Annons

Kompaktkameror med live view?

Produkter
(logga in för att koppla)

NEX5

Avslutat medlemskap
Jag har en, kanske dum, fråga... Jag undrar om det finns kompaktkameror med live view? Om det inte finns, är det någon speciell orsak till det eller är det bara något nytt? Finns det kanske någon motsvarighet till live view på kompaktkameror? Tänker då många vill beskära bilden direkt i kameran och såvida man inte vill försämra kvalitén är digital zoom inget alternativ.

http://www.prisjakt.nu/question.php?qid=490

Om det som står är korrekt fakta och jag inte misstolkar så har alla kompaktkameror det som kallas live view på systemkameror? Däremot fungerar det på olika sätt från modell till modell. Hur vet man vilka som kan nyttjas för skära bilden/zooma in osv. istället användas för digital zoom?

Alla kompakter numera har en bildskärm som visar bilden på sensorn, och det framgår av specifikationen om de har optisk zoom. De som zoomar digitalt utöver den optiska zoomen har en indikator på skärmen som visar området för optisk zoom, och zoomningen brukar stoppa en liten stund just där det växlar till digitalt.

Jag har en, kanske dum, fråga... Jag undrar om det finns kompaktkameror med live view? Om det inte finns, är det någon speciell orsak till det eller är det bara något nytt? Finns det kanske någon motsvarighet till live view på kompaktkameror? Tänker då många vill beskära bilden direkt i kameran och såvida man inte vill försämra kvalitén är digital zoom inget alternativ.

Det är något som du missat tror jag.

Live view, som det används i systemkameror, är precis det som "alltid" funnits i kompaktkameror, dvs att skärmen används som sökare i stället för en genomsiktssökare ("titthålet" upptill på kameran).

Detta har ingenting med beskärning av bilden att göra. Beskärning kan man göra efteråt i en del kameror. "Digital zoom" är ju i och för sig en beskärning vid fototillfället, om det är det du menar.

Detta har ingenting med beskärning av bilden att göra. Beskärning kan man göra efteråt i en del kameror. "Digital zoom" är ju i och för sig en beskärning vid fototillfället, om det är det du menar.

Det är beskärning vid fototillfället direkt i kameran som jag syftar på. Finns det någon annan funktion än digital zoom som kan göra det (som inte försämrar bildkvalitén)?

All slags beskärning (inkl digital zoom som är just beskärning) försämrar bildkvaliten. Så nej, nån annan fuktion finns inte. :)

Eller också kan man skaffa en med mer optisk zoom och då zooma in mer, med bibehållen kvalitét..

Eller också kan man skaffa en med mer optisk zoom och då zooma in mer, med bibehållen kvalitét..

Absolut! Själv har jag inget behov av digital zoom. Jag mailade bara med Canon och frågade varför man har digital zoom på kompakta långzoomare, alltså kameror som kan zooma optiskt 10 gånger eller mer. Fick svaret att vissa folk vill kunna beskära bilden direkt i kameran vilket är anledningen till att digital zoom finns.

Jag kan se ett syfte för det i kompaktkameror som inte har mycket optiskt zoom eller mobilkameror, men jag har fortfarande svårt att förstå varför man skulle nyttja en sådan funktion med en kamera som redan zoomar 10 gånger optiskt.

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar