Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Macrolasse

Ny medlem
Jag har tänkt att köpa en digital kompaktkamera. Skulle vilja ha tips på några bra kameror.

Har funderat lite på fuju finepix F31 eller Canon ixus 850.
Läste precis att finepixen inte är så användarvänlig i en annan tråd.

Nikon har visst fått in en del nya kompaktkameror, är det någon som har testat dom?

Jag ska använda kameran på resor när man inte orka släpa med systemkameran.
Tacksamt för svar

Lasse

Jag skulle nog köpa Canons Powershot G7.
Men då tänker jag i första hand på möjligheten att kunna använda min externa blixt.
Om man värdesätter en sådan sak. :)

Macrolasse skrev:
Har funderat lite på fuju finepix F31 eller Canon ixus 850.
Läste precis att finepixen inte är så användarvänlig i en annan tråd.
Men om du vanligtvis fotar med en systemkamera så kommer du inte att ha några problem med Fujin. Jag är jättenöjd med min! Däremot kan den vara lite lurig för någon som bara skjuter snapshots och inte vet hur kameror egentligen funkar. Om man vet hur det fungerar i teorin är det inga som helst problem att välja vilka inställningar man ska använda för att få Fujin att uppföra sig, och bildkvaliteten är superb.
Dessutom är den liten så den går ner i byxfickan, den är snabb, och den har en fantastisk batteritid, allt detta viktigt på resa.

/Pia

Tack för svaren, det blir nog en finepix31.
Om inte fujis nya modell finepix40 kan vara något. Är det någon som ha koll vad det är för skillnad på den och finepix31 förutom att finepix40 har fler pixlar?

Det verkar som om f40 har max iso 2000 istf 3200, och, viktigare, den saknar bländar-och slutarautomatiken som F30/F31 har.
Däremot har den spotmätning, vilket ju inte hade varit helt fel att ha på min F30...

Tja, jag köpte ju min f30 innan f31 och f40 fanns. Men jag skulle nu ha valt f31 före f40, eftersom jag vill ha möjligheten till bländar/slutar-automatik. Visst kan man styra det lite genom motivprogram, men jag vill ha den kontrollen själv. Detta var en av anledningarna till att jag valde f30 före en del andra alternativ när jag köpte den.
Antalet pixlar är inte så viktigt tycker jag. 6.3MP räcker gott och väl.
/Pia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar