Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompletterande objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

micael81

Aktiv medlem
Funderar i banorna att skaffa Nikon Nikkor AF 50/f1.8D men har några frågor:
- inom vilket område funkar detta objektiv bäst? Är det bara portätt?
- som objektiv vid action sport?

Tacksam för svar...

Senast ändrad:
Funderar i banorna att skaffa Nikon Nikkor AF 50/f1.8D men har några frågor:
- inom vilket område funkar detta motiv bäst? Är det bara portätt?
- som objektiv vid action sport?

Tacksam för svar...
Frågan är lite konstig.

Det funkar till alla motiv där DU vill ha 50mm brännvidd.
Ja förutom macro då.

Ok skall förska omformulera mig....i vilka situationer kommer detta objektiv till sin rätta? Porträtt har jag förstått men finns det fler? eller jag ställer frågan så här...i vilka siutationer, väder, ljus ect skulle du välja använda detta objektiv?

Kan tillägas att jag är en amatör utan större erfarenheter....

.i vilka siutationer, väder, ljus ect skulle du välja använda detta objektiv?

Två tillfällen ger sig nästan självt: om du vill ta en bild i befintligt (dåligt) ljus eller vill ha kort skärpedjup.Brännvidden 50mm är ju inget märkvärdigt, det har du redan, så den kan du prova.

Per.

PS: 50:an är dessutom ordentligt skarp, så alla tillfällen då det är en fördel och 50mm brännvidd duger, är ett vettigt val för användning. DS

Frågan är lite konstig.

Det funkar till alla motiv där DU vill ha 50mm brännvidd.
Ja förutom macro då.

Tillsammans med mellanring är 50mm f/1,8 ett riktigt bra budgetmacro.

50mm-gluggen är ljusstark, raktecknande och snorbillig. Skall finnas i var Nikonägares väska.

Jag tittade i din profil och såg att du har en D90. Kalkylera med bränviddsförlängningen, så ser du att det inte är speciellt användbart för vanlig inomhus (bostads)-fotografering.

Fotograferar du inomhus i bostad bör du titta på 28mm f/2,8. Inte riktigt lika billigt tyvärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar