ. I alla fall om man inte verkligen behöver ljusstyrkan.

Tillägg: Jag föredrar resultaten från 28/2,8 framför 24-70 @ 28/2,8, vilket torde säga en hel del.
 
Tack för åsikterna, jag hade väntat mig att du skulle skriva i den här tråden.

Båda objektiv (28/2 och 28/2,8) finns med på Bjørn Rørsletts lista över de absolut bästa Nikon-objektiven, det säger kanske en del om vad det är man väljer mellan. Två riktigt bra objektiv med andra ord och jag borde bli nöjd oavsett vilket jag väljer.

Smidigt format är inte någon direkt nackdel och jag kan klara mig utan det där sista bländarsteget om 2,8an är fullt användbar på just 2,8 vilket den bör vara.

Hur är det med bokehn på dessa? Något som är bättre/sämre? Prismässigt förmodar jag att 28/2 kostar en del mer medan man kan hitta en 28/2,8 för runt tusenlappen.
 
Smidigt format är inte någon direkt nackdel och jag kan klara mig utan det där sista bländarsteget om 2,8an är fullt användbar på just 2,8 vilket den bör vara.
Det kan man lugnt säga att den är, i alla fall med de stora pixlarna på D700:ans sensor. Hur den funkar på DX vet jag inte, men jag skulle tro att den står sig bra. Jag tror mig uppleva något bättre detaljskärpa än med 24-70 vid full glugg, men lite sämre kontrast och färgmättnad.

Hur är det med bokehn på dessa? Något som är bättre/sämre?
Vidvinklar ger ofta rätt ful bokeh, men jag tycker att 28/2,8:an är helt okej. Subjektivt ser jag den som bättre på kort avstånd, då hörnen inte får samma "utdragna" oskärpecirklar som annars är vanligt.
Jag har för övrigt uppmärksammat att brännvidden förlängs ganska ordentligt när man närmar sig kortaste fokusavstånd, vilket i min mening är en fördel. Om jag förstått saken rätt så brukar det vara precis tvärtom med de flesta objektiv.

Prismässigt förmodar jag att 28/2 kostar en del mer medan man kan hitta en 28/2,8 för runt tusenlappen.
Ja, 28/2 är säkerligen dyrare. Men problemet är nog i första hand att över huvud taget hitta en, om du inte ska handla från USA eller annorstädes utanför landet. Jag pröjsade en tusenlapp för mitt 28/2,8 i bra bruksskick från en annan FS-medlem.
Om du vågar gå med på KEH:s märkliga betalningspolicy (skicka bild på ditt kontokort och annat vansinne) så har de rätt bra priser på båda dessa objektiv.

http://www.keh.com/OnLineStore/Prod...=&BC=NK&BCC=1&CC=6&CCC=2&BCL=&GBC=&GCC=&KW=28

Om du köper begagnat i Sverige, på Blocket eller så, så bör du kolla upp serienumret med säljaren. Det är många som felaktigt skriver "AIS" trots att det är något helt annat, och det är AIS-varianten du ska ha om det gäller 28/2,8. Som du kanske vet kan du med serienumret sen kika här vad det är för glugg:

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Även KEH skriver "AIS" om sina Series-E-objektiv, men då framgår det också att det är just Series-E, vilket du säkerligen inte vill ha.
 
Tack för ytterligare input. Det blir antagligen ett 28/2,8 ai-s om det inte dyker upp ett 28/2,0 ai-s till rätt pris före. Jag får hålla ögonen öppna på diverse annonssidor, det är ingen panik att köpa ett så jag kan vänta tills rätt exemplar dyker upp.

Serienummer har jag för vana att kolla upp innan jag köper något. Då vet man vad man ska förvänta sig att få hem i brevlådan. Den sidan du länkar till har varit till stor nytta i jakten på den ny och rolig gammal optik.
 
Jag sitter just och kikar på lite julbilder, och gräver efter något med 28:an. Här är ett trevligt exempel vid full glugg och ganska nära till motivet. Observera den trevliga skärpan en bra bit utanför DX-formatets bildcirkel!

Först hela, sen 100% förstoring för skärpa och bokeh. Detta är vid ISO 2500 utan luminansbrusreducering i ACR, så det är lite brusigt. ;-)
 

Bilagor

  • DSC_2674_fs.jpg
    DSC_2674_fs.jpg
    73.3 KB · Visningar: 406
  • DSC_2674_crop1.jpg
    DSC_2674_crop1.jpg
    66.7 KB · Visningar: 411
  • DSC_2674_crop2.jpg
    DSC_2674_crop2.jpg
    57.4 KB · Visningar: 410
Senast ändrad:
Jag som är prylb-g har naturligtvis både 28/2 och 28/28.
Det viktigaste vid val av dessa är att 28/2:s kvaliteter står sej mycket bra i prestandahänseende oberoende om du väljer "ai" eller "ais". För att få bästa prestanda på 28/2,8 (och då menar jag bästa prestanda av samtliga Nikon 28mm optik), krävs att du kommer över en "F28/2,8 ais" och inget annat! Den varianten har en unik linskonstruktion som är bättre än någon annan variant!
Min 28/2 är finfin, men min 28/2,8 ais är ännu bättre!

/K
 
Nu var det visserligen ett tag sen jag postade den här tråden.. men det blev ett köp tillslut så numera ligger det ett 28/2,8 ais i kameraväskan. Vid närmare eftertanke så sitter oftare på kameran än vad det ligger i väskan.

Skärpan är kanonbra, redan på 2,8, lättfokuserat, smidig storlek och en i mina ögon närmaste perfekt brännvidd på dx. Jag kan varmt rekommendera detta objektiv till alla andra här. Största felet måste vara att jag inte köpt ett tidigare.
 
28/2.8 ai-s vad gäller skärpedjup (med crc) och bokeh på min D300. För övrigt, en trevlig "normal" :)
 

Bilagor

  • 28bokeh.jpg
    28bokeh.jpg
    66.1 KB · Visningar: 226
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.