Annons

komplettera med en kamera som får plats i handväskan?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicolez

Aktiv medlem
Jag har blivit sugen på att få en spegellös kamera i julklapp. Anledningen är att min kamera, även med sitt minsta objektiv, är för stor för att få ner i handväskan.

Jag oroar mig egentligen för två saker:

1) Bilderna blir så mycket sämre än med min systemkamera att den nya kameran aldrig används
2) Bilderna blir så bra att jag slutar använda min riktiga kamera. Alla bilder blir därmed lite lite sämre.



Julklappen: sony nex 5 n
Riktig kamera: Nikon D700

Min man har bett mig tänka igenom om jag verkligen kommer använda båda kamerorna.
 
...........
Jag oroar mig egentligen för två saker:

1) Bilderna blir så mycket sämre än med min systemkamera att den nya kameran aldrig används
2) Bilderna blir så bra att jag slutar använda min riktiga kamera. Alla bilder blir därmed lite lite sämre.

Julklappen: sony nex 5 n
Riktig kamera: Nikon D700
..........

Du kan oroade dig för att 2 inträffar.

Sen kan jag fråga mig varför du ska ha 2 olika system.
Ett alternativ är Samsung EX1, med f 1,8 på "24mm" och
2,4 på "72mm" behöver man inte skruva upp iso så mycket.
Den är billigare(3000), lättare, har bra kontroller, vridbar skärm och ger
bra bilder. Men med Sonyn kan du skruva upp iso ca ett par steg till.
Men det måste du om du använder standardzoomen.
 
Du kan oroade dig för att 2 inträffar.

Sen kan jag fråga mig varför du ska ha 2 olika system.
Ett alternativ är Samsung EX1, med f 1,8 på "24mm" och
2,4 på "72mm" behöver man inte skruva upp iso så mycket.
Den är billigare(3000), lättare, har bra kontroller, vridbar skärm och ger
bra bilder. Men med Sonyn kan du skruva upp iso ca ett par steg till.
Men det måste du om du använder standardzoomen.

Det är en bra fråga. Två system kan ju innebära en hel del merkostnader, Det innebär också att jag kan köpa en adapter och låna min svärfars gamla Minoltaobjektiv. Tanken att få blåsa liv i dem tilltalar mig.

Efter ett snabbt besök på http://www.dpreview.com/reviews/samsungtl500/page10.asp så kan jag se att samsungkameran enligt mig ligger långt ifrån vad Nex 5n presterar redan vid låga iso-tal. Det prisvärda alternativet är i så fall en Nex 5 som man, om man är snabb, kan köpa med pannkaksobjektiv (16mm, 2.8) för ungefär samma pris som samsung EX1.
 
Det prisvärda alternativet är i så fall en Nex 5 som man, om man är snabb, kan köpa med pannkaksobjektiv (16mm, 2.8) för ungefär samma pris som samsung EX1.
Tänker du dig bara pannkakan kan det funka, men med en normalzoom är ju inte heller Nex speciellt fick/handväskvänlig.
 
Tänker du dig bara pannkakan kan det funka, men med en normalzoom är ju inte heller Nex speciellt fick/handväskvänlig.
Jag tänkte börja med kitobjektivet, jag har en rymlig handväska :)

Jag är lite kluven till pannkaksbjektivet, det är himla smidigt i storlek men jag fkotograferar mest människor och då känns 16*1,6 som lite väl mycket vidvinkel.
 
...
Efter ett snabbt besök på http://www.dpreview.com/reviews/samsungtl500/page10.asp så kan jag se att samsungkameran enligt mig ligger långt ifrån vad Nex 5n presterar redan vid låga iso-tal. Det prisvärda alternativet är i så fall en Nex 5 som man, om man är snabb, kan köpa med pannkaksobjektiv (16mm, 2.8) för ungefär samma pris som samsung EX1.

Jag undrar om det är nåt fel på kameran i DPR testet.
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sam-ex1.shtml

Själv skulle jag köpa NEX5n före gamla 5an och även titta
på NEX7 och Samsung NX200, Samsung har ju en 20/2.
Nackdelen med NEX och NX samt Panasonic 4/3 är ju att dom
saknar skakreducering med intressanta objektiv.
Men är det människor/porträtt du plåtar så vill du väl i alla fall
använda kortare tider.
 
Då man kan köpa NEX5+18-55 för 3000:- och NEX5n+18-55 för nästan det dubbla (5500:) måste man antingen uppskatta en pekskärm väldigt mycket eller vara närmast besatt av väldigt höga ISO på ganska stora förstoringar. Jag ser ingen anledning i mitt fotande att betala så mycket mer för 5n. Är det möjlighet till extern EVF som saknas kan man lika gärna titta på NEX7 istället för 5n då 5n+EVF ligger lite för nära NEX 7 i pris, enl mig - och man får en hel del mer med NEX 7 f u EVF.
 
Jag undrar om det är nåt fel på kameran i DPR testet.
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sam-ex1.shtml

Själv skulle jag köpa NEX5n före gamla 5an och även titta
på NEX7 och Samsung NX200, Samsung har ju en 20/2.
Nackdelen med NEX och NX samt Panasonic 4/3 är ju att dom
saknar skakreducering med intressanta objektiv.
Men är det människor/porträtt du plåtar så vill du väl i alla fall
använda kortare tider.

Finns det något system som ligger i en rimlig prisklass, har tillräcklig bildkvalitet och dessutom skakreduktion i huset?
 
Då man kan köpa NEX5+18-55 för 3000:- och NEX5n+18-55 för nästan det dubbla (5500:) måste man antingen uppskatta en pekskärm väldigt mycket eller vara närmast besatt av väldigt höga ISO på ganska stora förstoringar. Jag ser ingen anledning i mitt fotande att betala så mycket mer för 5n. Är det möjlighet till extern EVF som saknas kan man lika gärna titta på NEX7 istället för 5n då 5n+EVF ligger lite för nära NEX 7 i pris, enl mig - och man får en hel del mer med NEX 7 f u EVF.

Det är en vettig synpunkt. Går det att få tag på.ett mer ljuskänsligt objektiv med autof okus för omkring mellanskillnaden?
 
Jag är i "samma sits" men lite längre fram. Jag har en 5D2 sen länge och skaffade en 5N för några månader sedan. Sen dess ligger 5D2 hemma och 5N följer med i stort sett varje dag.

Kitobjektivet använde jag några dagar tills första adaptern kom på posten. Sen dess ligger det i lådan och nu har jag en uppsättning MF-objektiv av bästa sort. Skulle aldrig köpa 5 ist.f. 5N eftersom jag fokuserar manuellt. Dom som inte gör det förstår inte innebörden av touchskärmen - den trycker man på på den del av bilden man vill förstora (/fokusera på).

5N har också EVF:en. Jag har mixed-feelings inför den än så länge. Den har en fantastisk upplösning men ger några nackdelar vid MF som är svåra att förklara för den som inte använt 5N.

Men ang. din oro för D700 så kan jag säga att iaf jag inte kommer sälja min 5D2. Det finns ett område där FF fullständigt överglänser även en så bra APS-C kamera som NEX 5N. Det är för snabba vidvinklar/kort skärpedjup. Det finns helt enkelt inte till NEX 5N. Självklart kan jag tex sätta på jättelika 35/1.4L, 24/1.4L på NEXen också, men då förlorar man lite av idén med den lilla kameran. Och så får jag APS-C skärpedjup ist.f. FF.

Men i stort sett allt annat kan man göra (nästan) lika bra på NEXen. Utom AF då om man som jag bara använder manuella objektiv... :)

Det är lite som någon så fyndigt skrev en gång, att "FF is pixels travelling first class". Inte ens NEXen rår på det, men det den gör - gör den väldigt bra.
 
Kan NEX 5 an jämföras med samsungs nx11 ?
Funderar också på en som är liten men man vill ju ändå vara nöjd med bilderna.. ska också önska mig en i julklapp och det står mllan dessa två. En liten nackdel med NEX 5an är skärmen som för min del kan kännas onödig att den är vridbar. Men å andra sidan är den mindre än NX11
några tips där?
 
Nja jag tror frågeställaren i denna tråd vill ha ett mindre komplement till en systemkamera. I den meningen är NX 11 något annat. Jag vet inget om den kameran, men kolla du dpreview - dom har nyktra observationer.
 
Är man helt beroende av extrem ISO i ett kompakt format så är det NEX5n/NEX7 (nedskalat till 16mp är brus samma som 5n) eller NX200 som gäller. NX10/11/100 har betydligt sämre ISO prestanda. Och nej, f u 16/2,8 finns inget fast objektiv till NEX för under 3000:- som ger AF (fu om man inte redan äger AF adaptern från Sony A till NEX). Men behövs verkligen ISO 12800 i stora utskrifter? Annars räcker ju NEX 5.
 
Jag är i "samma sits" men lite längre fram. Jag har en 5D2 sen länge och skaffade en 5N för några månader sedan. Sen dess ligger 5D2 hemma och 5N följer med i stort sett varje dag.

Kitobjektivet använde jag några dagar tills första adaptern kom på posten. Sen dess ligger det i lådan och nu har jag en uppsättning MF-objektiv av bästa sort. Skulle aldrig köpa 5 ist.f. 5N eftersom jag fokuserar manuellt. Dom som inte gör det förstår inte innebörden av touchskärmen - den trycker man på på den del av bilden man vill förstora (/fokusera på).

5N har också EVF:en. Jag har mixed-feelings inför den än så länge. Den har en fantastisk upplösning men ger några nackdelar vid MF som är svåra att förklara för den som inte använt 5N.

Men ang. din oro för D700 så kan jag säga att iaf jag inte kommer sälja min 5D2. Det finns ett område där FF fullständigt överglänser även en så bra APS-C kamera som NEX 5N. Det är för snabba vidvinklar/kort skärpedjup. Det finns helt enkelt inte till NEX 5N. Självklart kan jag tex sätta på jättelika 35/1.4L, 24/1.4L på NEXen också, men då förlorar man lite av idén med den lilla kameran. Och så får jag APS-C skärpedjup ist.f. FF.

Men i stort sett allt annat kan man göra (nästan) lika bra på NEXen. Utom AF då om man som jag bara använder manuella objektiv... :)

Det är lite som någon så fyndigt skrev en gång, att "FF is pixels travelling first class". Inte ens NEXen rår på det, men det den gör - gör den väldigt bra.

det låter grymt att kunna förstora en viss del av bilden bara genom att klicka på skärmen, det måste ju underlätta mf enormt.

av ren nyfikenhet, vilka objektiv har du inhandlat?
 
Kan NEX 5 an jämföras med samsungs nx11 ?
Funderar också på en som är liten men man vill ju ändå vara nöjd med bilderna.. ska också önska mig en i julklapp och det står mllan dessa två. En liten nackdel med NEX 5an är skärmen som för min del kan kännas onödig att den är vridbar. Men å andra sidan är den mindre än NX11
några tips där?

Visst är Samsung NX11 en bra kamera och den tog slut
nyligen för 2500:- på Dustin. Fördel Sonyn - skruva upp känsligheten
till säg iso3200 och du får användbara bilder utan stöd
när det börjar skymma ute. Dåligt än så länge med ljusstarka objektiv.
Fördel Samsung - den har sökare som gör att du kan hålla kameran
stadigare och det finns 2 små ljusstarka objektiv, 20/2,8 och 30/2.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.