Annons

Kompensera starkt ljusmätarbatteri

Produkter
(logga in för att koppla)

rindler

Aktiv medlem
Har problem med en lånad Leicaflex. Batteriet till ljusmätaren är på 1,5 volt - det ska vara 1,35. Bilderna blir underexponerade om man följer ljusmätarens "utslag". Därför undrar jag om det finns någon generell kompensering man kan göra?

Jag vet att det finns ersättningsbatteri att köpa:
http://www.lpfoto.se/swe/butiken/msweb/Object.asp?inObjKey=k6487276&inCatId=k646402

Men varje sparad krona, är en sparad krona :)

Bilagor

• ljusmatare.gif
    ljusmatare.gif
    11.2 KB · Visningar: 221
Jag såg att du hade en vanlig Pentax-systemare också så vad du kan göra är ju att mäta med den och Flexen mot samma yta (tex. ljusbord eller något annat jämt belyst) ställ in identiska bländare och slutartider på kamerorna, vrid på ISO/ASA inställningen tills du får samma exponering. Nu vet du hur mycket du behöver justera uisot för att få korrekt exponering. Lycka till!
Mvh Erik Å

Öka på ljusinsläppet 2/3dels steg så blir det bra. Jag gjorde så på min gammla OM1 (olympus) men det borde väl funka ungefär med samma värde på en Leica.

Men 1.5v batterierna är fräscha eller? Men visst kan det stämma att den slår fel på 2 steg även om det borde resultera i ganska mörka dior. Ta en sisådär 10 testrutor eller nåt och anteckna dina inställningar så kan du se vilken inställning du själv vill ha..Om du vill ha det vetenskapligt dvs. annars går det nog bra med 2 steg.

De är från i maj. Har inte använt kameran så mycket så batterierna borde vara fräscha.

Tackar, tackar för hjälpen.

Batteri till Leicaflex

Hej!

Jag har också en leicaflex. Nytillverkade duracellbatterier till den har jag köpt i Polen för 12 kr/st så sent som i somras. Även i London kan man få tag på dem, om man frågar snällt i vissa fotoaffärer. När de är slut får man dock vara noga med var man lägger dem.

Mvh,

Tobias Magnesjö.

Senast ändrad:
Den som letar lite på nätet kan hitta en massa
information om dylika problem.

De gamla (miljöfarliga) kvicksilver cellerna som ger 1,35 volt är svåra att ersätta.
Det har inte bara med spänning att göra utan även
hur spänningen varierar vid urladdning.

Jag har flera gamla kameror som vill ha
dessa batterier.

Att kompensera med iso (ASA står det nog på de flesta kameror från den tiden) fungerar inte alla
gånger. Jag har en som i och för sig mäter rätt
när ljuset är som det var när jag kalibrerade in
den,men som gör fel när det är mycket ljust.
Jag misstänker att det finns något ickelinjärt någonstans.

Till den kameran använder jag hörapparat batterier
zink/luft som egentligen bara har nackdelen att de tar slut ganska fort, oberoende av i fall man belastar dem.
De är dock billiga.

En annan vill ha 4 seriekopplade (5,4 V)
men den funkar jättebra med ett 6volts batteri
(instruktionsboken sa också att spänningen kunde variera)
Den kameran har förmodligen en egen spännings stabilisator som ser till att det blir rätt spänning,medans den första verkligen förlitar sig på att den får exakt 1,35V

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar