Annons

kompaktkamera, vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

a.kleven

Medlem
Jag letar efter en kompaktkamera som är hyfsat snabb och med hyfsad bra bildstabilistator. Tar mest bilder på hundarna,familjen och landskap. Gärna nån som oxå funkar att ta vettiga bilder i lite sämre ljus. Max pris 1500kr.
Vet att man inte kan få allt i en kompaktkamera i det priset, men det kanske finns nån som kan rekomenderas?
Har tittat lite på Nikon Coolpix 3000, nån som har erfarenhet av den?
 
Jag letar efter en kompaktkamera som är hyfsat snabb och med hyfsad bra bildstabilistator. Tar mest bilder på hundarna,familjen och landskap. Gärna nån som oxå funkar att ta vettiga bilder i lite sämre ljus. Max pris 1500kr.
Vet att man inte kan få allt i en kompaktkamera i det priset, men det kanske finns nån som kan rekomenderas?
Har tittat lite på Nikon Coolpix 3000, nån som har erfarenhet av den?

Tittar även på denna
CANON DIGITAL IXUS 105 och CANON DIGITAL IXUS 130
lite dyrare men det är kanske värt det?

Mycket tacksam för alla svar
 
Senast ändrad:
Står i valet och kvalet. Tack för svar =). Har ni nåt tips om annan kamera eller har erfarenheter av nån av dessa (både negativa och positiva) så tas de tacksamt emot.

Av systemkameror så finns det förhållandevis få modeller och många här på fotosidan har bestämda åsikter och stor erfarenhet. Vad gäller kompakter så finns det så oerhört många modeller och nya kommer till hela tiden och därför är det svårt att ge rekommendationer.

1500:- är en ganska klen budget, ändå så ställer du ganska stora krav, t ex att den skall klara av dåligt ljus. Inte lätt att förena.

Själv har jag alltid haft goda erfarenheter av Canons Ixus modeller.
 
Jag kan ju berätta att jag till slut bestämde mig för att byta ut min IXUS 100 IS mot en Canon S90 när dessa reades ut - och S90n tar märkbart bättre bilder i många situationer situationer men den är ju också mer än dubbelt så dyr.

Kameror i den klass du tittar på är förvånansvärt bra givet storlek och pris - de kostar ju mindre än vad entusiasterna här lägger på minneskort till sina större kameror och de kan gömmas bakom kreditkort. Den IXUS 100 IS jag hade var så liten att man ibland trodde man hade tappat den när man inte kände den i fickan. Det gör ju att man inte tvekar att bära med den som man kanske gör med en större kamera.

Om du nu tittar på andra modeller än de du nämnt här - se till att köpa en med bildstabilisering, det gör stor skillnad på många bilder.
 
1500:- är en ganska klen budget, ändå så ställer du ganska stora krav, t ex att den skall klara av dåligt ljus. Inte lätt att förena..

Har redan en systemkamera, men vill ha en kompakt för att den är lätt att alltid ha med sig.
Jag vet att det inte är en stor budget och jag vet att det inte är lätt att hitta nåt i den klassen med Alla mina krav, men jag skrev oxå att det inte behövde vara det bästa utan hyfsad och gärna=inte nödvändigt utan önskvärt.
Men tack för era svar. Lutar åt en 130.
 
Jag kan ju berätta att jag till slut bestämde mig för att byta ut min IXUS 100 IS mot en Canon S90 när dessa reades ut - och S90n tar märkbart bättre bilder i många situationer situationer men den är ju också mer än dubbelt så dyr.

Kameror i den klass du tittar på är förvånansvärt bra givet storlek och pris - de kostar ju mindre än vad entusiasterna här lägger på minneskort till sina större kameror och de kan gömmas bakom kreditkort. Den IXUS 100 IS jag hade var så liten att man ibland trodde man hade tappat den när man inte kände den i fickan. Det gör ju att man inte tvekar att bära med den som man kanske gör med en större kamera.

Om du nu tittar på andra modeller än de du nämnt här - se till att köpa en med bildstabilisering, det gör stor skillnad på många bilder.

Tack för bra tips! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.