Annons

Komplettera objektivsamlingen

Produkter
(logga in för att koppla)

N1kko

Medlem
Hej,

Köpte för några månader sedan en Canon 20D och ett 50mm f/1.8 II objektiv, och har nu fotat aktivt sedan dess.
Jag tycker nu att det känns som att jag behöver komplettera med ett nytt objektiv för att inte få samma "komponering" och känsla över mina bilder.

Fotar ganska blandat. Porträtt, landskap, sport m.m. Och det jag främst är ute efter är ett objektiv som tillsamans med mitt 50mm gör så att jag är redo för de flesta äventyr och upplevelser som fotograferingen innebär :)
 
Okej,

Har läst att många säger att dessa är tämligen värdelösa. I alla fall de som kommer med som kit-objektiv till många Canon kameror.

Det är mycket viktigt för mig att objektivet tar skarpa bilder. Sen är det ju givetvis inte ett minus om det är någorlunda ljusstarkt. Men det är alltså en vidvinkel zoom som jag bör satsa på? Kanske finns alternativ till Canons kit-objektiv.
 
för 300-400 är det klart prisvärt, kanske inte nypriset då är det kanske för dyrt.

Men vill du ha riktiga saker, skaffa ett EF 16-35 2.8L
 
Jag kan inte riktigt uttala mig, då jag inte testat något 18-55mm. Men i mina ögon är 50:- på ett objektiv som inte ger mig bra skärpa och användning bortkastade pengar, om du förstår vad jag menar.

EF 16-35 2.8L Ligger nog ett par prisklasser över vad jag hade tänkt mig. 3-4000 begagnat eller nytt hade jag tänkt röra mig på.
 
för dom pengarna tycker ajg du ska titta på ett begagnat EF 17-40 4L, kanske inte så ljusstarkt, men ack vilken skön glugg...
 
Joakim, helt klart intressant!

Diskussionen har förmodligen varit uppe ett antal gånger, men finns det några generella för/nackdelar med att köpa originalobjektiv än att köpa andra så som Sigma och Tamron tex?

Som med allt annat så finns det antagligen anhängare åt båda stallen. De som tycker att original är det enda rätta, och de som tycker att piratobjektiven är de mest prisvärda.

Jag tror mig ha läst nånstans att vissa funktioner inte fungerar om man kör piratobjektiv och liknande?
 
N1kko skrev:
Joakim, helt klart intressant!

Diskussionen har förmodligen varit uppe ett antal gånger, men finns det några generella för/nackdelar med att köpa originalobjektiv än att köpa andra så som Sigma och Tamron tex?

Som med allt annat så finns det antagligen anhängare åt båda stallen. De som tycker att original är det enda rätta, och de som tycker att piratobjektiven är de mest prisvärda.

Jag tror mig ha läst nånstans att vissa funktioner inte fungerar om man kör piratobjektiv och liknande?

Det kan finnas både för- och nackdelar, visst. Priset är ALLTID lägre, får väl ses som fördel. Vissa objektiv är sämre och vissa bättre, både för- och nackdel beroende på situation.

Att vissa funktioner inte fungerar gällde tidigare objektiv, dvs inte de som säljs idag.

Så de som säljs på marknaden nu är kompatibla rakt igenom.

18-50/2.8 är ett bra och billigt allroundobjektiv som jag själv haft.

// Jocke
 
Kalle_B skrev:
för dom pengarna tycker ajg du ska titta på ett begagnat EF 17-40 4L, kanske inte så ljusstarkt, men ack vilken skön glugg...

Oj du blev inte halshuggen när du föreslog ett 17-40 till en 20D.

Tokina's 16-50 har varit på tal länge men när den kommer är väl fortfarande oklart, är dock ett mkt intressant alternativ.
 
Jag föreslår ett Canon EF 70-200 f/4 L USM. Grymt skarpt objektiv och begagnat kan du kanske hitta ett i aktuell prisklass.

//Ulf L.
 
Tackar för alla svar.
Det är väl ganska stor skillnad på ett Canon EF 70-200 f/4 L USM och ett Tamron 17-50/2.8 tex. Två helt olika typer av objektiv.

Vill ju helst inte ha något "mellanlandningsobjektiv", som jag kommer att sälja inom några månader för att köpa ett nytt. Vidvinkel börjar kännas mer och mer intressant, och är nog det jag saknar mest hos mitt 50mm.
 
Vad tror ni om Canon EF 17-40mm F / 4 L USM,
Lite över min budget, men om jag skulle råka springa på ett begagnat?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.