Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkameraråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!
Dags att komplettera systemkameran med en kompakt och behöver lite råd...

Har funderat på följande:
Ricoh CX1
Canon Ixus 110 IS
Panasonic Lumix DMC-FX150 (ser att det även kommer en 550 eller kanske FS25 kan vara ett alternativ)
Fujifilm FinePix F200 EXR

Vill ha hyfsat vidvinkligt (som mest motsv i småbild 30 mm), 4 - 8 ggr zoom, budget är inget problem men det ska vara en smidig kamera annars hade det blivit Canon G10. Bryr mig inte om pixelhysterin...
Kan någon guida mig?
Hörde på ett håll att Ricoh skulle ha kvalitetsproblem, kan någon dementera eller bekräfta?

Tacksam för svar!
Svante
 
Jag kan varmt rekommendera Ricoh GR Digital II. Inte märkt av några kvalitetsproblem på min ständiga följeslagare och arbetshäst.
Zoomar gör man f.ö. med fötterna
 
Låter bra att du inte stött på några kvalitetsproblem med din Ricoh, jag blev lite förvånad över den synpunkten eftersom jag uppfattat Ricoh som kvalitetskameror men det kanske är någon annan som tycker annat.

Jo zooma går bra med fötterna ibland men det är värre om man står i eiffeltornet, på en båt eller ja jag kan tänka mig många tillfällen när det kan vara lite svårt att zooma med fötterna.
;-)

Svante
 
Låter bra att du inte stött på några kvalitetsproblem med din Ricoh, jag blev lite förvånad över den synpunkten eftersom jag uppfattat Ricoh som kvalitetskameror men det kanske är någon annan som tycker annat.

Jo zooma går bra med fötterna ibland men det är värre om man står i eiffeltornet, på en båt eller ja jag kan tänka mig många tillfällen när det kan vara lite svårt att zooma med fötterna.
;-)

Svante

Kompakter är alltid en kompromiss. Jag dammsög marknaden efter en bra kompakt. Kravet var att den skulle vara bra optiskt, kompakt och ha raw.
Jag fann inga andra vettiga alternativ än GR Digital II. Den är verkligen genomtänkt med viktig programmerbar meny från tumhjulet, där jag lagt in val för iso, wb och blixtstyrka.
Det finns digital zoom, men det är vad det är som bekant.

Nackdelar finns. Ingen Svensk manual, Ingen Svensk meny och det allra värsta... Hutlösa priser på originaltillbehör som tex extern sökare.
 
Mitt tipps blir http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX3 aningen större än dom du har kollat på men skall enligt tester vara riktigt bra.

Review från Dpreview:

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmclx3/

Jo jag såg denna och den verkar verkligen frestande men frågan är om den är så fickvänlig som det var tänkt och sen tycker jag nog att motsv 60 mm är lite väl lite men men jag ska fundera lite till på den...
 
Kompakter är alltid en kompromiss. Jag dammsög marknaden efter en bra kompakt. Kravet var att den skulle vara bra optiskt, kompakt och ha raw.
Jag fann inga andra vettiga alternativ än GR Digital II. Den är verkligen genomtänkt med viktig programmerbar meny från tumhjulet, där jag lagt in val för iso, wb och blixtstyrka.
Det finns digital zoom, men det är vad det är som bekant.

Nackdelar finns. Ingen Svensk manual, Ingen Svensk meny och det allra värsta... Hutlösa priser på originaltillbehör som tex extern sökare.

Det där med att den är "osvensk" gör inte så mycket men jag har valt bort den eftersom den saknar zoom. Då känns Canon G10 och Panasonic Lumix DMC-LX3 närmare men det är nog fortfarande de som jag nämnde som är mitt huvudspår. Men stort tack för tipset!
 
Jag tycker du ska känna efter en gång till om inte G10an går an trots sin "klumpighet". Kände också att den var i största laget först men har inte ångrat köpet en sekund. Och sällan lämnat huset utan den. Men visst, det är ingen ixus storlek.
 
Låter bra att du inte stött på några kvalitetsproblem med din Ricoh, jag blev lite förvånad över den synpunkten eftersom jag uppfattat Ricoh som kvalitetskameror men det kanske är någon annan som tycker annat.

Jo zooma går bra med fötterna ibland men det är värre om man står i eiffeltornet, på en båt eller ja jag kan tänka mig många tillfällen när det kan vara lite svårt att zooma med fötterna.
;-)

Svante

Jag jobbar i fotobutik och vi har haft jätteproblem med Ricohs kameror. Går sönder väldigt ofta. Mycket service på dom. Bildkvaliteten är det inget fel på men byggkvaliteten är usel. Tyvärr. Vi rekomenderar inte Ricoh längre.

mvh
cf
 
Jag jobbar i fotobutik och vi har haft jätteproblem med Ricohs kameror. Går sönder väldigt ofta. Mycket service på dom. Bildkvaliteten är det inget fel på men byggkvaliteten är usel. Tyvärr. Vi rekomenderar inte Ricoh längre.

mvh
cf

Ok tack då vet jag, då verkar det som fler stött på problem med Ricoh så det är väl bara stryka den från listan även om det var flera saker som kändes tilltalande med CX1:an... Spelar ju ingen roll hur bra bilder det blir eller hur enkel den är att hantera. Om den går sönder är den ju inte värd något alls...
 
Spännande med den är ju GPS eftersom jag kör iPhoto med familjebilderna och där kan man söka bilder via en karta (förutsatt att man angett position för en bild eller som P6000 som hjälper en med det)...

Om du är inne på en kompaktkamera i den klassen så skulle jag rekomendera Panasonic Lumix LX3. Mycket bättre bildkvalitet. Vad gäller GPS:en på Nikon så drar den MYCKET batteri om den är på hela tiden. Drar ur batteriet på nolltid.

En annan kamera som nämts tidigare i tråden är ju Fuji F200fd. Kan verkligfen rekomenderas! Fuji är bland dom bättre vad gäller kompaktkameror.

mvh
cf
 
Om du är inne på en kompaktkamera i den klassen så skulle jag rekomendera Panasonic Lumix LX3. Mycket bättre bildkvalitet.
Jo den är en het kandidat men jag ska fundera lite till.

Vad gäller GPS:en på Nikon så drar den MYCKET batteri om den är på hela tiden. Drar ur batteriet på nolltid.
Kan tänka mig det... Jaja GPS är ju mest en kul grej och inget måste på något sätt så det är på intet sätt avgörande för vad jag väljer. Ska vara om det är 2 identiska i övrigt som det spelar roll.

En annan kamera som nämts tidigare i tråden är ju Fuji F200fd. Kan verkligfen rekomenderas! Fuji är bland dom bättre vad gäller kompaktkameror.
Såg i senaste FOTO att dom tyckte den hade lite dålig kantskärpa och den fick ingen "medalj" typ "Rekommenderas" eller "Toppklass" men i övrigt verkar det vara en bra kamera.
 
Har själv Richo R8, blixten gör lite som den vill, men är visst åtgärdat på R10. CX1 verkar vara en fortsättning på R10, men med 1Mp mindre. Zoomen på "28-200mm" är jag imponerad av, men att skruva upp iso verkar fortfarande dumt på CX1(se Foto). Video(med ljud) finns men inte ljudinspelning på R8, troligen samma på CX1.

I övrigt bra finesser som gaffling, intervall, "1cm" närgräns och programeringsbara programlägena My1 och My2.
 
Har själv Richo R8, blixten gör lite som den vill, men är visst åtgärdat på R10. CX1 verkar vara en fortsättning på R10, men med 1Mp mindre. Zoomen på "28-200mm" är jag imponerad av, men att skruva upp iso verkar fortfarande dumt på CX1(se Foto). Video(med ljud) finns men inte ljudinspelning på R8, troligen samma på CX1.

I övrigt bra finesser som gaffling, intervall, "1cm" närgräns och programeringsbara programlägena My1 och My2.

Det är lite svårt att bestämma sig, jag tycker CX1:an känns spännande men kvaliten verkar ju vara sisådär enligt flera utsagor. Det blir ju inte mindre svårt att bestämma sig när Kamera och Bild ger CX1 "Bra köp" & "Toppklass" och är smått lyriska medan FOTO är ganska svala i sin bedömning...
 
Casio Exilim EX-FC100 är den kompakten jag funderar på efterträdare för min gamla kompakt - Titta på den, tror att den även om den är lite "udda" kan tiltala de flesta då det är bra kamera med många roliga funktioner -dock inte GPS dock.
 
Casio Exilim EX-FC100 är den kompakten jag funderar på efterträdare för min gamla kompakt - Titta på den, tror att den även om den är lite "udda" kan tiltala de flesta då det är bra kamera med många roliga funktioner -dock inte GPS dock.

Jag väljer hellre temperatur och luftfuktighet än GPS
Var in och tittade på Casion;
http://www.casio-europe.com/se/exilim/exilimhighspeed/exfc100/
Casion har hög hastighetsfoto, slow motion, tillräckliga 9Mp, AF lampa, HD filmning, skakreducering.

Men den "har inte" vidvinkel, "37mm" är nästan normal, så där diskvalificeras den av mig,
Den verkar inte ha ljudinspelning heller(förutom video)(andra diskvalificeringen), ljusstyrkan i teleläge anges inte, bra makroläge med vidvinkel men hur är teleläge?.
Sen kan fler nackdelar tillkomma i tester.
Priset på Cyber med 3300:- är lite högt oxå.

Apropå tester, verkar det som att man måste läsa minst 5st för att få en någorlunda realistisk beskrivning på en kompakt.
 
Det är lite svårt att bestämma sig, jag tycker CX1:an känns spännande men kvaliten verkar ju vara sisådär enligt flera utsagor. Det blir ju inte mindre svårt att bestämma sig när Kamera och Bild ger CX1 "Bra köp" & "Toppklass" och är smått lyriska medan FOTO är ganska svala i sin bedömning...

Där har vi dom s-s testerna igen, hopplöst att man måste läsa 5 kanske 10 tester för att få ett genomsnittligt omdöme man kan "lita" på.
Själv köpte jag Richo R8 när jag var i Köln, var trött och blev övertalad av försäljaren, visste jag att ljudinspelning saknades hade jag inte köpt.
Kamerans "slutarlameller" som skyddar frontlinsen är känsliga och funkar inte jämt 100% på min(känt fel). Fyrvägsknappen börjar att funka dåligt åt vänster.

Kamerorna jag egentligen funderade på då var bla Sony W300 och Panasonic 150.
Såg att Sony W300 är borta på Cyber, men W290 kanske är hygglig, men ljudinspelning såg jag inget om och för att ladda måste man ta ur batteriet som på Richo R8.
Kraven jag har är skakreducering, vidvinkel från minst 32mm, tele upp till minst ca120mm, hyggligt ljusstark, bra skärpa och acceptabel distorsion, bra kvalitet i makroläge, makro även i teleläge, ljudinspelning, helst HD video, snabb, hygglig utskrift i A4 från minst iso800 och varken svindyr eller nåt allvarligt fel som anges i tester.

Men det verkar vara lögn att hitta en sån.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.