Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera som alt. till systemkamera..

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har själv en Ricoh GR-1 (modellen innan S o V). Kanon optik och den är nog en av de minsta 35 mm kameror på marknaden.
Har en bild här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=43647&pf=9886
(Men man kan nog inte bedömma skärpa mm på den. Dessutom exponerad efter 1600 ISO).

Tycker dock att man är lite begränsad med enbart 28 mm optiken. Olympus My-2 är det ingen som skrivit om. Nästan lika liten och med en 35/2.8 optik som håller hög klass.
Minoxkamerorna håller en ganska dålig klass med tanke på hållbarhet. Skärpan på dem är också lite överskattad.

minoxkameran verkar ömtålig men jag tror inte den har dålig kvalite. Om man sköter den o är rädd om den borde den hålla. Jag gillar inställningsmöjligheterna men inte avtryckaren riktigt. Blixten e ok..

Då tycker jag du ska köpa en ny kompakt Fredrik! köp en minox eller ricoh. Kan ju köpa de nya minoxmodellerna från tyskland. Du kan ju också köpa en beggad...

Har just köpt på mej en helmekanisk Rollei 35s. Prestandan på objektivet skall vara bra enligt många. Har haft denna kamera förut, men haft svårt med att bedöma avstånd manuellt. Tänkte ge denna kamera en chans till, för känslan att fotografera med den är helt unik. Kugghjul och mekanik överallt. Inga whirrande motorer för filmframmatning och objektivindragning. Ingen plast eller makralon, bara metall. Otroligt robust byggd! Inga batterier till slutaren, bara till ljusmätaren. Hoppas att min avståndsbedömning förbättrats, eller träna, träna, träna!

rollei 35 ska ju vara fin..den e väl förmodligen mer robust än minox...=)...jag har en olympus trip 35 åsså och den är robust! men håller ju kanske inte lika hög klass...att bestämma avstånd tycker inte jag är speciellt svårt...men på minoxen bestämmer man avståndet mellan t.ex. 3-5 meter istället för bara ett tal...de e ju bra..

MartinB skrev:
Då tycker jag du ska köpa en ny kompakt Fredrik! köp en minox eller ricoh. Kan ju köpa de nya minoxmodellerna från tyskland. Du kan ju också köpa en beggad...

Visst Martin, det ska jag göra! Funderar dock på att vänta till det kommer en smidig, liten, robust digital kompaktkamera med bra optik, manuella inställningsmöjligheter och minst 6M pixlar. Det vore kanon!

Fredrik,
www.worldsphotos.com

hehe...då kanske du får vänta ett tag=) 2 år kanske...om den inte ska kosta skjortan...
tycker analogt foto e trevligt....

Nu har jag kollat ett stort antal diabilder som jag fotat under flertalet år. Konica Hexar är ytterst jämn i exponering och skärpa, men något som förvånar mej är att en gammal kamera som Minolta AF-C har en mycket bra exponering (med autofocus) och en bra skärpa. Contax T och Rollei 35 kräver mer, Olympus XA vinjetterar kraftigt, likaså Pentax Espio Mini (mindre, men dock vinjettering). Nikon 35ti har ytterst bra exponering, men tyvärr missar den ibland i fokuseringen. Detta gäller även Ricoh GR1 (och s och v) i än högre grad. Hoppas att detta kan vägleda lite mer.

Hustrun har en minolta AF-c o det enda jag inte gillar med den är den lösa blixten, samma som med min XA :-(
Annars så hade jag en Olympus my som sonen nu använder, helt otrolig skärpa o välexponerat men en del småsaker retar mig där, inställningar för blixt t ex återgår till normalläget efter avstängning :-(

japp, det är synd, 38mm är ingen vidare vidvinkel inte..
just nu finns det bara 128mb japp, men de ska komma upp till 8gb sägs det..och tydligen så ska 256mb och 512mb korten komma strax.

läs info här

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar