Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompisar på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det kanske inte hämmar själva plåtandet men definitvt viljan att ladda upp fler bilder och viljan att kommentera bilder bland de som så tydligt markerat sina "klubbar för inbördes beundran".

"Klubbar" och inbördes beundaran?
Jag kan bara tala för mig själv men jag står för att jag ofta återkommer till samma persons bilder p g a att jag gillar fotografens stil. Vissa har ju en rätt personlig stil på sina bilder som är värd att beundra, är det fel? Personligen känner jag endast en person på fotosidan och jag beundrar hans bilder mycket men i det fallet avstår jag från att sätta betyg om jag ens kommenterar dem. Många gånger skriver jag inte någon kommentar alls i det fallet eftersom jag lika gärna kan kommentera hans bilder muntligt. Om de där "klubbarna" finns tycker jag knappast det är något att vara avundsjuk på. Varför bry sig? Varför inte bara kommentera de bilder man känner för oavsett vem som tagit dem och strunta i resten?
Mvh Lotta

Håller helt med Lotta, skulle det vara fel att gilla vissa fotografers bilder mer och ge kommentarer till det som är värt en kommentar.?
Dessutom kan det ju uppstår ett ibland ömsesidigt förtroende mellan en del deltagare även om dom aldrig har träffats, inte heller fel..

mvh/gunte..

Min personliga hållning i frågan är att jag lovar att lyssna på de som klagar över fenomenet "klubb för inbördes beundran" då de presenterar konkreta exempel på sådant.

Med snart 40 000 bilder och nästan 10 000 medlemmar är det en omöjlig uppgift att överblicka och få tid att kommentera eller se alla bilder. Jag följer gärna vissa fotografer, för att jag gillar deras stil. Men känner ingen annat än genom bilderna. Och jag gillar nya, fräscha idéer från vem-det-nu-vara-månde. Kan man bli "kompisar" på fotosidan är det väl bara roligt. Bättre än att vara ovänner på fotosidan tycker jag.

Äh!
Jag känner ingen personligen här, jag säger vad jag tycker, dunkar ingen i ryggen. Men det finns säkert rätt måmga jag skulle trivas med IRL oxå.

Håller med LeadHead; visa exempel på att det finns tendenser att vara en klubb för inbördes beundran. Min erfarenhet från Fotosidan är att de som påstår att så är fallet har fått dålig kritik på sina bilder, och fixar inte det, hur konstruktiv kritiken än har varit.

Och att "öppna ögonen och bläddra bland medlemmarna" tänker jag inte göra. Det är du som påstår att Fotosidan är en klubb för inbördes beundran. Då är det säkert så för dig, men eftersom det är ditt påstående får du länka till dessa medlemmar själv. Jag orkar inte.

Bevisbördan ligger hos åklagaren;-)

Ett par gånger har jag fått känslan av att det finns gäng som "håller ihop" och anser sig vara förmer än andra. Vet ni vad jag gör då? Jo, jag skiter i det, eftersom att det bara är dom själva som förlorar på det.

Det låter dock som du har upplevt att de stör andra. Jag skulle uppskatta om du utvecklade ditt resonemang lite. Det vore mycket intressant.

ace skrev:
Ett par gånger har jag fått känslan av att det finns gäng som "håller ihop" och anser sig vara förmer än andra. Vet ni vad jag gör då? Jo, jag skiter i det, eftersom att det bara är dom själva som förlorar på det.
Jag besöker Fotosidan säkert 10-15 gånger om dagen sedan Augusti -01 och ser fasiken inget sånt.
Kan nån länka, tala om, peka på eller visa var, när, hur?

Calle S skrev:
Jag besöker Fotosidan säkert 10-15 gånger om dagen sedan Augusti -01 och ser fasiken inget sånt.
Kan nån länka, tala om, peka på eller visa var, när, hur?

Det handlar nog om att vara känslig för såna här saker. Jag har alltid varit lite "annorlunda" och har lätt för att känna mig utanför. Därför känner jag väl av såna tendenser mer än någon som kanske aldrig varit mobbad eller utanför.

Jag vill inte peka ut någon eller några. Det är också svårt att ge konkreta exempel... Men ett kan vara att endel medlemmar blir skyddade av andra, dv.s. om dom får en negativ kommentar så kommer någon vän in och "trashar" den negativa kommentaren.

Åsa har rätt när hon använder "magen”. Det FINNS kluster av medlemmar som håller ihop. Detta gör dock inte FS till klubben för inbördes beundran. Bara för att jag består av celler så är jag inte en cell. Även fast vissa tycker att jag är en amöba;).
Självklart är det även så att jag återkommer till fotografer vars bilder jag gillar och visst känner jag andra medlemmar. Det första behöver inte innebära att "relationen" är ömsesidig. Den senare avhjälper jag genom att kommentera vänners bilder med mail, ICQ, telefon e t c. Ja ibland ungås vi faktiskt IRL också.
Att det sedan finns "klubbar" är väl, precis som Åsa säger, bara att skita i. Effekten är väl ändå av typen "Kejsarens nya kläder".

ace skrev:

Det handlar nog om att vara känslig för såna här saker. Jag har alltid varit lite "annorlunda" och har lätt för att känna mig utanför. Därför känner jag väl av såna tendenser mer än någon som kanske aldrig varit mobbad eller utanför.

Där tror jag du har helt rätt Åsa. Alla är vi olika känsliga och reagerar olika på saker och ting. Jag tycker ditt resonemang låter sunt rakt igenom.
Mvh Lotta

Jag säger vad jag tycker och då oftast om jag har något positivtatt säga. Det finns så mycket bilder som ej är värda att kommentera därför säger jag inget.
Dessutom känner jag bara en här och den personen har inga bilder att haussa upp heller.

mvh
Patrik

Fotosidan har väldigt mycket medlemmar - drygt 9000 tror jag. Att det i en sådan stor community bildas mindre gruppar av folk som "finner varandra" - ensidigt eller ömsisidigt - är naturligt och inget fel.

Jag har en samling fotografer som jag ofta besöker för att se vad de gjort för bilder på sistonde. Orsaken är att jag någon gång i tiden fått upp ögonen för deras bilder. Nya fotografer att "hålla koll på" upptäcker jag ständigt.

På motsvarande sätt har jag upptäckt att det inte är 9000 olika fotografer som kommenterar mina bilder. Tyvärr ;)

Någon tendens till att vissa fotografer skulle "försvara" varandras bilder har jag inte sett något av. Jag kan dock inte säga att det inte förekommer. Men om det förekommer - är det ett problem?

Senast ändrad:
Tja, riktiga vänner säger sin ärliga åsikt och stryker inte medhårs. Jag känner en på den här sidan och vi brukar diskutera varandras bilder IRL. Vi är båda övertygade om att ingen av oss blir bättre av att vi berömmer varandra i onödan. Vill jag ha ett överflöd av beröm visar jag bilderna för morsan och farsan.

Sedan är det väl så att internt på sidan återkommer man till fotografer man gillar. Men även där är det viktigt att man rosar det som rosas skall och risar det som risas skall. Vilket jag tror och också sker. Dock brukar det väl bli så att de bilder som risas för mycket tas bort.

Känner inte att det är så mycket av detta på fotosidan med undantag för några väldigt uppenbara exempel där superlativen står som spön i backen. Jag upplever det som ett större problem att bilderna bedöms efter motivgenre. Ni vet de där berömda diskusionerna om kattbilder, solnedgångar...

Mvh
Maverick

arleklint skrev:
...Jag kan dock inte säga att det inte förekommer. Men om det förekommer - är det ett problem?

Det förekommer MEN det är inget problem. Det är värre när drev går och "klubbar" kommunicerar med varandra under tredje parts bilder.

Självklart har man vissa favoriter på sidan. Men inbördes beundran kan jag inte säga att jag märker.

Jag har fotofavoriter, chattfavoriter, diskusionsfavoriter. Det är som Arleklint säger, inte ett dugg konstigt.

Men framförallt tittar jag på foton. Vilka foton gillar jag? Om jag gillar ett foto så bryr jag mig inte om vem som tagit det.

Jag har vissa fotografer som jag ständigt tittar in till. Fotograffavoriter blir de som man kan både risa och rosa. De jag har en så pass bra dialog med att jag kan såga en bild ena gången och rosa en annan nästa gång. Där jag kan vara totalt ohämmad i min ärlighet.
De fotografer som tar det bäst är de som ständigt får stämpeln "de som klappas medhårs". Konstigt egentligen.

Jag är väldigt annorlunda, har varit mobbad och är väldigt känslig för andra människors känslor. Så hur förklarar man det?

Jag har just via epost blivit anklagad både för att vara en som klappas på ryggen och för att ha favoriter som jag klappar på ryggen. Jag hänger inte ut någon här med namn men tycker det är fegt att inte använda forumet i stället för epost i det här fallet. Sedan hänvisar jag till mitt första inlägg här. Ja, jag har vissa fotografer jag återkommer till, är det fel?? Däremot klappar jag dem inte på ryggen utan skriver vad jag tycker. Jag vet inte heller vem som "klappar mig på ryggen", har faktiskt aldrig haft den känslan. Jag får både ris och ros och har råkat ut för vad jag tror är hämndkommentarer och även för arga email trots att jag försöker vara konstruktiv och motivera kritik när jag ger det.. Är vi fler här som fått sådana här mail nu?

Favoritfotografer:

Paal Audestad
Louise Karstendotter
Erik Wåhlström
mfl.

Sunda ord:

Jim Heikkinen
Ewfa Norrwi

Neutral:

Calle Slättengren

etc

etc