ANNONS
Annons

Kompaktkamera till rörelsebilder?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Crissi

Ny medlem
Hejsan!

Ska ge råd till någon som ska köpa en ny kamera.
Personen vill ha en kamera som är lätt att bära med sig. Känns som att man idag kan hitta väldigt bra kompaktkaameror som tar minst lika bra bilder som en systemkamera om man inte kan utnyttja en systemkameras manuella inställningar eller är intrsserad av att köpa na objektiv osv.

Personen vill ha en snabb kamera då hon fotar mycket springande hundar eller lekande barn.

Känner att jag har dålig koll på vad som finns på marknaden idag. Någon som har bättre koll?

Hejsan!

Personen vill ha en kamera som är lätt att bära med sig. Känns som att man idag kan hitta väldigt bra kompaktkaameror som tar minst lika bra bilder som en systemkamera om man inte kan utnyttja en systemkameras manuella inställningar eller är intrsserad av att köpa na objektiv osv.

Personen vill ha en snabb kamera då hon fotar mycket springande hundar eller lekande barn.

Känner att jag har dålig koll på vad som finns på marknaden idag. Någon som har bättre koll?

Tyvärr kan man inte hitta en liten kompaktkamera som tar lika bra bilder som en systemkamera. De klarar sällan mer än 400 ISO utan för mycket brus. De har oftast väldigt långsam fokus och passar inte till snabba ungar eller hundar.
Det går att förfokusera och ta en bild som på den gamla goda tiden med manuell fokus men det fungerar aldrig med följande fokus.
För det behövs en systemkamera och helst av den snabbare sorten.

Me too!

Just hundar o lekande barn är svårt att fota! Inte ens systemkameror med snabba fokussystem och dito snabba objektiv klara det alltid. Kompakter är bra idag, men det blir inte lätt att fota hundar och kvicka barn.

1. Du behöver kort slutartid = högre ISO och ljusstarkt objektiv. Båda delarna saknas på kompakterna.

2. Du behöver som regel tele för att hinna med hundarna inan de är uppe i ansiktet på dig och på längre bränvidder är alltid ljusstyrkan som sämst = hopplöst.

3. Du behöver snabb autofokus och där har kompakterna skärpt sig, men är inte i nivå med systemkamerorna.

Jag har kört med några kompakter men hundar i farten - rätt hopplöst. Hittar du en kompakt som klarar hundarna så köper jag en också.
Hejsan!

Instämmer med föregående, det är omöjligt att hitta en kompakt som är idealisk för dessa ändamål.

Förutom de rent tekniska bristerna som de andra varit inne på så är det betydligt svårare att fånga den typen av motiv med en skärmsökare. Det är enklare med en traditionell sökare.

Visst finns det snabba kompakter. T ex kan Casio Exilim FC100 ta 30 bilder i sekunden (6 Mp). Snabbare barn än så är det npg inte många som har.

Det finns en del kompakter med hyfsat snabb autofokus, ffa från Panasonics senaste generation. Tyvärr gäller detta endast vid stillastående motiv. kontrastavkännande autofokus som finns i kompakter är helt enkelt med dagens teknik för långsam för rörelser. Det krävs fasdetekterande autofokus som i spegelreflexkameror för att ha en chans vid snabba motiv. Detta kräver både en snabb autofokusmodul i kameran och snabb AF i objektiven - D v s AF-s (Nikon), Canonoptik (inte samtliga modeller förstås även om alla har AF motor i objektiven), SSM-motor (Sony) i vissa fall (all SSM är tyvärr inte snabb), HSM (Sigma), Penatx (med inbyggd motor - kommer ej ihåg vad deras objektivmotor heter).

Att det finns kompaktkameror som kan filma och fotografera snabba förlopp är sant. Casio har ju en modell som är alla golfinstruktörers favorit (vet inte vad den heter). Det är ju dock inte det samma som att det är det bästa verktyget för att fotografera snabbrörliga motiv såsom springande hundar och barn. Dessa motiv ställer även krav på snabb och följande AF och möjligheten att överhuvudtaget lyckas fånga motivet, dvs en bra sökare.

Visst går det att fota barn och snabba hundar men en kompakt, men om huvudsyftet är att fota just dessa motiv bör man vara medveten om att kompaktkameran - oavsett vilken - är långt ifrån det optimala verktyget.

Jag har försökt fota racerbilar med en "långzoom" kamera, Powershot S2.

Resultatet var minst sagt blandat.

Upprepade sedan försöket med min första systemkamera, en 350D och ett superzoom objektiv av enklaste typ. Resultatet blev förvånansvärt bra med många lyckade bilder.

Främsta orsaken till förbättringen låg nog i att jag med en någorlunda vettig sökare hade betydligt lättare att pricka motivet än jag hade med Powershotens lilla sökare eller skärm.

Då skall man betänka att racerbilar är förhållandeivs lätta att fota, de rör sig förutsägbart, är stora och ljuset är gott.

Jämför det med en springande hund...

Men visst är kravet att den skall gå ner i fickan så finns det ju inget annat väl än kompakt och med övning kan man säkert nå hyffsade resultat.

Att det finns kompaktkameror som kan filma och fotografera snabba förlopp är sant. Casio har ju en modell som är alla golfinstruktörers favorit (vet inte vad den heter).
...
Den heter Casio Exilim Pro EX-F1 och är en s.k. långzoomare, Den klarar att ösa iväg 60 bilder/sek i fullt format, och upp till 1.200(!) bilder/sek i reducerat format.

Den är ju närmast en vidoekamera i kompaktformat med låg upplösning. Då är det nog bättre att köpa en videokamera.

Det är faktist inte riktigt sant - Casion är faktist förvånandsvärt kvick - ibland, ibland får den dock total hjälrnblödning och missar grovt... Men den är faktist rätt hygglig - USM optik på en 40D är givetvis sjukt mycket bättre, men det händer att Casion lyckas faktist så lite bättre än vad de flesta tror är den nog även om den inte är i närheten av ens Nikon D40...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar