Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komplettera blixten, Speedlite 320 EX, diffuser mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snapphane

Aktiv medlem
Jag köpte till en blixt (Canon Speedlite 320 EX) för att lättare kunna ta bilder på min lilla dotter. Stor bländare och långa slutartider gick bra tills hon började ränna runt ;-) Trodde inte att en blixt skulle göra sådana underverk för mina bilder, så det var en nyttig läxa.

Tar nu oftast korten genom att studsa ljuset i taket och har även testat mig fram med andra trick när det inte riktigt går att studsa. Läste tipset att fota i 45 graders vinkeln över axeln, vilket ger rätt bra resultat. Även om min 320 bara har 75 och 85 grader.

Nu när man läst på lite börjar jag fundera kring diffuser och allt det där. När man kollat runt finns det t o m hela softboxar man kan sätta på blixten . Så jag tänkte höra vad experterna här tycker är bäst. Diffuser är smidigare, men eftersom jag ändå inte springer runt SÅ mycket kanske en softbox är bättre (priset verkar vara det samma mer eller mindre) . Ser lite löjligt ut, men blir ett bättre komplement när man tar blixten från kameran och sätter på ett stativ. Tänker jag i vart fall.

Tack på förhand!
 
Hade du tänkt att sätta blixten vid sidan av kameran på ett stativ och ta bilder på din lilla dotter som tydligen är som iller?
Jag tror inte på den kombinationen. Har du tur, så kanske hon sitter still en stund och då får du klart mycket bättre blixtbilder om du sätter på en softbox från Lastolite + reflexskärm på skuggsidan men räkna inte med många bilder innan tösen är någon annan stans.

I övrigt är du rätt ute i tankebanorna. Kan du slå sönder ljuset något så blir porträttbilderna lite mjukare. Dock så är din blixt "klen" så ha inte för stora förväntningar med långa avstånd till din modell.

Ett alternativ är att dra upp ISO:t, sätt tiden runt 1/30 och använd blixten. Då samlar du in mycket mer av omgivande ljus och det är inte lika uppenbart att du använder blixt. Finjustera blixteffekten med blixtkompensationsvredet.

T.ex
Lastolite Softbox Ezybox Speed-Lite 22x22cm
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11140299/lastolite-softbox-ezybox-speed-lite-22x22cm
 
När man rör sig har man såklart blixten monterad på huset och då tänkte jag att diffuser/omnibouncer är väl "det bästa" för att mjuka upp ljuset. Men sen såg jag de softboxar som den du länkade. Och då tänkte jag att för mig som mest provar mig fram med lite begränsad budget, så blir det lite som att slå 2 flugor i en smäll. Jag kan ha den monterad på kameran/huset och krypa runt på golvet med henne. Eller så sätter jag blixten på stativ och kan ta "vanliga" porträtt med "studioljus".

Sen kanske jag är lite ute och cyklar i den logiken, men det är därför man frågar! :D
 
Just Lastolites boxar kommer inte att fungera att ha monterade ihop med kamerahuset. Passar enbart på så att säga fristående blixt. Däremot Falcon Eyes har ett kit som du kan kika på. Kittet innehåller en liten beautydish, softbox, snoot, raster och något mer. Nu hittar jag tyvärr inte det kittet som jag tänker på men det kanske finns någon annan på forumet som vet vad jag menar. När jag köpte det, så kostade själva kittet ca 1 300.- och ca 150.- för en adapter till din kamerablixt. Dock så tyckte inte jag att jag märkte särskilt stor skillnad med dessa små ljusformarna v.s. att använda omnibouncen (den lilla vita plastkåpan för svindyra pengar)
 
Fast deras Speedlite 22x22 gör det :) Därav frågan, ska man lägga de extra 100-lapparna på den eller köra med en "dyr plastbit" istället. Testerna jag läst nu låter lovande, men kul att höra av från någon här som kan jämföra och ge feedback.
 
Jag antar att du vill få mjuka skuggor genom att skapa en större ljuskälla? Det gör du enklast, billigast och smidigast genom att studsa blixljuset i väggar och/eller tak, eller vad som nu finns att studsa mot.

En omnibouncer (den dyra lilla plastbiten) gör inte blixten som sådan till en större ljuskälla. Den gör att ljuset sprids överallt så att det studsar mot allting som finns runtomkring. Men det blir ingen jättestor skillnad om man ändå kan vrida/vinkla blixten.

En diffusor/softbox gör att ljuset från blixten passerar via en större yta än blixthuvudet, men med dessa typer av relativt små ytor så blir det ändå ingen jättestor yta. Studs i vägg/tak ger en relativt sett större yta. Men en softbox kan ge bättre kontroll över ljuset, d.v.s. det kan bli lättare att kontrollera ljusets riktning och spridning.

Men om man vill ha mjuka skuggor och samtidigt vara rörlig, så är nog vanlig studs i vägg/tak det enklaste alternativet.
 
Jag är i liknande situation som du när jag fotar mina två rörliga barn. Jag har för närvarande bara en xz-1, så jag är beroende av blixt vid inomhusfotografering. Jag har löst det genom att köpa en manuell yongnuo blixt, halvgenomskinligt vitt paraply och en hållare mellan dessa på ebay. Jag har satt ett handtag på blixtanordningen så att jag kan hålla den uppåt ena hållet med en hand och så har jag kameran i andra handen. Man blir väldigt rörlig med denna uppsättning och kommer man bara ihåg att ändra blixtstyrkan när avståndet ändras så blir det riktigt skapliga bilder. När jag vill lätta upp skuggorna på andra sidan så använder jag pop-up blixten också med en hemmagjord diffuser/bouncer.
 
Tror nästan att det blir softboxen när man läst runt. Vill främst ha något som ger bra resultat när jag inte kan studsa ljuset och då lutar det helt klart över till softboxens fördel.

Så för att gå lite off topic, var handlar man "bäst"? Lutar väl mot Cyberphoto, som jag tror är billigast med. Men bättre förslag är välkomna. Och hojta även till om ni har något att invända mot Ezybox Speedlite :)
 
Tror nästan att det blir softboxen när man läst runt. Vill främst ha något som ger bra resultat när jag inte kan studsa ljuset och då lutar det helt klart över till softboxens fördel.

Så för att gå lite off topic, var handlar man "bäst"? Lutar väl mot Cyberphoto, som jag tror är billigast med. Men bättre förslag är välkomna. Och hojta även till om ni har något att invända mot Ezybox Speedlite :)
Om du är intresserad av att fota rörligt barn, så strunta i stativet. Se till att hela utrustningen är handhållen. Min variant är en möjlighet och det går kanske också med den softbox du har tänkt köpa, ifall du kör med radiosändare. Jag kör för närvarande med optisk utlösning, men softboxen skärmar nog av blixten för mycket för att det ska gå.
 
Som sagt, det fina i kråksången med Ezybox Speedlite är att den och blixten båda kan sitta monterade på huset. Att den sen går att köra off camera blir bara en bonus :)
 
Den verkar ju smidig, så prova den. Men glöm inte att leka med ett snett infallande blixtljus. Det kan skänka en känsla åt anletsdragen som många uppskattar.

Var dock medveten om att en större softbox och möjligtvis även ett paraply, ger mjukare skuggor, eftersom du då får en större vinkelspridning på ljuset.

P.S. Det är inte helt utan anledning som jag har lyckats börja med att etablera mitt nya artistnamn: "Paraplymannen". D.S.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.