Annons

Kompaktkamera som alt. till systemkamera..

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinB

Aktiv medlem
Jag funderar att köpa en kompaktkamera istället för en systemkamera. Jag vill ha en bra kamera som jag kan ta med mig överallt och som ska ha bra manuella inställningsmöjligtheter. Jag vet att de flesta här inne förmodligen tycker det är dumt.
När jag vill så kan jag låna systemkamera så jag har möjligheten o fota med en sån åsså. Vilka alternativ tycker ni är bäst? att beställa en ny minox GT-s eller köpa en Ricoh GR1v eller nåt annat? eller köpa beggat som t.ex. en olympus 35RC eller RD?

Tack för svar!

Ett smart val tycker jag!
Jag kan verkligen rekommendera en Ricoh Gr1v. Själv har jag en Gr1s och är imponerad av utmärkt bildkvalitet, manuella möjligheter och ett litet smidigt format. Den är så bra att jag numera oftast låter min kära Nikon FE2 ligga hemma.

Jag har själv en Ricoh GR1s som är en otroligt bra och liten kamera, exponerar perfekt, kanonskärpa som jag inte kan se skillnad på om jag jämför med min Nikon F90x. Sen har du ju manuella inställningar när det gäller bländarsteg, plus minus kompensation och en liten ganska hyfsad blixt också. Jag vet inte om GR1s finns mer men annars har du ju GR1v

Jag kör Ricoh GR-1v och är mer än nöjd med den. En superkamera som är väl i klass och till och med bättre än många dubbelt så dyra kompakter från Leica, Contax och Nikon.

Tack för alla svar! ni hade fina bilder i era album men synd att ni inte hade några bilder tagna med Ricohn...såg bara en. Har ni några åsikter om minox 35 GT-s? kanske svårt när den inte finns i Sverige.

Vill du spara pengar är en begagnad Minox ett bra val (ca 1000-1500 kr). Skärpa nästan i klass med Ricoh och lägre vignettering. Jag rekommenderar MB, ML eller MDC så får du även exponeringslås.

Joo..Är väldigt sugen Minox och har varit det väldigt länge. Men att köpa en kanske 20 år gammal beg. kamera(finns nyare åsså) för 1000-2000:- känns sådär. I så fall köper jag nog den nya. Men Minox kamerorna verkar gå i sönder så lätt! Verkar som alla klagar på det som haft en.
Och var ska man reparera?

Tack för svar

När min GT gick sönder sommaren -89 skickade jag ner den till Västtyskland och fick den reparerad och hemskickad inom någon månad till ett väldigt bra pris.

Ett företag att lita på med andra ord.

Det märks även om man mejlar dem och ber om en bruksanvisning, inom några dagar ligger den i brevlådan.

Vilken kamera har då mest manuella möjligheter? minox GT-s eller Ricoh GR1v? det verkar inte som man kan ändra bländare och slutartider på Ricohn..
det kan man väl på minoxen?
Vad kan man använda för blixt till minox? e de bara deras egen blixt eller kan man använda andra blixtar som metz t.ex.?

Om du måste ha en kamera "för fickan" och gillar 28 mm optik så är Ricoh ett bra val. Har haft både GR1 och GR1v. Mina hade lite problem att ställa skärpan i svagt ljus ibland. Ricoh har ju ingen "riktig" manuell skärpeinställning. Minox har jag haft flera. Bara en ML klarade jag att inte ha sönder... Otur? Om du inte är storlekskänslig (med tanke på funderingen på Olympus RD) så kan jag varmt rekommendera en Konica Hexar. Otroligt kompetent, men kanske lite för högt pris för det du söker? Tänk på att de gamla kamerorna är just det:gamla. Dom har oftast lättare att gå sönder och en del kan repareras, andra inte. Rollei 35 är ett bra exempel på en mekanisk kamera av bra kvalite som kan repareras trots att den (oftast) är gammal. Bara så du tänker längre än till just köpet av kamera. Jag har nästan alltid minContax T med mej...

Tack för svaret! Jag köpte faktiskt en Minox 35 MB idag för 1000:- med blixt, läderväska och manual...riktigt billigt tycker jag. Kameran var nästan i nyskick! givetvis var det privat jag köpte. I en affär hade jag säkert fått betala över 2000:-...Måste skaffa ett filter till den bara..var ska man köpa filter till minox? Och vilket ska man köpa?

1000 kr för en Minox MB verkar vara ett bra pris. Hm, jag kommer inte ihåg, kan man sätta på filter? Då får man nog komma ihåg att ta bort det innan man fäller in optiken. Annar kan det krascha... Jag hade en oxblodsfärgad läderväska till min. Otroligt läckert, faktiskt! Gilla kameran och kameran gillar dej. Då blir det bra bilder! /Berth

Jag älskar kameran så hoppas den gillar mig!
Fräckt att man skruva fast väskan i kameran tycker jag. Blixten verkar åsså ok..Begagnade brukar bara blixtarna gå på minst 500:-... så jag e verkligen nöjd med mitt fynd..

Jo..Man kan sätta på filter..Minox har egna som man kan köpa men de e nog svåra o hitta i sverige..undrar om de finns andra alternativ än deras egna...

Jag kollade runt lite på nätet och det stämmer. Hittade inga i Sverige, men i Tyskland och USA. Ett par hundringar styck verkar dom kosta. Borde finnas i Sverige oxå... Hör av mej om jag snubblar på nåt vettigt. /Berth

Köpte filter i på wibergs foto i stockholm till min minox.. framkallade åsså en rulle o bilderna blev bra!

Vågar ni använda Minox ?

Jag hade två stycken i början av 90-talet. Dom hade en halveringstid på några månader, kanske beroende på att dom hamnade i händerna på en friluftsmänniska.

Eller har dom blivit bättre?

/Staffan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar