Annons

Komplettera MFF, med flera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Har en olympus om-d e5 tillsammans med 12/2, 20/1,7 och 45/1,8....
Denna kombo funkar till det mesta, dock är den följande fokusen och möjligheten till kort skjärpedjup inte på topp.

Funderar på vad jag ska komplettera med, har en pentax k5 med diverse fasta gluggar, men af är för slö och osäker.

Har bland annat kollat dels på nikon d3 och d7000.

Av alla kameror jag haft genom åren är det nog nikon d300 som jag varit mest nöjd med, kanske skulle satsa på en sån igen??

Har en olympus om-d e5 tillsammans med 12/2, 20/1,7 och 45/1,8....
Denna kombo funkar till det mesta, dock är den följande fokusen och möjligheten till kort skjärpedjup inte på topp.

Funderar på vad jag ska komplettera med, har en pentax k5 med diverse fasta gluggar, men af är för slö och osäker.

En K-3 har ju piggare AF.

Har bland annat kollat dels på nikon d3 och d7000.

Bägge går ju att hitta billigt numera, men jag skulle nog känna att en D700 känsn som ett mer logiskt alternativ till en D7000 än en D3 :)

En D700/D3 har ju dubbla sensorytan jämfört med en D7000, vilket gör det enklare att få lite kortare skärpedjup. Men så länge du fotograferar på iso 1600 eller lägre (och i synnerhet på basiso) så ger sensorn i D7000 bättre bilder.

Av alla kameror jag haft genom åren är det nog nikon d300 som jag varit mest nöjd med, kanske skulle satsa på en sån igen??

Då hellre en D7000 som har en modernare och bättre sensor eller en D7100 som ger ytterligare lite extra upplösning i en lika bra sensor plus att den har en modernare variant av den fina autofokusen som D300 (och D3/D700) har.

Men om du nu har en del Pentax-objektiv känns trots allt en K-3 mest logisk.

Nja, dom jag har är 35/2,4 50/1,8 tamron 90/2,8 och tokina 400/5,6....
Ska jag hålla kvar vid pentax, så lär en normalzoom och telezoom behövas. Därför jag funderar på att byta märke.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto