Annons

kompaktkamera med speciella krav

Produkter
(logga in för att koppla)

pelleplutt

Aktiv medlem
hej
Jag behöver tips på en bra kompaktkamera
Jag fotar rätt mycket resor och det finns en del tillfällen då det inte är praktiskt möjligt att släpa upp systemkameran. Min gamla kompaktare har kajkat ihop och jag jagar nytt.

Mina krav är främst på bildkvalitet och storlek. Jag behöver en kamera som tar tillräckligt bra bilder för att hålla i tryck. Jag vill också ha en kamera som är liten nog att klämma ner i framfickan på ett par tighta jeans... (alla kameror med "batteribulle" på går alltså bort)

Som van systemare vill man ju även kunna göra lite kul manuella inställningar, även om den mest kommer att gå på automat (då systemkameran används oftast annars)

Tål den lite stryk skadar det inte heller då jag är mycket ute i skog, snö och annan eländig terräng.

så är det någon som gjort ett kanonköp nyligen?

Jag har visserligen inte gjort något klipp på sistone, men kameran du letar efter kan möjligtvis vara en Panasonic LX3. Den stämmer väl in på allt utom stryktåligheten...

Nja, att klämma ner en LX3 "i framfickan på ett par tighta jeans" är inget jag skulle rekommendera.

För övrigt vågar jag nog påstå att de allra flesta moderna kompaktkameror tar bilder som håller för tryck, under normala omständigheter.

Undrar om du inte ska titta på en Sony W300. Den är mycket liten och klarar kravet på att gå ner i tajta jeans, och den levererar tydligen bilder som imponerar även på krävande proffs.

Ska återkomma med länkar nästa gång jag kommer förbi en Internetterminal igen...

Undrar om du inte ska titta på en Sony W300. Den är mycket liten och klarar kravet på att gå ner i tajta jeans, och den levererar tydligen bilder som imponerar även på krävande proffs.

Ska återkomma med länkar nästa gång jag kommer förbi en Internetterminal igen...

Enda nackdelen med W300 är väl att den saknar vidvinkel,
tror att FinePix F100fd kan vara något istället den börjar på "28mm"

Investera i ett par sköna cargopants istället så slipper du bekymra dig om att kameran ska gå ner i en jeansficka:). Har själv en Ricoh GX200 på ingång. Jag tycker den verkar vara riktigt bra. Ordentlig vidvinkel (24mm), rawformat, hög upplösning och bra optik. Nackdelen verkar vara bruset när man ökar iso. Tyvärr kan jag inte komma med någon egen recension eftersom jag ännu inte fått kameran. Tilläggas bör kanske att jag ofta har stora byxor:)

olympus sw1040 har fått bra kritik o tål en del...
har själv en gammal olympus som har varit med i skidbacken och nere i poolen, funkar än..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar