ANNONS
Annons

Komplement till 5D mk2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att ta med min kamera på en längre kall/blöt resa i vinter. Jag är lite orolig för att min 5d II inte ska klara av det så jag har sneglat på ett komplement. Har kollat på 1d mk2N. Kommer jag att bli besviken på bildfilerna jämfört med min 5d? Hur pass bra är vädertätningen. Hur är AF jämfört med ex 1D mk 3? Jag kommer att fota dagtid så jag är inte orolig för ISO prestanda.

Är det något speciellt som man ska se upp med på dessa kameror när man handlar beggat?

jag har utsatt 5D Mark II för väldigt stora mängder regn i sommar (och tidigare) och det gick bra för mig. Kompisen fick lite kondens i sin. Men efter att ha torkat inomhus var den ok.

Det finns nog en gräns för hur mycket kameran klarar och vi var nog nära efter flera timmar i ösregn flera dagar i rad.

Jag tycker att det är trist om inte kameran får följa med på semestern. Det är ju då man ska ha glädje av sin investering. Mitt råd är att se över din försäkring istället för att köpa en 1D Mark II. Jag har 1000 kronor i självrisk och får ut vad det kostar att köpa en ny kamera om inte kamera är äldre än 3 år. 5 år för objektiv.

Jag är försäkrad via Gefvert som säljer till Fotosidan-medlemmar, medlemmar i Journalistförbundet mm.

Snygga bildfiler

Jag hade tänkt att ta med min kamera på en längre kall/blöt resa i vinter. Jag är lite orolig för att min 5d II inte ska klara av det så jag har sneglat på ett komplement. Har kollat på 1d mk2N. Kommer jag att bli besviken på bildfilerna jämfört med min 5d? Hur pass bra är vädertätningen. Hur är AF jämfört med ex 1D mk 3? Jag kommer att fota dagtid så jag är inte orolig för ISO prestanda.

Är det något speciellt som man ska se upp med på dessa kameror när man handlar beggat?

Tittar du på bildfilerna utan att croppa en massa kommer du förmodligen att tycka att de är väldigt snygga och skarpa jämfört med din 5:a. Oftast blir det lite mycket gult i gröna toner så att man behöver justera detta efteråt (ctrl U och välj gult och ändra färgtonen ca 3-4 snäpp åt höger i PS) för att få t.ex. grönska (kanske inte aktuellt på vintern) att se grönare ut. Vädertätning är bra och svaga länken är förstås om objektiven har o-ringstätning. Batteriet suger, framförallt i kyla. Ett fulladdat batteripack kan indikera tomt efter några timmar i -10 grader. Värmer man upp det så går det att använda igen ett tag. Se till att skaffa extrabatterier är nog mitt råd till vinterfotografen. AF är fullständigt överlägsen den du har i din 5:a.

Senast ändrad:
Komplement

jag har utsatt 5D Mark II för väldigt stora mängder regn i sommar (och tidigare) och det gick bra för mig. Kompisen fick lite kondens i sin. Men efter att ha torkat inomhus var den ok.

Det finns nog en gräns för hur mycket kameran klarar och vi var nog nära efter flera timmar i ösregn flera dagar i rad.

Jag tycker att det är trist om inte kameran får följa med på semestern. Det är ju då man ska ha glädje av sin investering. Mitt råd är att se över din försäkring istället för att köpa en 1D Mark II. Jag har 1000 kronor i självrisk och får ut vad det kostar att köpa en ny kamera om inte kamera är äldre än 3 år. 5 år för objektiv.

Jag är försäkrad via Gefvert som säljer till Fotosidan-medlemmar, medlemmar i Journalistförbundet mm.

Han skulle ju ut på resa och ville ha komplement! Hur i hela friden kan en försäkring hjälpa när man står utan kamera helt plötsligt. Givetvis ska han ha med sig (minst) 2 kamerahus. Och en 1DmkIIn är nog det tåligaste han kan få för de pengarna. Sedan kan man ju kolla upp sina försäkringar också givetvis.

Senast ändrad:
Han skulle ju ut på resa och ville ha komplement! Hur i hela friden kan en försäkring hjälpa när man står utan kamera helt plötsligt.

Jag menar att det är värt att ta risken att använda 5D2 inom vettiga gränser.

När 5D2 inte klarar regnet så vräker det ner rätt häftigt och då kanske man lika väl kan låta bli att fota. Det blir ändå rätt blött på frontlinsen.

Att släpa på två hus kanske är i mesta laget. Och att bara plåta med 1D Mark II är rätt trist.

Håller med!

Jag håller med! Men jag menar att det är självklart att ha med backuphus på resor. 2 Hus på resor är väl ändå inte att ta i.

Jag håller med! Men jag menar att det är självklart att ha med backuphus på resor. 2 Hus på resor är väl ändå inte att ta i.
Jo det tycker jag, om inte särskilda skäl finns. I nödfall får man väl köpa en kamera. Ofta har butikerna beg. hus hyfsat billigt.
Jag tar helst med min 5D2 (förstås) men för vissa resor får min NEX-5 duga.

Tusen tack för svaren. Ni är fantastiska. Jag har tillgång till 2 st 5d II, men vågar inte riktigt ha dem i snöblandat regn och liknande. Även om det kanske inte är fotoväder då och kameran ligger i väskan så har regn en förmåga att ta sig in överallt. Speciellt om man bor i tält och inte kan värma upp grejerna efter dagens slut.

Fröderberg; "köper" gefvert att man använt grejerna i regn och ersätter de fuktskadade kameror?
Varför tycker du det är trist att fota med 1D mk2N?

Butiker i vildmarken

Jo det tycker jag, om inte särskilda skäl finns. I nödfall får man väl köpa en kamera. Ofta har butikerna beg. hus hyfsat billigt.
Jag tar helst med min 5D2 (förstås) men för vissa resor får min NEX-5 duga.

Tror nog inte det finns välsorterade fotobutiker på ställen där man tältar på vintern för att ha någonstans att bo;)

Fröderberg; "köper" gefvert att man använt grejerna i regn och ersätter de fuktskadade kameror?

Du får kolla närmare på deras aktsamhetskrav. Jag har en försäkring för yrkesfotografer via dem med yrkesanpassade aktsamhetskrav. Jag tror att deras Fotosidan-försäkring är rätt lik.

"Plötslig oförutsägbar händelse" är termen som alla försäkringsbolag använder. Råkar du tappa kameran i sjön eller du överraskas av ett regnväder så uppfyller du de kraven. Sen gäller det att försäkringen täcker den typen av prylar till det värdet. hemförsäkringar drar ofta ner ersättningvärdet på prylarna efter kort tid.

"Drulleförsäkringar" och speciella kameraförsäkringar (som i det här fallet) är ofta mer generösa. Det är ju därför de finns.

Varför tycker du det är trist att fota med 1D mk2N?
jag tycker alltid det är tråkigt att gå ner i bildkvalitet. Men visst håller mina 1D Mark II-filer bra än idag upp till ISO 800. Sensorn till 1D Mark IIN skars från samma wafer (sensorkaka) som sensorn till 5D, så egenskaperna är lika fina. Sensorn är bara lite mindre.

Vad tycker du är "lägsta nivå" för att få upp i vädertätning och mer solid kamera? mk3?

1D Mark II för mig. Bildfilerna från fungerar i de flesta sammanhang. Det är dock ett stort utropstecken för batterierna. Men det finns piratbatterier som inte är så dyra.

1D Mark III är naturligtvis bättre, men också dyrare. Den ger cirka 1 stegs bättre ISO-egenskaper, har mycket modernare batteri med lång hållbarhet och stor skärm.

Hela ekvationen går ihop kan bara du avgöra. Jag kan tycka att 1D Mark III är lite dyr för att bara ha som backup utifall att, men det är ju inte min plånbok.

Ett alternativ är en billig 5D som ger bättre bildkvalitet än båda ovanstående. Den kan du riskera i tuffa lägen. Jag själv en sådan som tredjekamera och den har fått mycket vatten på sig. Se själv:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/911387.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/911381.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1349188.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1349203.htm

Och i somras fick min 5D utstå regn i cirka 2 timmar i sträck. Gick bra.

Vill bara påminna om att man kan ju köpa en 1D Mk II som backup och fota lite med den på semestern. Gillar man den behåller man den, annars säljer man den bara när man kommer hem till samma pris (i princip).

Väldigt bra tips dom två sista. Skulle jag behöva gå upp till en mk3 så skulle jag förstås få använda den mer:). Det är ju inte fel att ha två hus på konserter och liknande.

Men blir nog att jag testar en beg mk2 som jag sedan säljer direkt om det inte är något för mig

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar