ANNONS
Annons

Komplettera med nytt kamerahus, men vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

RH85

Aktiv medlem
Hallå.

Ska nämligen fota ett par bröllop + dop detta år och känner att behovet av ett extra kamerahus kan ligga på sin plats nu, men frågan är vilket hus(Canon självklart..)? Har kikat på 40D bland annat , jag har tänkt lägga mig runt 3-6tusen kr för ett begagnat hus..

Har en Canon 7D nu och ett gäng objektiv till de (Canon 70-200mm f2.8 IS, 85mm f1.8, 50mm f1.8, 28mm f2.8 & ett Samyang 8mm f3.5)

H/Richard

Hallå.

Ska nämligen fota ett par bröllop + dop detta år och känner att behovet av ett extra kamerahus kan ligga på sin plats nu, men frågan är vilket hus(Canon självklart..)? Har kikat på 40D bland annat , jag har tänkt lägga mig runt 3-6tusen kr för ett begagnat hus..

Har en Canon 7D nu och ett gäng objektiv till de (Canon 70-200mm f2.8 IS, 85mm f1.8, 50mm f1.8, 28mm f2.8 & ett Samyang 8mm f3.5)

H/Richard

Med dom objektiven borde du ju ha en fullformatare. Om du kan sträcka din budget något kan du nog få en beg 5D för 7000 (kanske 6000 med lite prutande..)

Med dom objektiven borde du ju ha en fullformatare. Om du kan sträcka din budget något kan du nog få en beg 5D för 7000 (kanske 6000 med lite prutande..)
5D är rätt kamera då. 5DII hade varit bättre då reglagen är litet mer lika som på din 7D, men då är det en annan prisklass.

Hur är AF på den gamla modellen av 5D? Man kanske ska kika runt i utbudet av 5Dn ifall de finns nått guldkorn :)

Hur bra sköter sig den gamla 5Dn om man kör med högre ISO (800-2000)?
Autofokusen är inte på långa vägar så bra som 7D. Jämför hellre med 400D i så fall. Men 5DII har inte någon speciellt roligare autofokus den heller. Jag väntar på 5DIII.

Här har du en bild på ISO3200. Standardinställningar och direkt från raw-filen:
http://kameratrollet.se/allt/tagarp.JPG
Vid 3200 på min kamera uppstår bandning om ljuset tryter.

Hur bra sköter sig den gamla 5Dn om man kör med högre ISO (800-2000)?

Om man vill titta på SNR-kurvor (Signal-to-noise/brus) så står sig 5D bra, kanske ett steg bättre än 7D. 5DMkII är snäppet bättre än så. Enligt kurvorna alltså. Men inte bara sensorer utvecklas, det gör även brusbehandling. Jag tycker tex helt ovetenskapligt att ACR CS5 gav ett stegs bättre brusbehandling än ACR CS4 på mina filer från 7D. DPP var bättre än CS4 å andra sidan och sen beror det också på hur mycket omaskad brusbehandling man tycker ett motiv tål. Men slutpoängen är väl att det också beror på hur man väljer sin framkallning.

Ja, gamla 5d är inte snabb, känns gammalmodig, relativt slö af, men ger fortfarande fantastiska bildfiler upp till iso2000. 3200 försöker jag undvika. Känns som nominella iso är 1600 och att 3200 är pressat läge, vilket gör att skillnaden mellan iso 1600 och 3200 är rätt stor.
Kör själv med 5d och 5dmkII på bröllop och det fungerar mycket bra.

Ja, gamla 5d är inte snabb, känns gammalmodig, relativt slö af, men ger fortfarande fantastiska bildfiler upp till iso2000. 3200 försöker jag undvika. Känns som nominella iso är 1600 och att 3200 är pressat läge, vilket gör att skillnaden mellan iso 1600 och 3200 är rätt stor.
Kör själv med 5d och 5dmkII på bröllop och det fungerar mycket bra.
ISO2000 på 5D?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar