Annons

Kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

kajsaelsa

Medlem
Hejsan!

Jag har idag en nikon d90. Jag gillar den mycket men tycker den är liite stor och klumpig att bära med mig överallt.

Därför är jag intresserad av att köpa en mindre och smidigare kamera. Som samtidigt tar bra bilder.
Har länge kollat på en canon g16.

Men jag vet inte vad som är bra att tänka på när man ska köpa en?
Om någon är kunnig så är jag tacksam för all hjälp.
Märke spelar ingen roll, pris runt 5000:- gärna mindre;)

Tacksam för svar
Mvh
Kajsa!

X30 är en väldigt trevlig kamera, men inte jätteliten. Om man står ut utan sökare är kanske nya Canon G7x ett alternativ?

Jag har en Nikon Coolpix P7800 som andrakamera till min Nikon D5100.
Mycket god prestanda och fungerar bra som komplement eftersom jag bl a kan använda samma reservbatteri.
Förvånande att denna modell inte uppmärksammats mer i diskussioner om prisvärda kompakta alternativ.

Jag har också en D90 och kompletterar den med just en Fuji X, men en X20 i mitt fall. Jag tycker att den är ett bra komplement!

Per.

Jag har en Nikon Coolpix P7800 som andrakamera till min Nikon D5100.

Mycket god prestanda och fungerar bra som komplement eftersom jag bl a kan använda samma reservbatteri.

Förvånande att denna modell inte uppmärksammats mer i diskussioner om prisvärda kompakta alternativ.

Medhålles. Dessutom kan man använda Nikons blixtar samt att det är bra omfång, ekvivalent 28-200 istället för det vanliga 28-140 eller ännu mindre.
Optiken är dessutom ruggigt skarp. En doldis.

Jag har föregångaren P7100 och är mycket nöjd.

Fundera på ett par saker. Vill du kunna fotografera i RAW-format och kunna ställa in kameran manuellt? Då är det inte så många kameror kvar att välja på men de nämnda klarar det, tror jag.
Är det viktigt att ha ljusstarkt objektiv? Då minskar listan också.
Om du tänker fota i JPG och inte ljusstyrkan är viktig har du mängder av modeller som funkar riktigt bra. Då tycker jag du skall känna på dem, kolla hur de är att hantera, om den går ner i en ficka mm mm. Fundera alltså på hur du kommer att använda den.

Själv har jag t ex en vattenskyddad kompakt som tål stryk, dåligt väder, inte för djupa dyk mm. Jag har fått bilder med den som jag aldrig hade fått med mina systemkameror. Bildkvalitén är förstås inte den bästa men duger gott och den hänger med över allt och kan användas i all möjliga och omöjliga situationer.

/Frode

Frode har kloka funderingar tycker jag. Vilka är kraven på ljusstyrka och råfiler t ex? Även enklare kameror kan producera bra bilder i hyfsat ljus om man inte skall förstora mycket. Vad är kraven på zoomomfång? Vilken/ vilka brännvidder är viktigast? Vill du kunna använda en extern blixt till? I det senare fallet kan det vara bra att hålla sig till Nikon där blixtarna passar.

Lite tankegångar:
1. Ingen zoom: Fuji X100s, Ricoh GR, Nikon Coolpix A, Ricoh GR4
2. Stor sensor (1"): Sony RX100 I och II (budget max 5000:)
3. 2/3" sensor: Fuji X30,X20 och demoex av XS-1 (inte så kompakt i o f s)
4. 1/1,7" sensor och zoom: Nikon P7700,7800, Canon G15,16, Olympus XZ2, Panasonic LX7
5. Enklare kompakter eller superzoomkompakter med 1/2,3" sensor inkl vattentäta

Listan kanske inte är helt fullständig (ursäkta).

Så hur ser prioriteringen ut? Pris, sensorstorlek, råformat, zoom, storlek, passande blixtsko mm?

Fundera på ett par saker. Vill du kunna fotografera i RAW-format och kunna ställa in kameran manuellt? Då är det inte så många kameror kvar att välja på men de nämnda klarar det, tror jag.
Är det viktigt att ha ljusstarkt objektiv? Då minskar listan också.
Om du tänker fota i JPG och inte ljusstyrkan är viktig har du mängder av modeller som funkar riktigt bra. Då tycker jag du skall känna på dem, kolla hur de är att hantera, om den går ner i en ficka mm mm. Fundera alltså på hur du kommer att använda den.

Själv har jag t ex en vattenskyddad kompakt som tål stryk, dåligt väder, inte för djupa dyk mm. Jag har fått bilder med den som jag aldrig hade fått med mina systemkameror. Bildkvalitén är förstås inte den bästa men duger gott och den hänger med över allt och kan användas i all möjliga och omöjliga situationer.

/Frode

Ljusstarkt känns viktigt för mig. Är inte insatt i raw, så den delen spelar inte stor roll.
Att kunna ställa in manuellt är ju alltid trevligt men kanske inget måste.
Kollar lite på en Sony nex 5t.. Men jag vet inte om jag går miste om jag kanske inte kollar vad de finns för andra alternativ. Vidvinkel är något jag fått upp ögonen för...

Den mest ljusstarka kompakten med ett bländartal på 1.4 är Samsung EX2F som jag just köpt efter att haft föregångaren EX1. En klart underskattad kamera robust i metall och superskarp som medger bra resultat i ljussvaga miljöer. Rekommenderas starkt. Köpte min på Cyberphoto för 1990:- nedsatt pris ett fåtal kvar.
Jag har haft ett flertal Powershot och NEX Samsung klår dem alla.
Som grädde på moset Wi-Fi vinklingsbar skärm möjlighet att använda mobilen som sökare. RAW-format men JPEG-bilderna blir så bra att det knappast behövs RAW.
Nej jag jobbar inte på SAMSUNG.

En kamera som jag själv funderat på är Panasonic GM. Den kan fås för 5000kr nu. Det är en liten systemkamera och objektiv hittar du många bra begagnad. Objektivet som sitter på vid köp ska heller inte vara så dåligt och täcker de flesta behoven. Den ska dessutom vara bra att filma med (har dock ingen mic-ingång).

Tror att det är ett riktigt fynd! Kostade det dubbla för inet så länge sedan. (Å andra sidan är panasonic kända för stora prisfall efter introduktion).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar