Annons

Kompatibilitet - Sony & Konica Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

Swatcher

Medlem
Hej,
Min Dynax 7D har lagt ner och är för tillfället hos Zieger i Linköping. Behöver skickas till Tyskland för att lagas till det fascila priset av 2600 kr :S. Och det kanske inte stoppar med det... Zieger kan inte svara på det eftersom de inte har någon tekniker i Linköping som kunnat undersöka kameran.
Funderar på hur jag ska göra... Är det värt att reparera kameran eller ska jag satsa på att köpa en ny?

Det bästa hade i så fall varit om jag kunde köpa en kamera som är kompatibel med mina Minolta och Konica Minolta objektiv. (Det var bl.a. av den anledningen jag gick från en analog Minolta till en digital Konica Minolta.)

Någon som vet om mina objektiv skulle funka ihop med en Sony?
Om de är komatibla, är det då värt att använda sina gamla objektiv eller ska jag gräva djupt i plånboken och köpa en helt ny utrustning?

Hur skulle ni gjort?

Jag trivs med min 7D även om den är lite långsam ibland.
Vet inte hur jag ska göra...
Hjälp!

Misstänker...

...(efter att ha surfat runt i forumet) att det är både Black Frame och en trasig slutare som drabbat kameran.
Den började krångla och gav mig svarta bilder lite då och då. Stängde av och satte på kameran igen, tömde minneskortet och formaterade det, och så var allt som vanligt igen. Men så en dag ville den inte ens ta svarta bilder. Den reagerade liksom inte. Skyllde på batteriet (som fått kortare och kortare hållbarhet med åren) och köpte då ett nytt. Funkade inte ändå...
Så det blev till att skicka in den.

Har två AF-gluggar; en normalzoom och ett tele. Hade varit prima om jag slapp köpa en helt ny utrustning. Fast ännu mer prima om det går att laga kameran. Att köpa en likadan begagnad känns som att be om att råka ut för samma fel fast med tidsfördröjning ;)

...(efter att ha surfat runt i forumet) att det är både Black Frame och en trasig slutare som drabbat kameran.
Den började krångla och gav mig svarta bilder lite då och då. Stängde av och satte på kameran igen, tömde minneskortet och formaterade det, och så var allt som vanligt igen. Men så en dag ville den inte ens ta svarta bilder. Den reagerade liksom inte. Skyllde på batteriet (som fått kortare och kortare hållbarhet med åren) och köpte då ett nytt. Funkade inte ändå...
Så det blev till att skicka in den.

Har två AF-gluggar; en normalzoom och ett tele. Hade varit prima om jag slapp köpa en helt ny utrustning. Fast ännu mer prima om det går att laga kameran. Att köpa en likadan begagnad känns som att be om att råka ut för samma fel fast med tidsfördröjning ;)

På dyxum.com finns det en del om black frame. Om jag minns rätt så är det en åtgärd som åtgärdas av leverantören (gratis), samt att när de gör de tar de även AS/Slutaren samtidigt utan extra kostnad. Värt att kolla upp i alla fall.

På dyxum.com finns det en del om black frame. Om jag minns rätt så är det en åtgärd som åtgärdas av leverantören (gratis), samt att när de gör de tar de även AS/Slutaren samtidigt utan extra kostnad. Värt att kolla upp i alla fall.

Black frame åtgärdas gratis, fast skickas till Tyskland. Men antishake, om det skulle vara den som krånglar, kan man inte förväntas få lagad gratis samtidigt, enligt Zieger. Sände själv en förhoppningsfull förfrågan om det häromdagen, men de menade att reservdelen är för dyr och att det skulle gå på 2500 i Tyskland.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto